۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۴۶۸۶
تقلّای داعش برای بقا پس از «البغدادی»؛
کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان گفت: امروزه در صفوف سازمان تروریستی داعش تنها اعضای فعال و حرفه‌ای باقی مانده‌اند و این موضوع در آسیای جنوب شرقی و آسیا و آسیای مرکزی نیز مطرح است.
به گزارش پایداری ملی، «اسلام کورایف» کارشناس مسائل سیاسی قزاقستان با اشاره به تحولات اخیر در سوریه، از تداوم اقدامات داعش پس از کشته شدن «ابوبکر البغدادی» رئیس این سازمان تروریستی خبر داد.

وی گفت: بازیگران درگیر در سوریه به بن بستی رسیده بودند اما پس از اقدامات اخیر ترکیه در شمال سوریه اوضاع دگرگون شد.

کورایف تصریح کرد: در نتیجه آمریکا از مناطق شمالی خارج شد اما سربازان این کشور هنوز مخزن‌های نفتی و گازی را نگهبانی می‌کنند و تغییرات بعدی در سال اتی میلادی با دستان دولت ترکیه صورت خواهد گرفت و آنکارا در ماه فوریه باز هم وارد شمال سوریه می‌شود.

این کارشناس خاطر نشان کرد: نقش روسیه نیز افزایش یافت و «مسکو» درک می‌کند که گفت‌وگوی مستقیم با انکارا بسیار مهم است.

کورایف افزود: به نظر من با کشته شدن «البغددی» این سازمان تروریستی انگیزه جدیدی برای ادامه فعالیت دریافت کرده و طبق پیام‌های اخیر نمایندگان داعش در کشورهای دیگر، برای انجام حملات تروریستی تحت ریاست رئیس جدید این سازمان اعلام آمادگی کرده‌اند.

کارشناس قزاق اظهار داشت: قبلا افراد در کشورهای مختلف از ایده داعش حمایت می‌کردند اما تحولات اخیر نشان می‌دهد که امروز در صفوف این سازمان تروریستی تنها اعضای فعال و حرفه‌ای مانده‌اند.

کورایف ادامه داد: تعداد آنان زیاد نیست اما تروریست‌ها در تمام کشورهای جهانی حضور دارند و این موضوع در آسیای جنوب شرقی و آسیا و آسیای مرکزی مطرح است.

وی گفت: در آسیای جنوب شرقی تروریست‌های داعش فعال هستند و در آسیای مرکزی فعالیت آنان کم رنگ است. آنان در حال حاضر در تاجیکستان به دلیل هم‌مرز بودن این کشور با افغانستان مشاهده می‌شوند ضمن آنکه افغانستان پایگاه فعلی این سازمان تروریستی می‌باشد.

کورایف اظهار داشت: امروز تهدیدات جدی از طرف داعش برای آسیای مرکزی وجود ندارد و سازمان‌های امنیتی کشورهای منطقه اقدامات خود را هماهنگ می‌کنند و فعالیت مؤثری را انجام می‌دهند اما تاجیکستان آسیب پذیرترین کشور منطقه است و داعش گاهاً حضور خود در این کشور را اثبات می‌کند.

این کارشناس گفت: تروریست‌ها با ابزار اختلاف‌افکنی به دنبال گسترش بی ثباتی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: سوریه و عراق هنوز پایگاه داعش است و در 2 کشور مذکور سران این سازمان تروریستی قرار دارند و برای گسترش ایده‌های خود تلاش می‌کنند اما باید گفت برنامه جامع و دقیق ندارند.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر