۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۵۴۵۴۵
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان تاکید کرد
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان بر الزام نگاه پدافندی در طرح‌ها و پروژه‌ها تاکید کرد: طرح‌هایی که از نظر درجه‌بندی مهم هستند همگی بایستی دارای پیوست پدافند غیرعامل باشند

حمید خاورزمینیبا بیان اینکه هشتم تا چهاردهم آبان‌ماه هفته بزرگداشت پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده است، عنوان کرد: برای تعمیق، نمادسازی و آشنایی بیشتر با این موضوع از پدافند غیرعامل نیاز به آموزش و فرهنگسازی در این بین هستیم تا بتوانیم در برابر خطرات انسانی تاب‌آوری بیشتری داشته باشیم بدین سان لازم است تا در اجرای برنامه‌ها طی این هفته باید موضوع فرهنگ‌سازی که مدتی به فراموشی سپرده شده است؛ بازآفرینی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با فرهنگ‌سازی در خصوص پدافند غیرعامل باید در مقابل تهدیدها و خطرات احتمالی تاب‌آوری داشته باشیم چنان‌که انسان‌ها از ابتدای خلقت به عنوان یک موجود زنده با تهدیداتی مواجه بوده که به صورت مسلحانه و غیرمسلحانه از خود دفاع می‌کردند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان در ادامه، پاسخ به این سوال که آیا پدافند غیرعامل نقشی در اقدام برای پیشگیری از وقوع آبگرفتگی دارد تصریح کرد: آب‌گرفتگی جزء شرح وظایف این اداره کل نیست و به مدیریت بحران مرتبط است اما اگر زیرساختی در این خصوص مورد تهدید قرار گیرد لازم است قبل از آن تمهیداتی از سوی پدافند غیرعامل اندیشیده شود.

خاورزمینی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل دولت به اجرای طرح‌های مهم از لحاظ درجه‌بندی با پیوست پدافند تاکید کرد: باید الزامات پدافندی در طرح جامع شهر همدان رعایت شود.

وی در این راستا با تاکید بر لزوم پیوست پدافندی در طرح‌های استان همدان و نیاز به داشتن نگاه پدافندی در طرح‌ها و پروژه‌ها یادآور شد: طرح‌هایی که از نظر درجه‌بندی مهم هستند همگی بایستی دارای پیوست پدافند غیرعامل باشند.

خاورزمینی در خصوص طرح‌ها و پروژه‌هایی که در گذشته در استان همدان ایجاد شده‌اند و فاقد این پیوست هستند، عنوان کرد: قانون عطف به ماسبق نمی‌شود البته در صورتی که تهدیدات جدی در درجه اول برای جان مردم و بعد یک زیرساخت را مورد تهدید قرار دهد اداره کل پدافند غیرعامل قطعاً ورود خواهد کرد چرا که پدافند غیرعامل برای امنیت‌بخشی به جان و مال مردم است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان در این زمینه بر ضرورت وجود پیوست پدافندی در طرح جامع همدان اشاره کرد و ادامه داد: کاربزرگی که در چندماه اخیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما مدنظر قرار گرفته است، مربوط به آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی است که در این زمینه با هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شد تمامی مراکز عمومی و دولتی در بازه زمانی تعیین شده موارد ایمنی را بررسی و در صورت نیاز مشکل آن‌ها مرتفع شود.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت سمن‌ها در این حوزه بیان کرد: ازآنجاکه آموزش و فرهنگ‌سازی را در اولویت کاری و برنامه‌های خود قرار داده‌ایم، سمن پدافندی برای نخستین بار در استان تأسیس شد که هدف آن بیشتر متکی بر آموزش و افزایش آگاهی‌های عمومی در مسیر پدافند غیرعامل خواهد بود و از حضور این سمن در بخش‌ انجمن علمی زیستی‌ نیز استفاده خواهیم کرد.

خاورزمینی از پیشرفت 70 درصدی طرح پدافند شهری همدان و پیشرفت 37 درصدی طرح جامع پدافندی استان همدان نام برد و تاکید کرد: این طرح‌ها تا پایان سال به نتیجه نهایی خواهند رسید.

وی ادامه داد: طرح پدافند شهری همدان با بیش از 70 درصد پیشرفت، بیش از دو سال است که در حال اجرا است و اعتبار 122 میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است و در این طرح ابتدا دارایی‌ها و تهدیدات در نقاط مختلف شناسایی و راهکارها ارائه خواهد شد و مشاور این طرح دانشگاه امام حسین (ع) است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: طرح جامع پدافندغیرعامل استان همدان نیز با 37 درصد پیشرفت در حال انجام است که اعتباری بالغ بر 180 میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

خاورزمینی با تأکید بر اینکه کارهای آموزشی نباید برای مردم نگران‌کننده باشند و در آن‌ها احساس ناامنی ایجاد کنند، بیان کرد: آموزش‌ها می‌بایستی احساس امنیت به مردم بدهد بدین‌ترتیب برآن هستیم تا با آموزش‌های درست در بحث آموزش پدافندغیرعامل را پیش از دبستان و همراه با آموزش خانواده‌ها ارائه دهیم.

این مقام مسئول در تشریح برنامه‌های هفته پدافندغیرعامل در استان نیز چنین گفت: نشست فنی با حضور معاون فنی سازمان پدافند کشور، استاندار، بخشداران و فرماندران، معاونان فنی و کارگروه‌های فنی با جنبه آموزشی برگزار خواهد شد، از سویی کارگروه‌ها و دستگاه‌ها در برنامه‌ها 17 نوع رزمایش را طراحی کرده‌اند و تا سه روز بعد از این هفته نیز برنامه‌هایشان ادامه خواهد داشت همچنین هم‌اندیشی با دانشجویان به عنوان قشر منتقد جامعه نیز جزء برنامه‌های این هفته در استان همدان محسوب می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: مسئله پدافند غیرعامل کاملاً ملی است و هر مشکلی در این حوزه باشد موظف به رسیدگی آن‌ها هستیم تا استان و شهر امنی داشته باشیم و در این مسیر خواستار همکاری هر چه بیشتر اصحاب رسانه هستیم.

منبع: روزنامه سپهر غرب 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر