۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۵۴۵۸۹
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا نوشت: از حالا تلاش‌ها باید بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی، کاهش اتکاء بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی متمرکز شود.
به گزارش پایداری ملی، عبدالناصر همتی در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت:

امروز ۱۳ آبان نود و هشت است و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا می‌گذرد. پیش بینی یک سال بعد مشکل و تا حدی نگران کننده بود اما:

- آمریکا با تداوم یک سال فشار حداکثری به هدف اصلیش که از هم فروپاشی اقتصاد و درنهایت به زانو درآوردن ایران بودن نرسید.

- نرخ ارز که خود آمریکایی ها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می کردند از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۷ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید( ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی).

- تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد فشار زیادی به اقتصاد ایران خصوصاً اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد.

- نهایتاً ثبات نسبی در اقتصاد برگشت و شاخص های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیر نفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

- از حالا تلاشها در اقتصاد بایستی متمرکز شود بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی کاهش اتکاء بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.
گزارش خطا
برچسب ها: بانک مرکزی
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر