۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۴۸۱۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با توجه به سیاست‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور اساسی‌ترین محور ما در مواجهه با دشمنان، مقاوم‌سازی اقتصاد ایران مطابق محورهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری است.
کاهش سهم دلار در اقتصاد از مهم‌ترین محورها برای توانمندسازی اقتصاد کشور است. همچنین کاهش وابستگی به نفت، شفافیت اطلاعات و جلوگیری از پدیده فساد یکی از محورهای دیگر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران است که باید مورد توجه قرار گیرد.  قرار دادن این موارد در کنار می‌تواند منجر به تشکیل یک قرارگاه جنگ اقتصادی شود. قرارگاهی که به گفته دکتر محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن توانمندکردن اقتصاد کشور، سبب کاهش اثر تحریم بر اقتصاد ایران خواهد شد.

پایداری ملی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال اخیر مرتبط براین نکته تاکید دارند که کشور درگیر شرایط جنگ اقتصادی است. از نظر شما این جنگ چه مولفه و ابعادی دارد؟

پورابراهیمی: آنچه که مشخص است در میانه میدان یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و لحظه به لحظه دشمن مواضع و حوزه‌های تصمیم‌گیری اقتصاد ایران را مورد هدف قرار می‌دهد و ما نیز باید متناسب با این شرایط از مواضع مهم خود محافظت و صیانت کنیم تا برتری پیدا کنیم و بتوانیم فضا را در این شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم.

آنچه که در حوزه اقتصادی وجود دارد این است که باید نقاط ضعف خود را در ارتباط با حمله دشمن را شناسایی کنیم و آن‌ها را پوشش دهیم و از ظرفیت‌های موجود برای توانمند سازی خود در مواجهه با جنگ اقتصادی استفاده کنیم.

چالش‌ها و آسیب‌های اقتصاد ایران در سیاست های اقتصاد مقاومتی مطرح شده و مقام معظم رهبری بطور کامل به آنها اشاره کرده‌اند، همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران نیز رئوس موضوعات و دغدغه های مقام معظم رهبری در مباحث اقتصادی بیان شده است.

با توجه به سیاست‌های سازمان پدافند غیرعامل اساسی‌ترین محور ما در مواجهه با دشمنان، مقاوم سازی اقتصاد ایران مطابق محورهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری است که در ابلاغیه ۲۴ ماده‌ای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و محورهای اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شده است.

پایداری ملی: سردار جلالی ریاست محترم سازمان پدافند غیرعامل چندی است تاکید دارند دلار به عنوان یک اسلحه در جنگ اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از این تعبیر چیست؟

پورابراهیمی: کاهش سهم دلار در اقتصاد از مهم‌ترین محورها برای توانمندسازی اقتصاد کشور است. همچنین کاهش وابستگی به نفت، شفافیت اطلاعات و جلوگیری از پدیده فساد یکی از محورهای دیگر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این مسائل در دستور کار قرار بگیرد و در قالب یک قرارگاه جنگ اقتصادی، اقتصاد خود را توانمند کنیم، اثر تحریم بر مسائل اقتصادی ایران کاهش می یابد.

پایداری ملی: آیا اساسا مفهوم شرایط جنگ اقتصادی در بدنه مدیریتی کشور نهادینه شده است و آرایش دفاعی متناسب با آن اتخاذ گردیده است؟

پورابراهیمی: متاسفانه آنچه که از دولت انتظار می‌رفت تا در این شرایط گام بردارد را شاهد نبوده‌ایم و‌ تاکنون هیچ حرکت جدی از سوی دولت مشاهده نشده است. اقداماتی انجام شده اما هیچ کدام از این اقدامات متناسب با شرایط و نیازهای کشور نبوده است و طبیعتا در این اقدامات باید بازنگری شود. اثر دلار در جنگ اقتصادی مانند یک اسلحه است. در همه جای دنیا تغییر نرخ ارز در اقتصاد اثر می‌گذارد. تغییر واحد پولی در برابر ارز خارجی، بر حوزه تورم و قدرت خرید اثرگذار است.
طبیعتا در این شرایط، آمریکا از دلار به‌عنوان یکی از ابزارها برای فشار به ایران بهره می‌برد و همواره از کاهش ارزش پول ملی به عنوان یک ابزار مهم در مواجهه با جمهوری اسلامی استفاده کرده است.

کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم را کاهش داده و در مقابله‌ای که بین پول ایران و ارزهای خارجی مانند دلار و یورو به وقوع پیوسته، ارزش پول داخلی ما به شدت کاهش یافته است. در سال 96 و 97 که از آن‌ها بعنوان آخرین شوک‌های ارزی به ایران نام برده می‌شود، آمریکایی‌ها با مدیریت فضای خارجی و پیرامونی اقتصاد ایران، توانستند ضرباتی را بدنه اقتصاد کشور وارد کنند.اگر در بخش اقتصاد ملی، متناسب با اقدامات دشمن تدابیری نیاندیشیم، قطعا در مواجهه با دشمن، آثار منفی بر اقتصاد کشور مترتب می‌شود. در کنار تحریم‌ها عوامل درونی نیز باعث می‌شوند که حملات اقتصادی دشمن اثرمنفی بگذارد. برای مثال حجم نقدینگی در اقتصاد کشور مشکل‌زا بوده است و در طول دولت آقای روحانی ۴ تا ۵ برابر شده است و اگر این وضعیت کنترل نشود، حتی در صورت رفع کامل تحریم‌ها، در کشور دوباره دچار شوک ارزی می‌شویم و باید حوزه نقدینگی در اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

پایداری ملی: چگونه و با چه ابزاری باید با این جنگ اقتصادی مقابله کنیم؟

پورابراهیمی: با انجام اقدماتی مانند کنترل نقدینگی، مشخص می‌شود که اختیار ابزارها برای مقابله با دشمن، در اختیار خودمان است، البته بخشی نیز در اختیار دشمن است که البته ابراز دشمن فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اثرگذار است و بخش عمده‌ای از حملات جنگ اقتصادی را در داخل کشور می‌توانیم مدیریت کنیم تا شوک‌های ارزی کنترل شود. متاسفانه همیشه در درون کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که موجب تهییج عوامل بیرونی علیه اقتصاد کشور می‌شود. 

بزرگترین چالش ما سیاست‌های ارزی است. در نیمه اول سال ۹۷ سیاست‌های ارزی دولت فاجعه بود و اظهارنظر اقتصاددانان را قبول نداشتند و اخیرا معاون اول رئیس جمهور پذیرفتند که سیاست‌های آن دوره اشتباه بود، اما چه فایده؟ زیرا آن سیاست‌های غلط، میلیاردها دلار ارز کشور را از بین بُرد. 

این سیاست‌های غلط تبدیل به ابزار تکمیل کننده برای مشکلات اقتصادی تبدیل می‌شوند.باید عوامل داخلی در اقتصاد را کنترل کنیم. در قرارگاه جنگ اقتصادی باید موضوعات این حوزه را بررسی و از وقوع حملات دشمن جلوگیری کنیم و خاکریزهای مقدماتی اقتصادی را ایجاد کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر