۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۴۲۶۱
اقدام صفحه توییتر سفارت واشنگتن در آنکارا علیه رهبر حزب «حرکت ملی» ترکیه که متحد رجب طیب اردوغان است، اعتراض حزب عدالت و توسعه را به دنبال داشته است.
اقدام خلاف عرف حساب توییتری سفارت آمریکا در آنکارا به بهانه تازه‌ای برای اعتراض ترکیه به آمریکا بدل شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماجرا از دیروز (شنبه)، زمانی آغاز شد که صفحه توییتر سفارت آمریکا در ترکیه مطلب منتشر شده در صفحه یک کاربر درباره احتمال مرگ «دولت باقچلی» رهبر حزب حرکت ملی ترکیه را اصطلاحا «لایک» کرد.

در این مطلب، با اشاره به بیماری چند هفته اخیر باقچلی ۷۱ ساله آمده بود که «صحنه سیاسی ترکیه باید خودش را برای نبودن دولت باقچلی آماده کند».

باغچلی از متحدان نزدیک «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حزب تحت رهبری وی یعنی «عدالت و توسعه» به شمار می‌آید. 

این اقدام سفارت آمریکا، سر و صدای زیادی در میان کاربران ترکیه‌ای به راه انداخت و نهایتا موجب شد تا این سفارتخانه شامگاه شنبه، عذرخواهی کرد.

در متن عذرخواهی سفارت آمریکا درباره اقدام جنجالی این سفارتخانه آمده بود: «حساب توییتری ما امروز به اشتباه یک پُست غیرمرتبط را لایک کرده بود. ما از این اشتباه متأسفیم و بابت هرگونه سوءتفاهمی عذرخواهی می‌کنیم».

علیرغم این عذرخواهی، واکنش‌ها به این موضوع ادامه یافته و «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم ترکیه ادعا کرده است که کاربری که سفارت واشنگتن در آنکارا مطلب او را لایک کرده بود، از حامیان «فتح‌الله گولن» واعظ معارض آمریکانشین است.

چلیک خواستار تحقیقات وزارت خارجه آمریکا و سفارت واشنگتن در آنکارا درباره این موضوع شده و گفته است که عذرخواهی از این اقدام کفایت نمی‌کند.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه گفت: «این اقدام نشان داد که برخی کارکنان حاضر در سفارت دارند تلاشی ویژه می‌کنند تا به روابط بین دو کشور آسیب بزنند. سفارت آمریکا باید تلاش کند که ترکیه را از طریق افرادی که توان تحلیل درست امورش را دارند، بفهمد نه از طریق افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی».

این تنها واکنش به اقدام سفارت آمریکا در ترکیه نبود و «سمیح یالچین» قائم مقام حزب عدالت و توسعه هم گفته است که حال دولت باقچلی رهبر حزب حرکت ملی رو به بهبودی است و او ظرف یک هفته آینده فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

تازه‌ترین تنش آنکارا و واشنگتن در حالی صورت گرفته که تقابل بین آنها درباره مسائل مختلفی از قبیل خریدن سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه، اختلافات درباره شمال سوریه و بازداشت اتباع آمریکایی و کارمندان محلی ترکیه‌ای نهادهای دیپلماتیک آمریکا همچنان ادامه دارد.

تنش‌ها بین دو کشور به ویژه در زمینه خرید اس-۴۰۰ کار را به جایی رساند که علیرغم اعلام قبلی رجب طیب اردوغان درباره دیدار دوجانبه او با همتای آمریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این دیدار برگزار نشد. واشنگتن همچنین آنکارا را به تحریم در صورت عملیاتی شدن این سامانه پدافندی تهدید کرده است.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر