۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۵۴۸۸۳
سایت تحلیلی «دفنس وان» اخیرا مقاله ای با قلم «مایکل پک» در مورد گزارش آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون در مورد قدرت نظامی ایران منتشر نموده که در ادامه می آید.
به گزارش پایداری ملی، براساس گزارش این سایت، تاکنون ایران با استفاده از پراکسی ها و نه تعهدات گسترده نیروهای نظامی، همانطور که ایالات متحده در ویتنام، عراق و افغانستان جنگیده، با هزینه ای اندک جنگیده است.

طبق گزارش آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران، ارتش ایران از جنگ غیر متعارف به سمت استفاده از سلاح های متعارف حرکت می کند. این بدان معنی است که موشک های بالستیک بیشتری برای هدف قرار دادن دشمنان خود و همچنین مین ها و سایر سلاح های دریایی برای بستن تنگه هرمز استفاده می کند.

اما سوال اینجاست که آیا تهران توانایی توسعه این توانایی ها را دارد یا خیر.

آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون انتظار دارد که ایران به استفاده از ابزار غیر متعارف از جمله حمایت از متحدینی مانند حزب الله علیه دشمنان- ایالات متحده، اسرائیل و عربستان - ادامه دهد. اما همچنین برای ایجاد و ارتقاء قابلیت های متعارف نیز مصمم است. این نهاد امریکایی پیش بینی کرد: احتمالاً در آینده نزدیک ایران بر سه قابلیت اصلی خود تأکید خواهد کرد: موشک های بالستیک که قادر به هدف قرار دادن اهداف در سراسر منطقه هستند، نیروهای دریایی ساحلی قادر به تهدید ناوبری در خلیج فارس و تنگه هرمز و پشتیبانی از شرکاء و پراکسی هایی که قادر به انجام عملیات غیر متعارف در خارج از کشور هستند.

پنتاگون معتقد است که تهران نیروهای متعارف خود را بهبود می بخشد و به دنبال قابلیت های جدید است. آخرین برنامه ۵ ساله توسعه ایران بر اولویت موشکها، نیروهای دریایی و پدافند هوایی تاکید مجدد داشته و بر توانایی های جنگی هوایی و قابلیت های EW نیز تاکید جدیدی می کند. ایران احتمالاً همچنان بر توسعه داخلی موشکها، سکوها و سلاحهای دریایی و دفاع هوایی به طور فزاینده ای متمرکز خواهد شد، در حالی که تلاش می کند برخی از قابلیت های هوایی و زمینی را در درجه اول از طریق خریدهای خارجی ارتقا دهد.

با این حال، تحلیلگران پنتاگون همچنین اظهار داشتند که هزینه این برنامه بسیار زیاد است.

در گزارش آژانس اطلاعاتی پنتاگون آمده است: اوضاع پیچیده امنیتی خاورمیانه - با حضور مداوم نیروهای آمریکایی، قابلیت های پیش بینی نیروی برتر اسرائیل و وسایل نظامی رو به رشد عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس - تلاش های ایران برای ساختن نیروی متعارف خود را پیچیده تر خواهد کرد.

گزارش پنتاگون به حمله ایران به پهپاد امریکایی اشاره نموده و می نویسد سعودی ها - و اسرائیلی ها و آمریکایی ها – نتوانسته اند به قابلیت های هواپیماهای بدون سرنشین ایران توجه کنند.

از طرف دیگر حتی در شرایطی که تحریم های اقتصادی آمریکا به شدت ادامه دارد باید گفت که استاندارد زندگی ایرانیان عادی است.
منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر