۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۴۷۱۳
جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور در شاهرود:
جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه چشم‌انداز قرارگاه پدافند شیمیایی ارتقای مصونیت مردم در برابر تهدیدات شیمیایی است گفت: مراکز پر خطر شیمیایی باید از شهرها بیرون بروند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، همایش ملی پدافند شیمیایی صبح امروز با حضور سردار علی اصغر زارعی، جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس علی اکبر شاهوردیان جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی و جمعی از معاونان و مسئولان این سازمان و مسئولان استانی سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

سردار زارعی در این همایش با بیان اینکه موضوع پدافند غیرعامل در کشور ما نسبتا جدید است گفت: البته این موضوع در دنیا با عنوان دفاع غیرنظامی سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد. بعد از جنگ جهانی اول و دوم، کشورهای اروپایی فهمیدند که برای مقابله با حوادث نظامی باید اقداماتی را انجام دهند. 

وی ادامه داد: رشته پدافند غیرعامل برای کشور ما که جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم بیش از همه اهمیت دارد. اگرچه ما سازمان دفاع غیرنظامی را قبل از انقلاب داشتیم ولی واقعیت این است که آن سازمان هیچگاه شکل نگرفت. بعد از انقلاب نیز سازمان دفاع غیرنظامی نداشتیم و همین باعث شد بعد از حمله صدام و زمانی که نیروهای نظامی در مرزها مشغول دفاع از کشور بودند مردمی که در داخل کشور تحت تاثیر جنگ قرار داشتند سردرگم شوند در نتیجه ستادهایی به صورت خودجوش در طول جنگ برای مباحث دفاع غیرنظامی تشکیل شود.

سردار زارعی ادامه داد: بعد از جنگ نیز خبری از پدافند غیرعامل نبود تا اینکه یکی از خلبان‌های نظامی پس از پروازی که در آسمان کشور داشت نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و گفت با وجود اینکه از جنگ مدتی گذشته است ولی آنچه من می‌بینم این است که از تجارب جنگ استفاده نشده است و جانمایی زیرساخت‌ها همچنان نامناسب است و مراکز پرخطر در کنار هم قرار دارند. همین سبب شد که مقام معظم رهبری که در آن زمان ریاست جمهوری را برعهده داشتند دستور رسیدگی به این امور را ابتدا به نخست وزیری محول کردند بعدا موضوع به ستاد کل ارجاع و بعد از مدت‌ها سازمان پدافند غیرعامل در سال 82 تشکیل شد. 

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه پدافند غیرعامل یک مبحث میان رشته ای است گفت: پدافند شیمیایی اگرچه با مسائل مربوط به مهندسی شیمی سر و کار دارد اما واقعیت این است که بحث مدیریت شهر و بهداشت و سلامت نیز در آن باید دیده شود. 

زارعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به پدافند شیمیایی نگرانی از مباحث داخلی است گفت: نگهداری مواد پرخطر در داخل شهرها، وجود مراکز پرخطر در داخل محدوده شهری، نبود حسابرسی مواد شیمیایی، واردات بدون ضابطه مواد شیمیایی همه و همه مواردی است که جای نگرانی دارد. 

وی با اشاره به اینکه در پدافند غیرعامل بیش از 90 درصد باید تلاش ما این باشد که اتفاقی نیفتد یا اگر اتفاق افتاد با کمترین آسیب مواجه شویم خاطرنشان کرد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل یعنی مصون‌سازی برای بی‌اثر کردن تهدیدات. 

سردار زارعی با بیان اینکه برای جلوگیری از حوادث باید پیش از همه به رعایت فاصله ایمنی در زیرساخت‌ها توجه داشته باشیم گفت: یعنی باید اثر هر زیرساخت بر زیرساخت دیگر را شناسایی و اقداماتی را برای کاهش تهدیدات در این زمینه انجام دهیم. 

وی تصریح کرد: نگاه پدافند غیرعامل، نگاه تهدید محور به مسائل پیرامون است یعنی در استفاده از انواع و اقسام تکنولوژی حتی لوازم آرایشی و تلفن‌های همراه و امثال آن باید همه هوشیار باشیم و تهدیدات را شناسایی کنیم.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با همکاری وزارت علوم زمینه ایجاد رشته‌های پدافند غیرعامل را فراهم شده است گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های ما در این زمینه فعال شده‌اند و این رشته‌ها متخصصانی را فراهم خواهد کرد که با شناسایی تهدیدات خطرات را و ریسک اقدامات را کاهش دهیم. 



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر