۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۴۵۱۹
سردار دکتر جلالی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:
سردار دکتر جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در دوران پسافتح جنگ ترکیبی قرار داریم و آنچه بیش از همه در این زمان مهم است حفظ دستاوردهای این پیروزی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، امروز 10 آبان ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دوران دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از مناسبت‌های این هفته سالروز تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور است که در سال 82 به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد. پدافند غیرعامل به عنوان مولفه دفاعی کشور است که هم مردم و هم بخش‌های اجرایی کشور را در برابر آسیب‌ها به عنوان مکمل دفاع نظامی محافظت خواهد کرد.

وی ادامه داد: خلاء چنین سازمانی بعد از انقلاب و حتی بعد از جنگ احساس می‌شد و همواره جزو مطالبات مقام معظم رهبری بود و ساختاری که در سال 82 شکل گرفت این مطالبه را در بخش‌های اجرایی پیگیری می کند.

با تهدیدات جدیدی به نام تهدیدات هیبریدی مواجه‌ایم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین وقایعی که سبب اهمیت موضوع پدافند غیرعامل شده است کوتاه شدن فاصله خاکریزهای ما با دشمنان است افزود: ما با تهدیدات جدیدی به نام تهدیدات هیبریدی مواجه ایم که در ابعاد مختلفی شکل می گیرد یعنی حمله‌ای در چند وجه که می‌تواند سیاست، اقتصاد، قدرت نظامی، مسائل امنیتی و سایبری را در بر گیرد که متناظر با ضعف‌های احتمالی ما طراحی می شود.

سردار دکتر جلالی خاطرنشان کرد: این تهدیدات دو ویژگی دارد نخست از نظر خارجی است که امکان همزمان استفاده از همه مولفه‌های قدرت را به کشور مهاجم می‌دهد یعنی کشور مهاجم همه قابلیت هایش را برای تهاجم علیه یک کشور دیگر استفاده می‌کند که می‌توان به آن نام مدل قدرت هوشمند را نیز اطلاق کرد. در بخش داخلی نیز اختلاط تهدید و فرصت، ویژگی این نوع تهدیدات است بدین معنی که چون استفاده فناوری در زیرساخت های کشور مورد نیاز است، استفاده از آن اجتناب ناپذیر می‌نماید اما ذات فناوری با خود تهدیداتی به همراه دارد که مقابله با آن را پیچیده و علمی می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا از سال 97 چند رویکرد را علیه کشور ما به کار گرفت گفت: در گام نخست که از نظر مولفه های سیاسی است خروج از برجام و فشار حداکثری مادون جنگ را اعمال کرد. ابتدا سعی کرد ما را با کمک اروپایی‌ها در برجام نگه دارد تا خود فرصتی برای طرح ریزی تحریم ها داشته باشد. ایجاد دو قطبی در جامعه نیز از جمله ابزارهایی بود که دشمن برای بهم زدن انسجام داخلی از آن استفاده کرد. 

دشمن در لایه نظامی سعی در ایجاد یک شبح جنگ داشت

سردار دکتر جلالی با بیان اینکه دشمن در لایه نظامی سعی در ایجاد یک شبح جنگ را داشت گفت: این کار در واقع نمایش قدرت است تا مردم را بترسانند و فشار برای دو قطبی شدن بیشتر شود.

وی متذکر شد در لایه اقتصادی هم توسعه همه جانبه فشارهای اقتصادی اگرچه خود سطحی از تهدیدات را ایجاد کرد اما مقاومت درست در برابر این تهدیدات فرصت‌هایی را نیز برای شکوفایی اقتصاد کشور بدنبال داشت. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اوج حرکت دشمن استفاده و بهره‌گیری از شبکه های اجتماعی خارج پایه برای راه اندازی یک جنگ اقتصادی تمام عیار بود خاطرنشان کرد: نشانه‌های این حمله در هدایت خانواده‌های ایرانی برای خرید مازاد بر نیاز و انبار کردن کالاهای مصرفی در خانه و خرید سکه و ارز خارجی خود را نشان داد. 

سردار دکتر جلالی با بیان اینکه ادامه این تهدیدات در سال 98 نیز مورد نظر دشمن بود افزود: امریکا پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی خود جبهه جدید در جنگ سایبری علیه زیرساخت های کشور را رسما کلید زد تا حوزه‌های مختلفی زیرساختی کشور همچون انرژی ،حمل و نقل و... را مورد آسیب قرار دهد. این در حالی است که امریکا خودش کوهی از آسیب پذیری‌های سایبری است. 

ثبات کنونی کشور ثمره راهبرد مقاومت فعال مقام معظم رهبری است

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیشترین نقش را در مقاومت و پایداری در برابر استراتژی های دشمن ایفا کردند افزود: استراتژی دفاعی فعالی که ایشان انتخاب کردند و رویکرد قاطع دفاعی که ایشان مدنظر قرار دادند سبب شد تا تمام توطئه های دشمن ناکام بماند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ایشان با درایت و دوراندیشی خود اعلام کردند که نه جنگ خواهد شد و نه مذاکره خواهیم کرد. این یعنی دفاع قاطع در همه زمینه‌ها که تبلور آن را در اقدام افسر جوان ما هنگامی که پهپاد جاسوسی آمریکایی را ساقط کرد می توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه اقدام دیگر مقام معظم رهبری که توطئه های دشمن را خنثی کرد و در لایه‌های سیاسی آن را ناکام گذاشت کاهش تعهدات برجامی بود گفت: ایشان مردمی کردن دفاع را نیز به عنوان یک استراتژی در دستور کار قرار دادند و توطئه‌های دشمن را در بخش تهدیدات مردم محور نیز ناکام گذاشتند. برخورد قوه قضاییه با فاسد، مفسد و فساد نیز در این زمینه بسیار موثر بود.

سردار دکتر جلالی گفت: به اذعان تمامی استراتژیست‌های خارجی در فاز نخست این تهدیدات، موفقیت با ایران بوده است که توانست با یک نوع دفاع غیرفعال ترکیبی همراه با دفاع عامل مقتدر در این جنگ چند لایه پیروز شود. 

وی با بیان اینکه اکنون ما در موقعیت پسافتح هستیم گفت: این پیروزی دستاوردهای بسیاری برای ما داشت. یکی از این دستاوردها دستیابی به تعریفی در بازدارندگی متقارن در حوزه دفاع بود بدین معنی که وقتی ما پهپاد آمریکایی را سرنگون می کنیم دشمن برای پاسخ دادن سردرگم می‌شود و جنگ سایبری را به جای اقدام متقابل در دستور کار قرار می‌دهد. 

باید از دستاوردهای پسافتح محافظت کنیم

سردار دکتر جلالی متذکر شد: حال در موقعیت کنونی، حفظ دستاوردهای اساسی این پیروزی مهم‌ترین وظیفه ما است. نخست باید تداوم اطاعت از مقام معظم رهبری و ادامه راهبرد مقاومت فعال را در دستور کار قرار دهیم. همچنین باید بصیرت مردمی را حفظ کنیم و بدانیم مردم نقش فعالی در این پیروزی داشته‌اند. همچنین باید دشمن‌شناسی را در دستور کار قرار دهیم و بدانیم دشمن هیچگاه قابل اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه حفظ روحیه سلحشوری و حماسی ملت از جمله مهمترین اقداماتی است که باید در دوران پسافتح انجام دهیم گفت: حال که مدل نوین جنگی در دستور کار دشمن قرار گرفته است ما نیز باید مدل نوین دفاعی را در دستور کار قرار دهیم.

سردار دکتر جلالی متذکر شد: حفظ همسویی و انسجام بین دولت، مردم، حاکمیت و نیروهای مسلح تضمینی برای این پیروزی است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر