۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۵۱۳۲
سیپری اعلام کرد؛
موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم(سیپری) از افزایش ۴.۶ درصدی فروش سلاح در جهان در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ خبر داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، فروش سلاح در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۴۲۰ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۶/۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این میزان از فروش اسلحه به صد کارخانه اسلحه سازی برتر جهان که غالبا در آمریکا، روسیه و چین قرار دارند مربوط می‌شود.

براساس آماری که موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) به تازگی منتشر کرده است میزان فروش تسلیحات نظامی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ با افزایش ۴۷درصدی روبرو بوده است.

بخش بزرگی از ۱۰۰ شرکت برتر صنعت اسلحه سازی را کارخانه‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. صنعت اسلحه‌سازی در آمریکا به لطف ادغام‌های گسترده در سال‌های اخیر توانسته بخش بزرگی از فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص دهد و۵۹ درصد از فروش اسلحه جهان در سال ۲۰۱۸ یعنی رقمی بالغ بر ۲۴۶ میلیارد دلار توسط این شرکت‌ها صورت گرفته است.

پنج شرکت اول لیست همگی آمریکایی هستند. شرکت‌های لاکهیدمارتین و پس از آن بوئینگ که در صنایع هوایی نیز شاخص هستند در صدر فروشندگان اسحه در جهان قرار دارند.

تحقیقات سیپری نشان می‌دهد پس از اعلام برنامه نظامی جدید ارتش آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور، صنایع نظامی آمریکا در حال کار بر روی نسل جدید تسلیحات نظامی‌هستند و رقابت شدیدی میان آن‌ها برای جلب قراردهای دولتی وجود دارد.

صنایع نظامی روسی با اختلافی فاحش و فروش ۳۶/۲ میلیارد دلاری در جایگاه بعدی قرار دارند. فروش صنایع نظامی روسیه در سال ۲۰۱۸ نسبت به قبل از آن ۴ درصد کاهش یافته است.

شش شرکت روسیه در جمع ۱۰۰ شرکت برتر صنعت نظامی قرار دارند.

از میان ۱۰ شرکت برتر نظامی روسی پنج شرکت با افزایش و پنج شرکت دیگر با کاهش فروش روبرو شده‌اند.

در این میان فقط بزرگترین کارخانه ساخت تسلیحات روسی به نام «آٖلمازآنتی» در جمع ۱۰ شرکت نظامی برتر جهان قرار دارد.

فروش داخلی و صادرات آلمازآنتی در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. لازم به ذکر است که این شرکت تولید کننده سامانه دفاعی اس ۴۰۰ است.

اگرچه فروش کارخانه‌های تسلیحات‌سازی انگلیسی به سبب برنامه نوسازی ۴.۸٪ کاهش یافته است اما این کشور همچنان با فروشی بیش از ۳۵ میلیارددلار سومین فروشنده بزرگ اسلحه در جهان و اولین در اروپا است.

شش شرکت اسلحه سازی فرانسوی در لیست ۱۰۰ شرکت نظامی برتر جهان قرار دارند و مجموع فروش این شش شرکت با رقم ۲۳.۲ میلیارد دلار باعث شده تا  فرانسه در جایگاه دوم اروپا قرار گیرد. یک شرکت فرانسوی تولید کننده هواپیمای جنگنده با ۳۰٪ افزایش در فروش موجب رشد فروش  کشور شده است.

مجموع فروش چهار شرکت تولیدکننده اصلی اسلحه در آلمان نیز ۳.۸٪ کاهش یافته است. با وجود افزایش فروش در وسایل نقلیه نظامی، کاهش فروش تسلیحات نظامی دریایی عامل نزول فروش نظامی کشور شده است.

سرجمع فروش سلاح از سوی ۲۸ کشور اروپایی رقمی بالغ بر ۱۰۲ میلیارد دلاراست.

ژاپن با داشتن شش شرکت تولید کننده تجهیزات نظامی در لیست ۱۰۰ تایی، ششمین فروشنده برتر اسلحه در جهان است. ژاپن در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰میلیارد دلار فروش سلاح داشته است که ۲.۴ درصداز مجموع فروش اسلحه در جهان است.

رژیم صهیونیستی، هند و کره‌جنوبی هر کدام با داشتن سه شرکت اسلحه سازی در میان ۱۰۰ برتر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ترکیه با دو شرکت اسلحه سازی و سنگاپور، استرالیا و کانادا هرکدام با یک شرکت اسلحه سازی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر