۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۴۴۱۸
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای روس خود گفت: کشورهای باقیمانده در برجام اگر در اراده خود برای حفظ این توافق جدی هستند، باید بدانند که زمان کمی در اختیار دارند.
به گزارش پایداری ملی، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که در مسکو به سر می برد روز پنجشنبه اول آبان ۱۳۹۸ با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد. 

در این مذاکرات که قریب به چهار ساعت به طول انجامید، طرفین آخرین تحولات در موضوع هسته‌ای و برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این دور از مذاکرات با اشاره به طرح فرانسه و مذاکرات حسن روحانی در نیویورک تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از  هر ایده و ابتکاری که قادر به حل مسالمت‌آمیز بحران موجود باشد استقبال می کند، اما چنین ابتکاراتی تنها زمانی قابل پذیرش هستند که متعادل و واقع بینانه بوده و تامین کننده منافع ایران در برجام باشند. 

عراقچی با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا و ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات خود پس از خروج آن کشور از برجام گفت: در صورت عدم تحقق خواسته های ایران، جمهوری اسلامی به کاهش تعهدات خود در برجام بر اساس حق خود مندرج در بند ۳۶ این توافق ادامه خواهد داد و هیچ کس نباید اراده ایران در این زمینه را مورد تردید قرار دهد. 

وی در عین حال تاکید کرد: مسیر دیپلماسی همچنان باز است، اما این مسیر هر روز باریکتر و صعب العبورتر می شود و کشورهای باقیمانده در برجام اگر در اراده خود برای حفظ برجام جدی هستند، باید بدانند که زمان کمی در اختیار دارند. 

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوها با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام نقض بیّن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، گفت: کشورش از برجام به عنوان دستاورد بزرگ چندجانبه گرایی حمایت می‌کند و به تماس خود با سایر کشورهای مشارکت کننده در برجام برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد. 

در این مذاکرات طرفین مشورت های نزدیک دو کشور در خصوص برجام و دیگر مسائل مهم منطقه ای و بین المللی را ارزشمند دانسته و بر ضرورت تداوم این مشورت ها تاکید کردند. 

رایزنی های عراقچی و ریابکوف به عنوان مذاکره کنندگان ارشد ایران و روسیه از ابتدای مذاکرات هسته‌ای به صورت مستمر در تهران و مسکو جریان داشته است.

به گزارش فارس، فرصت 60 روزه سوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات نفتی و بانکی خود 14 آبان ماه پایان می یابد. شورای عالی امنیت ملی ایران 18 اردیبهشت ماه در سالروز خروج آمریکا از برجام در بیانیه ای ضمن اعلام کاهش برخی از تعهدات برجامی فرصت 60 روزه ای به طرف های باقیمانده به ویژه اروپایی ها داد تا تعهدات خود را اجرا کنند و اعلام کرد که در صورت عدم اجرای تعهدات، ایران گام های بعدی را برخواهد داشت که تاکنون سه گام در زمینه کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران برداشته شده است.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر