۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۵۴۳۲۹
رئیس مرکز توسعه فناوری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی گفت: کاهش اتکاء بخش تولید صنعت برق به دانش فنی شرکت‌های خارجی مستلزم توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای انجام پروژه‌های با ارزش افزوده بالا است،
محمد ابراهیم سربندی فراهانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس نیازهای بخش تولید صنعت برق 35 عنوان طبقه‌بندی و اولویت بندی شده است، گفت: بخشی از نیازهای 35 گانه مورد اشاره از جنس توسعه نظام بهره‌برداری،‌نگهداری و تعمیرات و بخش دیگر از جنس توسعه فناوری است. 

وی ادامه داد: پاسخگویی به نیازهای مزبور نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است بنابراین بر اساس بررسی سوابق کشورهای پیشرفته در این زمینه نیل به اهداف مورد اشاره مستلزم طراحی، پیاده‌سازی و ارائه خدمات به بخش تولید صنعت برق در قالب سامانه مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی است که ضرورت انجام پروژه حاضر را برای متولیان صنعت برق اجتناب ناپذیر می‌کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی گفت: علاوه بر موارد گفته شده کاهش اتکاء بخش تولید صنعت برق به دانش فنی شرکت‌های خارجی مستلزم توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای انجام پروژه‌های با ارزش افزوده بالا است. بنابراین بر اساس بررسی صورت گرفته شرکت توربوتک در ایجاد سامانه مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات توربوکمپرسورهای شرکت ملی گاز تجربه موفقی کسب کرده است. در این راستا با تعاملات صورت گرفته با شرکت‌های صاحب صلاحیت در این زمینه نهایتا پروژه طراحی و پیاده سازی سامانه مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاه‌های کشور به صورت مشارکتی بین پژوهشگاه نیرو و شرکت توربوتک در دستور کار مرکز توسعه فناوری بهره‌برداری،‌نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی قرار گرفت.

سربندی فراهانی گفت:‌خروجی‌های این پروژه شامل طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از سامانه پایش وضعیت و عیب یابی،‌تحلیل قابلیت اطمینان، دسترسی و تعمیر پذیری و بهبود سیستم کنترل یک بلوک سیکل ترکیبی F9 و یک بلوک سیکل ترکیبی V94.2  طراحی، پیاده سازی و بهره‌برداری از مرکز پایش وضعیت، عیب‌یابی و ارائه خدمات به ناوگان نیروگاه‌های کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه مدیریت بهره‌برداری و نگهداری واحدهای نیروگاهی شامل بسته‌های متعددی که بسته پایش وضعیت و عیب‌یابی بر اساس تحلیل ارتعاشات، بسته پایش وضعیت و عیب یابی بر اساس تحلیل عملکرد ترمودینامیکی، بسته پایش وضعیت اجزای داغ واحدهای گازی، و تحلیل عمر مصرفی اجزای واحد، بسته پایش وضعیت و عیب یابی محفظه احتراق توربین گاز، بسته پایش وضعیت فیلترهای هوای ورودی، بسته پایش وضعیت کمپرسور، و تعیین زمان مناسب شست وشوی آن از جمله این بسته‌هاست که بسته‌های فوق پس از توسعه در گروه‌های مربوطه با یکدیگر تجمیع شده و سامانه پیش گفته را شکل می‌دهد.

رئیس مرکز توسعه فناوری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی ضمن اشاره به روز بودن فناوری‌های مورد استفاده در مرکز پایش واحدهای نیروگاهی گفت: پلت‌فرم و قالب اصلی این طرح بر اساس روش‌ها و فناوری‌های روز دنیا شکل گرفته است. هر چند به صورت جزء جزء در حوزه پایش وضعیت فعالیت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است. اما ارائه یک محصول صنعتی قابل استفاده در نیروگاه‌ها در این ابعاد از جمله اقدامات قابل توجه و برجسته در حوزه بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاه‌های کشور محسوب می‌شود.

سربندی فراهانی گفت:‌هدف ما این است که در مرحله اول یک بلوک سیکل ترکیبی FRAME9 و یک بلوک سیکل ترکیبی V94.2 به عنوان نمونه‌هایی از پرکاربردترین واحدهای نیروگاهی کشور به صورت محلی و مرکزی مورد پایش و عیب یابی قرار گرفته. سپس در افق 5 ساله اطلاعات 50 واحد نیروگاهی به این مرکز منتقل و بعد بر اساس اطلاعات ثبت شده ارائه خدمات به واحدهای نیروگاهی و همچنین بخش حاکمیت انجام می‌شود.

وی تاکید کرد:‌امروزه دستیابی به اطلاعات با حجم بسیار زیاد یکی از ثروت‌هایی است که با جمع‌آوری اطلاعات نیروگاهی و ثبت آن در مرکز می‌تواند به وفور مورد استفاده قرار گیرد و عواید بسیار مهمی را ایجاد کند. این مرکز زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به اطلاعات با حجم بالا را در بخش تولید صنعت برق فراهم می‌کند.

همچنین مسعود آسایش رئیس مرکز توسعه فناوری توربین‌های گازی پژوهشگاه نیرو گفت: 80 درصد تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی صورت می ‌گیرد و هر نوع ارتقاء و بهبود فرایند در واحدهای حرارتی به صورت قابل توجه به  روی بهبود فرایندها در صنعت برق کشور تاثیر گذار است.

وی افزود:‌در کشور به صورت عمده دو نوع توربین گازی داریم یکی توربین‌های گازی V94.2 و دیگری توربین‌های F9 مدل‌های GE است.

 رئیس مرکز توسعه فناوری توربین‌های گازی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد:‌تولید توربین‌های گازی با ظرفیت اسمی در شرایط ایزو یعنی در شرایطی که رطوبت هوا 60  درصد درجه حرات هوا 15 درجه و در سطح دریای آزاد باشیم تعریف شده و هر چقدر از این شرایط فاصله داشته باشیم شاهد افت تولید توربین هستیم.

آسایش گفت: طرح HAS به منظور بازچینی پره‌های ثابت کمپرسورها تاثیر بسزایی روی افزایش توان خروجی توربین‌های گازی دارد. پس نزدیک کردن شرایط نصب توربین‌ها با شرایط طراحی برای گرفتن خروجی نزدیک به ظرفیت اسمی از هدف گذاری‌های اصلی این طرح بوده که موفق شده با پیاده سازی طرح HAS در توربین‌های گازی V94.2 به میزان 2.5 تا 10 مگاوات افزایش توان داشته باشیم.

به گفته وی همچنین این طرح در توربین‌های F9 افزایش توانی برابر با 2.5 تا7 مگاوات به دنبال داشت.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر