۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۵۱۱۸
کمالوندی:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما می‌توانیم حتی بدون روس‌ها به لحاظ فنی در رابطه با تولید ایزوتوپ‌های پایدار کار را ادامه دهیم؛ البته به لحاظ سیاسی بهتر است روس‌ها کنار ما باشند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر لغو معافیت تحریمی آمریکا از پروژه مدرن‌سازی فردو و قطع همکاری روس‌ها پس از آن گفت: تلقی ما این است که روس‌ها به خاطر تمدید نشدن معافیت‌های آمریکا کنار نمی‌کشند، چراکه نیروگاه ۲ و ۳ بوشهر را در دست اقدام دارند.

وی ادامه داد: همچنین باید بگویم که ما می‌توانیم حتی بدون روس‌ها به لحاظ فنی در رابطه با تولید ایزوتوپ‌های پایدار کار را ادامه دهیم. البته به لحاظ سیاسی بهتر است روس‌ها کنار ما باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری درباره همکاری با روس‌ها در این مورد یا انجام این پروژه بدون حضور آنها به افکار عمومی توضیح خواهیم داد.

کمالوندی افزود: ما در روش‌های غیر سانتریفیوژی، مرکزی را در دست ایجاد داریم. در سایت فردو که تا چند ماه دیگر کار ساختمانی آن تمام می‌شود، بدون استفاده از سانتریفیوژ، ایزوتوپ پایدار تولید می‌کنیم.

وی درباره توقف همکاری روسیه در پروژه تولید رادیوایزوتوپ پایدار در سایت فردو تصریح کرد: حدود هفت، هشت روز پیش در رابطه با این موضوع با روس‌ها مذاکراتی داشتیم که به لحاظ فنی در جایی که ایزوتوپ پایدار تولید می‌کنیم، غنی سازی نیز انجام دهیم. از این رو وقتی تصمیم گرفته می‌شود که غنی سازی کنیم به طور طبیعی نمی‌توان هم زمان تولید ایزوتوپ پایدار را داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مذاکرات ما چند روش جایگزین پیشنهاد و بحث شد تا این همکاری در سطوح فنی ادامه یابد.

کمالوندی با اشاره به آنچه در برجام در این زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو آمده است گفت: در برجام آمده است که باید این کار در محل مورد پیش بینی انجام شود، البته گفته نشده است که کدام دو زنجیره می‌تواند. هر کدام از دو زنجیره از هشت زنجیره باشد؛ اما وقتی بررسی کردیم دیدیم که ایزوله کردن هر کدام از این دو زنجیره‌ مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در عین حال مباحث در این مورد بین ما و روسیه ادامه دارد.

وی اضافه کرد:  امروز، کار نشدنی برای صنعت هسته‌ای ایران وجود ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر