۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۴۸۸۲
رئیس سازمان دامپزشکی:
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد بیماریهای نوظهور دارای منشاء حیات وحش هستند، بر تشخیص بهنگام بیماری به منظور کمک به نجات حیوانات، انسان و کاهش هزینه‌ها تاکید کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی پور با اشاره به روند افزایشی بیماری‌های نوظهور و این نکته که ۷۰ درصد بیماریهای نوظهور دارای منشاء حیات وحش هستند، تشخیص بهنگام بیماری را در کمک به نجات حیوانات، انسان و کاهش هزینه‌ها یادآور شد و خاطرنشان کرد: از آنجا که دسترسی به موقع به اطلاعات بیماری حیات وحش به مدیریت صحیح آنها کمک می‌نماید، بنابراین پایش بیماری و گزارش‌دهی از ۳ منظر ذیل بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد:  حیوانات حیات وحش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانند منشأ بیماریهایی مانند ایدز، هاری، تب زرد و ... برای انسان باشند. کما اینکه بر اساس مطالعات اخیر حداقل ۱۴۴ بیماری انسانی که در ۶۰ سال اخیر حائز اهمیت شده است، از عوامل عفونت‌زا در حیات وحش ناشی می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: حیات وحش مخزن برای بسیاری از بیماریهای حیوانات اهلی از جمله سل و تب برفکی است و پاتوژنها در حیوانات حیات وحش می‌تواند بیماری شدیدتری در حیوانات اهلی ایجاد کرده و خسارات اقتصادی شدیدی از جمله بیماری نیوکاسل و آنفلونزا، شاربُن و غیره ایجاد نماید.

وی ادامه داد: تاثیری که بیماریها در کاهش خود جمعیت گونه‌ای وحشی به خصوص گونه‌های با ارزش و در معرض خطر انقراض دارد.

رفیعی‌پور با اشاره به عضویت ایران در سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) و رسالتی که سازمان دامپزشکی در قبال تامین سلامت و بهداشت دام دارد، گفت: در این رابطه سازمان دامپزشکی کشور تلاش نموده است تا ضمن ارتباط گسترده و قوی با سازمانهای مرتبط به خصوص سازمان حفاظت محیط‌زیست و ذی‌نفعان، مسئولیتهای خود در حوزه بهداشت و مدیریت بیماریها در حیوانات را ایفا کند.

وی در ادامه سخنان خود به برخی از فعالیتهای سازمان دامپزشکی در حوزه حیات وحش اشاره کرد و گفت: این اقدامات شامل عقد قرارداد تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان دامپزشکی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست؛ برگزاری و تشکیل جلسات کمیته ملی حیات وحش به منظور تشکیل شبکه همکاران و ذینفعان در نهادهای دولتی، بخش خصوصی و اساتید دانشگاهی (شامل سازمان حفاظت محیط زیست، باغ وحش ارم، اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، نظام دامپزشکی)؛ تدوین دستورالعملهای مرتبط مانند اقدامات پیشگیرانه در باغ وحش، تهیه روشهای اعمال مرگ آرام و همچنین تدوین کتب بر اساس منابع معتبر جهانی؛ تدوین فرایند صدور موافقت اصولی باغ وحش و باغ پرندگان، مراکز نگهداری حیات وحش با همکاری دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور؛ آغاز طرح پایش بیماری تب آفریقایی خوک با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست همچون تعاملات موفق گذشته با سازمان محیط زیست در زمینه بیماری‌های واگیردار مهمی چون PPR، تب برفکی و آنفلونزای فوق حاد پرندگان و ... هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: نقش و وظیفه سازمانی ما، و سابقه کوتاه ورود به مبحث حیات وحش قطعا جای کار بسیاری دارد و همکاران استانی که به عنوان رابطین حیات وحش معرفی شده اند و همکاران ستادی اینجانب همواره مورد خطاب قرار دارند که نسبت به پایش و مراقبت بیماری‌ها در حیات وحش و ایجاد بستر و ابزار کار مناسب، بیان چالشهای موجود، همکاری با همکاران محیط زیست چه در سطح استان چه در سطح سازمانی پویا و پیگیرانه عمل نمایند و نظرات و پیشنهادات خود را جهت ارتقاء عملکرد به ستاد مرکزی سازمان دامپزشکی کشور منعکس نمایند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر