۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۵۴۷۲۰
دکتر محبی در چهارمین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی (CIP):
معاون توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب از تمامی تهدیدات عبور خواهیم کرد، گفت: نیاز است تا الگوهای پدافند غیرعامل در ذات برنامه‌های توسعه فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور،  دکتر محسن محبی معاون توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور در پنل تخصصی «پدافند غیرعامل و گام دوم انقلاب» که در دومین روز از چهارمین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی (CIP) برگزار شد، با بیان اینکه دفاع بدون سلاح کوتاه‌ترین تعریف از پدافند غیرعامل است؛ افزود: تعریفی که به نوعی بیان می‌کند وظیفه اصلی ما، آماده‌سازی کشور و جامعه برای روزهای مبادا است. این آمادگی از یک سو سبب ارتقای بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات می‌شود و از سوی دیگر در صورت بروز بحران‌های انسان‌ساخت، موجب می‌گردد تا از مردم و زیرساخت‌هایی که به مردم خدمات ارائه می‌دهند صیانت و حفاظت شود.

وی با بیان اینکه می توان گفت پدافند غیرعامل، مکمل دفاع نظامی و صلح‌آمیزترین و اثربخش‌ترین روش دفاعی است که کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم و پایداری ملی را به‌دنبال دارد، خاطرنشان نمود: پدافند غیرعامل از طریق توسعه ظرفیت‌های دفاعی و ارتقای آستانه تحمل عمومی، ضمن افزایش توان بازدارندگی ملی و مقاومت ملی با افزایش هزینه تهاجم، تردید را در اراده تهاجمی دشمن ایجاد می‌کند.

نسبت پدافند غیرعامل با تحول علم و فناوری

دکتر محبی با تاکید بر اینکه ما در سال های اخیر با شرایط متفاوتی روبه‌رو شده‌ایم؛ افزود: با پیشرفت فناوری و حضور دانش در بسیاری از حوزه‌ها از جمله نظامی، نوع تهدیدات نیز از حوزه نظامی به سایر حوزه‌ها توسعه یافته است، به این مفهوم که دیگر نمی‌توان تهدید را صرفاً در حوزه نظامی در نظر گرفت و به نوعی به یک عنصر چندوجهی مبدل شده است.

وی با بیان اینکه سطوح تهدید تغییر جدی کرده است؛ افزود: تهدید دیگر عنصر ثابت نیست و شکل تهدید با تغییرات تکنولوژی و فناوری تغییر یافته است و امروز ما شاهد هستیم جنگ‌ها از نبردهای سخت به نبردهای نرم و شناختی تبدیل شده است. 

تحلیل شرایط کشور مبتنی بر گذار از جنگ ترکیبی 

سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ما امروز با یک مدل جدید از جنگ نامتعارف تحت عنوان جنگ ترکیبی روبه رو هستیم، ادامه داد:‌در این نبرد، ارتقای تاب‌آوری ملی در برابر تهدیدات یک بایسته ضروری است به ویژه آنکه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)  «همچنان که ما در این چهل سال به توفیق الهی پیروز شدیم، در آینده، در گام دوّم، در گام‌های بعد به توفیق الهی بر همه موانع غلبه خواهیم کرد و بر دشمنان پیروز خواهیم شد.»

پدافند غیرعامل و بی اثرسازی تمامی تهدیدات در گام دوم انقلاب

محبی در این خصوص ادامه داد:‌ بر این مبنا و با درنظرگفتن گام دوم انقلاب به عنوان عبور قطعی از تمامی موانع، پدافند غیرعامل نیز باید آمادگی‌ها در کشور را به سطحی برساند که تهدیدات به صفر میل کرده و آسیب‌پذیری‌ها در تمامی بخش‌ها به حداقل ممکن برسند.

پدافند فرهنگی و تقویت پایداری ملی

محبی در ادامه این پنل تخصصی به موضوع پدافند فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت:‌یکی از مهم‌ترین حوزه‌های نفوذ در نظام نوین تهدیدات در حال حاضر حوزه های فرهنگی است، بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول دفاع استفاده از راهبردهای فرهنگی است. اگر بخواهیم راهبردهای فرهنگی را عنوان کنیم، افزایش پایداری ملی و کاهش آسیب پذیری‌ها می توانند در این خصوص مطرح شود. 

وی با بیان اینکه منظور از افزایش پایداری ملی افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر هرگونه عمل و اقدامات دشمن است، خاطرنشان کرد:‌لازمه افزایش آستانه مقاومت، داشتن فرهنگ قوی و غنی است. همان چیزی که ما در هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بودیم، روحیه بالا و انگیزه خوب و مستولی بودن ارزشهای اسلامی بود که به افزایش پایداری ملی ما کمک کرد.

معاون توسعه‌ فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه دیگر راهبرد ما در این میان می‌تواند مقاوم‌سازی ساختارهای فرهنگی باشد، توضیح داد: سازماندهی توانمندی‌های فرهنگی می‌تواند به ما کمک کند که فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل موفق باشد. لازم است که باورهای عمومی آحاد جامعه نسبت به ارزش های اسلامی و دینی و حکومت تقویت شود علاوه بر این بازتولید فرهنگ در ابعاد مختلف در امور فرهنگی در بحث پدافند غیرعامل در ارتباط با رسانه‌های جمعی و رسانه‌های نوین و سایر موضوعات بایستی انجام شود، این بازتولید می‌تواند به عنوان یک راهبرد فرهنگی تلقی شود.

افق پیش روی پدافند غیرعامل متناظر با گام دوم انقلاب

دکتر محبی با اشاره به اینکه پدافندغیرعامل در افق پیش روی خود و مطابق با اهداف بلند گام دوم انقلاب اسلامی تلاش دارد تا کشور را به سطحی از آمادگی و بازدارندگی برساند که هیچ تهدیدی حتی در مخیله دشمن هم امکان اعمال علیه ملت ایران را نداشته باشد؛ ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل کشور با طرح ریزی و برنامه ریزی مناسب در مقابله با تهدیدها در عرصه های مختلف با همکاری دولت، وزارتخانه ها، ارگان ها و سازمان‌های لشکری و کشوری آمادگی های مناسبی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر