۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۵۰۴۹
وزیر خارجه قطر اعلام کرد، مذاکراتی طی هفته‌های گذشته بین کشورش و عربستان انجام شده است. او ابراز امیدواری کرد که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، اظهارات محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان کنفرانس گفت‌وگوی مدیترانه در رم مطرح شد. این اولین اظهار نظر رسمی دوحه درباره تحولات مربوط به مصالحه در پرونده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: طی‌ هفته‌های گذشته ما از بن‌بست و بحران به وجود آمده به احراز برخی پیشرفت‌ها و صحبت درباره آینده روابط با عربستان منتقل شدیم زیرا مذاکراتی بین ما و سعودی‌ها در دست انجام است و امیدواریم این مذاکرات منجر به پیشرفت شود و شاهد پایان بحران به وجود آمده باشیم.

رئیس دستگاه دپیلماسی قطر اشاره کرد، هیچ صحبتی درباره درخواست‌های ۱۳ گانه برای بازگشت به روابط با دوحه مطرح نشده و مذاکرات کنونی دور از این مسائل انجام می‌شود.

وزیر قطری ادامه داد: ما از اسلام سیاسی حمایت می‌کنیم نه از اخوان المسلمین همچنین حمایت ما از ملت‌هاست نه از احزاب سیاسی.

وی با تاکید بر اینکه اخوان المسلمین هیچ حضور رسمی در قطر ندارد، گفت: حمایت از مصر بعد از کودتا علیه محمد مرسی رئیس‌جمهوری منتخب این کشور قطع نشد.

وزیر خارجه قطر درباره روابط با ایران نیز تاکید کرد، کشورش متعهد به حسن هم‌جواری با تهران است و هرگز فراموش نخواهد کرد که این کشور بعد از محاصره حریم هوایی خود را به روی قطر باز کرد.

محمد بن عبدالرحمان درباره آزادی‌ها در قطر نیز تصریح کرد: تصور می‌کنم هیچ مثالی شبیه میزان آزادی‌هایی که در قطر وجود دارند، نتوان یافت قطر مشکلات زیادی ندارد و با این وجود شبکه الجزیره بر تمام مشکلات قطر تمرکز کرده است و به آنها می‌پردازد.

وی اظهار کرد: امور داخلی قطر هرگز با هیچ طرفی قابل مذاکره نخواهد بود و ما سیاست مستقل خود را داریم.

اظهارات وزیر خارجه قطر در پی گزارش روزنامه وال استریت ژورنال است که اخیرا نوشته بود، وزیر خارجه قطر ماه گذشته میلادی در سفری اعلام نشده به ریاض سفر کرد تا با مقامات ارشد سعودی دیدار کند. این دیدار در جهت پایان دادن به بحران قطر انجام گرفت.

این روزنامه به نقل از یک منبع عربی که آن را مطلع توصیف کرد، آورده بود، مسؤول قطری پیشنهاد غافلگیرکننده‌ای برای پایان بحران در حین حضورش در ریاض داد به طوریکه برای قطع ارتباط با اخوان المسلیمن که عربستان آن را سازمانی تروریستی می‌داند، اعلام آمادگی کرد.

روابط با اخوان المسلمین یکی از مسائل اختلاف برانگیز بین قطر و چهار کشور عربی (عربستان، بحرین، امارات و مصر) است که در سال ۲۰۱۷ روابط خود را با دوحه قطع کردند.

ریاض در زمان انتشار این گزارش اشاره‌ای به آن نکرد اما در کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش عربستان و امارات در دیوان بین‌المللی عدالت در لاهه قطر را به عدم عمل به تعهدات متهم کردند.

نماینده عربستان در برابر دیوان بین‌المللی عدالت مدعی شد، قطر طبق توافقنامه ریاض که در سال ۲۰۱۴ به منظور پایان بحران قبلی میان دوحه و دیگر همسایگان عرب حاشیه خلیج فارس امضا کرد، به تعهدات خود عمل نکرده است. نماینده عربستان همچنین افزود، تشکیلات مورد حمایت قطر برای ناامنی کشورهای هم‌جوار از جمله عربستان عمل می‌کنند و این با توافق قبلی با دوحه منافات دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر