۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۵۳۳۲
«عبدالمجید تبون» نخست‌وزیر پیشین الجزائر که بازگرداندن بیت‌المال به خزانه دولت را شعار انتخاباتی خود قرار داد، با کسب ۵۸.۱۵ درصد آراء پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالمجید تبون ۷۴ ساله در انتخابات پنجشنبه بیستم آذر ماه در الجزائر، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد که نخستین انتخابات پس از کناره‌گیری «عبدالعزیز بوتفلیقه» از قدرت بود.

تبون، زاده منطقه المشریه در جنوب غربی الجزائر است. او تحصیلات اولیه خود را در «المدرسة العلیا للإدارة» جایی که بیشتر دانش‌آموزان آن بعدها جذب دستگاه‌های دولتی، کنسولگری و هیأت‌های دیپلماتیک دیپلماتیک در خارج می‌شدند، به پایان برد.

تبون در سال ۱۹۷۵ کار خود را به عنوان یک کارمند ساده آغاز کرد و برای چند سال عهده‌دار منصب دبیرکلی در چند ایالت [استان الجزایر] بود. او همچنین چند سالی نیز به عنوان والی چند ایالت منصوب شد. او در سال ۱۹۹۲ وارد دولت شد و برای نخستین بار به عنوان وزیر مسئول گروه‌های محلی تعیین شد. هفت سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۹ به عنوان وزیر مسکن، عمران و آبادانی و پس از آن نیز به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی تعیین شد. وی در سال ۲۰۰۲ بار دیگر به عنوان وزیر مسکن تعیین شد اما پس از آن از دولت کنار گذاشته شد.

تبون پس از گذشت ۱۰ سال مجددا به دولت بازگشت و تا سال ۲۰۱۷ به عنوان وزیر مسکن باقی ماند تا اینکه در همان سال «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور سابق الجزائر او را به عنوان نخست‌وزیر و جانشین «عبدالمالک سلال» منصوب کرد. عبدالمالک هفته گذشته به اتهام فساد مالی به ۱۲ سال حبس محکوم شد و علاوه بر او «احمد اویحیی» نخست‌وزیر سابق و تعدادی از وزرا و بازرگانان سابق این کشور نیز به حبس محکوم شدند.

رئیس‌جمهور جدید الجزائر سابقه عضویت در حزب خاصی را ندارد و او تنها عضو کمیته مرکزی حزب «جبهة التحریر الوطنی» به ریاست بوتفلیقه بوده است. او در سال ۲۰۱۴ به این حزب پیوست تا وفاداری خود به بوتفلیقه را ثبات کند به ویژه که بوتفلیقه برای چهارمین دوره ریاست‌جمهوری خود آماده می‌شد اما رهبران «جبهة التحریر» در انتخابات اخیر به جای حمایت از تبون از عزالدین میهوبی حمایت کردند. میهوبی معاون دبیرکل حزب «التجمع الوطنی الدیمقراطی» رقیب «جبهة التحریر» است.

روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» با اشاره به شعار معروف تبون در جریان مبارزات انتخاباتی خود مبنی بر اینکه «قول می‌دهم بیت‌المالی را که گروهک‌ها به غارت بردند، بازگردانم و من می‌دانم این (پول‌ها) کجاست»، نوشت که «نام تبون با دو رسوایی گره خورده است؛ یکی به شخص او و به "بانک الخلیفه" و دارایی‌های وابسته به وزارت مسکن مربوط است که او در مقابل دریافت رشوه این اموال را در بانک مذکور سپرده‌گذاری کرد و این بانک خصوصی در سال ۲۰۰۳ ورشکسته شد و اموال وزارت مسکن نیز تباه شد و عبدالمومن رفیق خلیفه مدیر بانک نیز به زندان افتاد».

این روزنامه افزود: «دوم، رسوایی دوم نیز مربوط به خالد پسر تبون است که از سال ۲۰۱۷ در قضیه مربوط به قاچاق مواد مخدر در ارتباط با کمال شیخی قاچاقچی معروف، در حبس به سر می‌برد. شیخی همچنین به فساد تجاری در زمینه املاک و مستغلات متهم است و تحقیقات نشان داده که پسر تبون نیز در آن دست داشته است.

نزدیکان شیخی گفته‌اند که بسیاری از ساختمان‌ها و املاک در پایتخت الجزائر و در محله‌های بزرگ و گران‌قیمت شهر را توانسته است با کمک پسر تبون در مدت زمان کوتاه و با تسهیلات استثنائی به دست آورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر