۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۴۴۵۹
یک تحلیلگر سیاسی لبنانی گفت، آمریکا برای ادامه مشغولیت حزب‌الله و جریان وابسته به رئیس‌جمهور به اتفاقات داخلی، ارتش لبنان را تحت فشار گذاشته است.
«وفیق قانصوه» روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی گفت، فشارهایی از جانب آمریکا بر ارتش لبنان وارد شده تا آشوب به شکل کنترل شده در لبنان ادامه یابد.

قانصوه گفت، هدف از این فشارها، آن است تا حزب‌الله و جریان سیاسی «العهد» (وابسته به میشل عون و متحد حزب‌الله) همچنان درگیر این وضعیت باشند.

مدیر تحریریه روزنامه الاخبار لبنان در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» گفت، چند روز پس از آغاز تظاهرات، مطرح کردن مطالبات پوچ آغاز شد؛ مثلا تظاهرات‌کنندگان نرفتند منازل مفسدان را محاصره کنند اما بتدریج خواهان برخی مطالبات پوچ مانند حذف جریان (سیاسی) العهد شدند.

قانصوه ادامه داد، حزب «سعد الحریری» نخست‌وزیر که بر کشور حکومت می‌کند [و متحد عربستان سعودی است] و لبنان را به این حجم از بدهی رسانده، در موضع انتقاد تظاهرات‌کنندگان نیست؛ «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» (نزدیک به عربستان) با جریان «العهد» مذاکره کرده و گفته، در مقابل دستیابی به بیش از نیمی از کرسی‌های کابینه در دولت جدید، حاضر است حامیانش را از خیابان‌ها عقب بکشد.

وی ضمن اشاره غیرمستقیم به درخواست دبیر کل حزب‌الله که از معترضان خواست نماینده خود را به گفت‌وگو با دولت بفرستند، گفت: کسانی که تحرکات مردمی مسالمت‌آمیز را دزدیده‌اند، علاقه‌ای ندارند که این تظاهرات، نماینده‌ای قادر به مذاکره، داشته باشد». قانصوه تصریح کرد: مطالبات برخی تظاهرات‌کنندگان درباره سلاح مقاومت، سوال‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ حزب‌الله که از سلاح خود در داخل لبنان استفاده نمی‌کند و اصرار دارد زندگی به جریان طبیعی خود بازگردد.

این تحلیلگر لبنانی، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان را «رأس فساد» این کشور خواند و افزود، درباره پشت پرده تصمیم وزیر آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس نیز سوالاتی وجود دارد.

قانصوه به بستن مسیرهای اصلی شهرهای لبنان توسط معترضان نیز اشاره کرد و گفت، بستن مسیرها و نوع مطالبات، همان اتفاقاتی را یادآوری می‌کند که ابتدا در سوریه رخ داد.

تظاهرات لبنان از بیست و پنجم مهر آغاز شده و امروز وارد سیزدهمین روز خود شده است؛ بر اساس گزارش رسانه‌های لبنانی امروز نیز بسیاری از مسیرها در این کشور همچنان بسته است.

ارتش لبنان دیروز تلاش کرد به صورت مسالمت آمیز برخی مسیرهای اصلی را باز کرد اما حق توسل به خشونت را ندارد و این اقدامات موقتی است.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر