۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۵۴۹۱۹
ظرف تنها ۲۴ ساعت، در انگلیس و هلند دو چاقوکشی کور انجام گرفته و در فرانسه هم یک بمب کشف شده است. این حوادث اندکی بعد از حمله مرگبار به یک ایستگاه پلیس در فرانسه و حمله یک کامیون در آلمان صورت گرفته است. آیا هسته‌های خفته داعش بیدار شده‌اند؟
به گزارش پایدار ملی، در ۲۴ ساعتی که گذشت، هر چند ساعت از یک شهر اروپایی خبری امنیتی به گوش رسیده است. اخباری که این گمانه را تقویت کرده‌اند که شاید گروه تروریستی داعش و هزاران داعشی بازگشته به اروپا، در تدارک عملیات‌های تازه در این قاره باشند.

اولین حادثه، در لندن، پایتخت انگلیس بود، روی پل لندن. «عثمان خان» ۲۸ ساله ابتدا در جریان نشستی با موضوع بازآموزی زندانیان در ساختمانی در مجاورت پل با چاقو به سمت جمعیت حمله کرد و بعد به خیابان رفته و تلاش کرد تعداد دیگری را نیز هدف قرار دهد.

پیش از آنکه پلیس به صحنه برسد، خان بعد از کشتن یک نفر، توسط گروهی از مردم زمینگیر شده بود. نیروهای پلیس بعد از ورود به صحنه، وی را که یک جلیقه انفجاری ساختگی به تن داشت، به ضرب گلوله کشت. 

رسانه‌های انگلیسی تأیید کرده‌اند که خان در سال ۲۰۱۲ به اتهام تلاش برای انجام حمله «تروریستی» به ساختمان بورس لندن، بازداشت شده و به ۱۶ سال حبس محکوم شده است. او سال گذشته با گذراندن نیمی از دوران محکومیتش، آزاد شده است.

آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند، خان با سازمان موسوم به «المهاجرون» به رهبری «عمر بکری محمد» مبلغ سلفی افراطی که تحصیلات دینی‌اش را در عربستان سعودی گذرانده مرتبط بوده است. در مورد روابط بکری محمد با القاعده و داعش گزارش‌های متعددی منجر شده و پسر وی هم هنگام نبرد برای داعش، در عراق کشته شده است.

 بمب پنهان در شلوغ‌ترین ایستگاه متروی اروپا

ساعاتی بعد، این بار رسانه‌های فرانسوی بودند که از وقوع یک حادثه امنیتی خبر دادند: در «گر دو نورد» شلوغ‌ترین ایستگاه مترو در اروپا.

پلیس برای چند ساعت تمام حاضران در ایستگاه را خارج کرده و توقف قطارها نیز برای مدتی متوقف شده بود.

آنطور که رسانه‌ها نوشته‌اند، پلیس در جریان بازرسی‌های اتفاقی در ایستگاه، دریافته است که یکی از مسافران در کوله خود یک بمب به همراه دارد.

هرچند این فرد بازداشت شده، اما هنوز در مورد هویت و انگیزه او خبری منتشر نشده است.

حمله با چاقو در لاهه

اواخر وقت جمعه هم، حادثه دیگری، این بار در لاهه هلند رخ داد. فردی که هنوز هویتش مشخص نشده و فراری هم هست، مشابه حادثه لندن عمل کرده و با چاقو به چند نفر حمله کرده است.

به گفته پلیس هلند، در این حادثه سه نفر زخمی شده‌اند که همگی کم سن و سال بوده‌اند.

در آخرین بیانیه پلیس در مورد این حادثه عنوان شده است که «در حال حاضر در حال جست‌وجو برای یافتن یک مظنون هستیم و هنوز کسی دستگیر نشده است.»
 
پلیس گفته است که هنوز نمی‌تواند تأیید کند که آیا این حادثه تروریستی بوده یا نه.

هلند سال گذشته هم حادثه مشابهی را تجربه کرده بود. در جریان آن حادثه، دو نفر در آمستردام به ضرب چاقو زخمی شدند. بعدا مقام‌های هلندی اعلام کردند که حادثه تروریستی بوده است.

ساعتی پیش هم در آلمان حادثه دیگری رخ داد و فردی که هنوز هویتش اعلام نشده، چند نفر را در یک سالن بازی در شهر «باچ هولز» گروگان گرفت. گروگانگیر ساعتی بعد بازداشت شد و به کسی آسیبی نرسید. در مورد هویت و انگیزه این فرد هم خبری منتشر نشده است.

حوادثی که سابقه دارد

مجموعه حوادث این ۲۴ ساعت، تنها چند هفته پس از آن رخ می‌دهد که «مایکل هارپون» از نیروهای باسابقه پلیس فرانسه در مرکز پلیس پاریس، ۴ همکارش را با چاقو کشت و دو همکار دیگرش را زخمی کرد.

مقام‌های فرانسوی با بیان اینکه هارپون از مدتی پیش نشانه‌هایی از تفکرات افراط‌گرایانه از خود بروز داده، تأیید کردند که این حادثه ممکن است تروریستی بوده باشد.

تنها یک هفته پس از حادثه پاریس هم در شهر «لیمبورگ» آلمان فردی سوری‌الاصل که بعدا مشخص شد با گروه‌های تروریستی در ارتباط بوده، با یک کامیون مسروقه، عمدا به چند خودرو حمله کرد و بعد هم تلاش کرد چند عابر را هدف حمله قرار دهد. در آن حادثه ۹ نفر زخمی شدند.

آن دو حادثه موجب شد تا صحبت‌هایی از احتمال آغاز موج تازه‌ای از حملات مرگبار داعش و دیگر گروه‌های افراط‌گرا، مطرح شود، آن هم با توجه به فروپاشی سازمان این گروه در غرب آسیا و بازگشت هزاران داعشی اروپایی، به خانه‌هایشان.

بنا بر آمار رسمی کمیسیون اروپا تنها ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، بیش از ۴۰ هزار شهروند اروپایی به داعش پیوسته‌اند که بسیاری از آن‌ها همچنان از این گروه تبعیت می‌کنند و ممکن هم هست که به اروپا بازگشته باشند.

اگر ثابت شود که حوادث ۲۴ ساعت گذشته با داعش مرتبط بوده، می‌توان احتمال بیداری هسته‌های خفته داعش در اروپا را به صورتی جدی‌تر مطرح کرد.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر