۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۵۵۰۳۳
پس از گذشت چندین هفته دلهره و جنگ روانی میان ایران و آمریکا و متحان این کشور، دوباره نشانه های از افزایش تنش ها به چشم می خورد.
به گزارش پایداری ملی به نقل ازخبرگزاری رویترز از واشنگتن اخباری مبنی بر تحریم های جدید علیه ایران و با اظهاراتی ضدایرانی به گوش می رسد. در همین حال در تهران پیام های ضدآمریکایی و ضد اسرائیلی برای مبارزه با شیطان متوقف نشد و شدت اختلافات در آستانه جنگ داغ، که در تابستان و در اوایل پاییز مورد توجه قرار گرفته شده بود، مورد توجه قرار نگرفت.

همچنین باید توجه داشت که عملیات مخفی در این دوره "آرام" در فضای سایبری متوقف نشده است و این اتفاق در همه جا و همواره در زمانهای سخت کنونی ما رخ می دهد.

به گزارش پایداری ملی، آمریکا در پاسخ به حمله ماه سپتامبر به تأسيسات نفتي در عربستان سعودي، براي خدشه دار كردن قابليت هاي ايران در اين زمينه،  اقدام به حمله سايبري به تجهيزات فني زيرساخت هاي تبليغاتي ايران كرد. به نوشته رویترز، تهران یکی از بازیگران اصلی در گسترش اطلاعات غلط است. در سال 2018 ، در پی تحقیقات انجام شده توسط این خبرگزاری بریتانیایی، بیش از 70 وب سایت در 15 کشور به تبلیغات برای ایران می پردازند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران ضمن تردید در مورد عملیات سایبری موفق آمریکا گفت: آنها (آمریکایی ها) تنها آروزی این موضوع را داشته باشند. او در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که ایران یک پروژه امنیت سایبری با نام Digital Fortress  دارد که به ایران اجازه دفع 33 میلیون حمله سایبری در سال 2018 را داده است.

با این حال، ایران توانایی نه تنها در فضای سایبری بلکه در انجام عملیات توهین آمیز از خود دفاع می کند. سرویس مطبوعاتی شرکت مایکروسافت در تاریخ چهارم اکتبر از فعالیت گروه هکری " Phosphorous" که مرتبط با دولت ایران است، خبر داد.

در گزارش مایکروسافت آمده که مرکز اطلاعات و مبارزه با تهدیدات این شرکت، فعالیت سایبری قابل توجهی را از گروهی به نام فسفر با هدف هک کردن حسابهای مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا، روزنامه نگاران، پوشش دهندگان سیاست جهانی و همچنین ایرانیان برجسته ساکن خارج از این کشور را ثبت کرده است.

براساس گزارش مایکروسافت، گروه "فسفر” برای شناسایی 2700 ایمیل اقدام کرده و بر علیه 241 مورد از آن ها حمله سایبری انجام داده اند ولی تنها موفق به نفوذ به 4 ایمیل شده اند. حساب های کاربری که هدف این حمله سایبری بوده اند متعلق به کمپین ریاست جمهوری آمریکا، مقامات فعلی و سابق این دولت، روزنامه نگارانی که پوشش دهنده ی اخبار سیاسی جهان میباشند و ایرانیان برجسته مقیم خارج از ایران بوده اند.

عملیات سایبری گروه فسفر علیه افراد مرتبط با یكی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریكا صورت گرفت. با این حال  در پایان، هکرها توانستند تنها چهار حساب را هک کنند که مرتبط به نامزد ریاست جمهوری آمریکا نبودند.

در ادامه مایکروسافت اعلام کرده است حملات سایبری که توسط این گروه انجام شده است از نظر فنی پیچیده نبوده و آن ها تنها با در دست داشتن اطلاعات شخصی افراد هدف سعی در شناسایی ایمیل ها و نفوذ به حساب کاربری آن ها را داشته اند. این تلاش ها به صورت واضح عنوان میدارد که گروه "فسفر” بسیار با انگیزه بوده و توانایی سرمایه گذاری زیاد و صرف زمان بالا برای دستیابی به این اطلاعات را داشته اند.

مایکروسافت از سال 2013 گروه فسفر را تحت نظر داشته است. در ماه مارس سال جاری نمایندگان مایکروسافت گزارش دادند که این شرکت حکم دادگاه را دریافت کرده است و بر این اساس این حکم 99 وب سایت که توسط هکرهای فسفر برای انجام حملات مورد  استفاده قرار می گرفته را کنترل گرفته اند.

از اینرو اطلاعات مربوط به عملیات سایبر ایرانی و آمریکایی علیه یکدیگر بار دیگر تأیید می کند که تنش و رویارویی ایران و آمریکا نه تنها کاهش نمی یابد بلکه در حال تبدیل شدن به شکل جدیدی است.

نیاید دشمن دیگر ایران، اسرائیل را فراموش کرد که بارها به ایران حملات سایبری انجام داده است. حمله سایبری حیرت انگیز به تاسیسات هسته ای ایران در سال 2010 با ویروس استاکس نت که با هماهنگی آمریکا، اسرائیل و چند کشور غربی انجام شد، باعث متوقف شدن چندین دستگاه سانتریفیوژ در نیروگاه هسته ای نظنز شد. اسرائیل و ایالات متحده با موفقیت از اولین سلاح های سایبری جهان استفاده کرده و به جهانیان میدان نبرد جدیدی را نشان دادند. استاکس نت در عمل ثابت کرد که در فضای سایبری می توان نه تنها عملیات اطلاعات، بلکه عملیات نظامی همراه با خسارت مادی واقعی به دشمن انجام داد.

امروز وقتی اعتراضات گسترده ای در رابطه با افزایش قیمت سوخت در ایران صورت می گیرد، استفاده از فرصت های سایبری توسط مخالفان تهران در میان تحولات اجتماعی تهدیدی جدی برای این رژیم است. البته این نا آرامی ها همانند اعتراضات سیاسی در سال 2009 و یا اقتصادی در سال 2017 - 2018 به پایان خواهد رسید و به این معنی که معترضین عقب نشینی می کنند.

با این حال ، هر ساله امکانات  و وسایل جنگ سایبری افزایش می یابد و نمی توان گفت در آینده فضای سایبری چه نقشی خواهد داشت.

در عین حال  مسابقه تسلیحات سایبری در کل جهان در حال افزایش است، از جمله در ایالات متحده آمریکا ، اسرائیل و ایران. در این شرایط، جنگ سایبری در حال تبدیل شدن به یک مؤلفه اساسی جنگ ترکیبی بین ایران و ایالات متحده است. جنگ سایبری باعث ایجاد بی اعتمادی و خصومت متقابل بین آنها می شود. علاوه بر این  جنگ سایبری ممکن است دلیلی برای وقوع یک "جنگ داغ"، همراه با عواقب غیرقابل پیش بینی و خدای ناکرده، فاجعه بار، نه تنها برای دو طرف باشد.

در این راستا باید توجه داشت که فشار روزافزون بر ایران از طرف دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از لحظه خروج وی از برجام در ماه مه 2018 آغاز شد، واکنش ایران از جمله در فضای سایبری همراه دارد.

در این شرایط ، همانطور که بانی کریستین در مقاله "چرا حملات سایبری ایالات متحده علیه ایران کار نمی کند"، در در نشریه The Conservative America منتشر شده است، "استراتژی سایبری اقتصادی ایالات متحده (حملات سایبری و تحریم ها) بسیار خطرناک و ضد تولید بوده است. این استراتژی منجر به حملات ایران را شدیدتر می. در واقع، کمپین "فشار حداکثری" ایالات متحده بر ایران باعث تضعیف مواضع میانه رو ها در تهران می شود. از اینرو دلیل دستیابی به یک توافق صلح آمیز را بسیار دشوار خواهد کرد.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر