۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۴۶۳۱
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در بودجه سال ۹۹، ۱۵ درصد بودجه «ICT» سازمان‌ها باید به موضوع پدافند غیرعامل و امنیت اختصاص بگیرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در همایش ملی پدافند غیرعامل که امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی و تهدیدات این فضا گفت: هنر مدیریت در حوزه فضای مجازی آن است که نظام تصمیم‌گیری در مورد اطلاعات و اشتراک‌گذاری این اطلاعات به نحو احسن انجام شود و سیستمی کارآمد در سطح ملی بتواند تسهیل در اشتراک‌گذاری اطلاعات را برقرار سازد.

وی خاطرنشان کرد: مرزها در فضای مجازی مبهم و در هم تنیده است و فضای مجازی فضایی جهانی است و مرزها در این فضا مبهم و سیار هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: یکی از اصلی‌ترین اهداف دشمن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی، عمل کردن از طریق فضای مجازی است که با سرعت و تحول در کسری از ثانیه ساختارهای مهم اقتصادی و سیاسی کشور را نشانه می‌گیرد و به آنها ضربه وارد می‌کند.

فیروزآبادی ادامه داد: از خصلت‌های دیگر فضای مجازی این است که این فضا به شدت هویت‌گریز است و برنامه‌هایی از پیش طراحی‌شده در آن اجرا می‌شود و کسانی‌که در این فضا فعالیت می‌کنند از آی‌پی استفاده می‌کنند که در فضای مجازی احراز هویت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز در پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: ضرورت دارد حداقل ۵۰ درصد از لایه‌های مختلف فضای مجازی بومی شود. در حال حاضر موتور جستجو، پیام‌رسان، ایمیل ‌و حوزه‌های بسیاری در فضای مجازی آمریکایی هستند و این میزان در ایران در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: باید اقدامات اساسی صورت بگیرد تا در تمام حوزه‌های سخت‌افزاری ونرم‌افزاری تا جایی که ممکن است از محصولات داخلی و در جایی که امکان ندارد از محصولات غیرآمریکایی استفاده کنیم. بیش از حد آمریکایی بودنِ تکنولوژی در فضای مجازی نگران‌کننده است.

فیروزآبادی گفت: ما منتظر بودیم کسی شبکه ملی اطلاعات را پیاده‌سازی کند اما خود سازمان‌ها هم در این موضوع مکلف هستند. سال گذشته بخشنامه‌ای که در حوزه زیرساخت‌های کشور بود، به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور رسید و به تمام سازمان‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه توسعه‌ها نباید با سخت‌افزار آمریکایی صورت بگیرد و همه باید در عملیاتی شدن این موضوع کمک کنیم، گفت: در بودجه سال ۹۹، ۱۵ درصد بودجه آی‌سی‌تی سازمان‌ها باید به موضوع پدافند غیرعامل و امنیت اختصاص بگیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر