۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۴۹۰۸
معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین با اشاره به راه‌اندازی سامانه «هریم» توسط بانک مرکزی، گفت: از 15 ماه و با آغاز به کار سامانه «هریم» که متعلق بانک مرکزی است، رمز دوم پویا برای افراد ارسال می‌شود.
به گزارش پایداری ملی، محمد صادقی در مورد طرح رمز پویا، اظهار داشت: از ابتدای دی ماه طرح رمز پویا شروع می‌شود، اما از 15 ماه و با آغاز به کار سامانه «هریم» که متعلق بانک مرکزی است، رمز دوم پویا برای افراد ارسال می‌شود. قبلا برای دریافت رمز پویا افراد باید به بانک مراجعه کرده و نرم افزار اختصاصی هر بانک را دریافت می‌کردند، اما بانک مرکزی برای سهولت کار سامانه هریم را راه‌اندازی می‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی دنبال این است که این سامانه به‌گونه‌ای پشتیبانی کند که مشتریان بعد از زدن گزینه درخواست رمز دوم پویا، رمز خود را به وسیله پیامک دریافت کنند. 

معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین با تاکید بر اینکه طرح رمز دوم پویا از 10 یا حداکثر 15 دی ماه اجرایی می‌شود، افزود: بعد از پیاده شدن این طرح، رمز ایستا از بین می‌رود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارسال پیامک هزینه‌ای برای مشتریان خواهد داشت، گفت: خیر، تاکید بسیار زیادی وجود دارد که حتی کلمه کارمزد هم به کار برده نشود. اگر فرض کنیم روزی 30 میلیون خرید انجام شود، بانک‌ها 140 میلیارد تومان در سال هزینه این پیامک را می‌دهند.

بانک مرکزی تاکید کرده است که از مشتریان برای پیامک رمز دوم پویا هیچ هزینه نباید دریافت شود.

دلایل افزایش حملات فیشینگ در هفته‌های اخیر

صادقی درباره علت افزایش حملات فیشینگ اظهارداشت: در هفته‌های اخیر چند مساله در کنار هم وجود داشت که موجب افزایش حملات فیشینگ شد؛ اولین مساله، تغییر قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بود و هم واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار بود.

وی افزود: مساله بعدی هم که شاید چندان برجسته نشد همین رمز یکبار مصرف پویا بود که مسائل باعث شد عده‌ای سوء استفاده‌گر با ارسال مجموعه پیامک‌هایی افراد را به صفحات مجازی هدایت کنند و اطلاعات کارت عابربانک‌ها آنها را دریافت و از حساب بانکی آنها پول دریافت کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه این اتفاقات زمینه حملات فیشینگ را افزایش داد، گفت: چون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی چندان فعال نبود، باعث شد بستر سوءاستفاده بیشتر شود و عده بیشتری در این تله بیافتند و اطلاعات ما هم نشان می‌داد تعداد بیشتری از افراد با این مساله مواجه شدند.

وی تصریح کرد: سوء استفاده‌کنندگان از اطلاعات کارت‌های بانکی یا حساب افراد را خالی می کنند یا از آن حساب برای نقل و انتقال وجوه و پنهان کردن منشاء پول سوءاستفاده می‌کنند.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر