۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۴۲۴۳
مهدی جمالی‌نژاد تشریح کرد
معاون عمرانی وزیر کشور گفت: یک سوم مراکز استان‌ها مهاجرت منفی دارند. شهرهای تبریز، اصفهان، قزوین، خرم آباد، اراک، اهواز، زاهدان‌، تهران، ساری و بجنورد دارای خالص مهاجرت منفی هستند.
به گزارش پایداری ملی، مهدی جمالی‌نژاد در همایش ملی مصون سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم که با حضور شهردار تهران و رئیس سازمان پدافند غیرعامل و جمعی از شهرداران و اعضای شوراها صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه موضوع پدافند غیرعامل موضوعی است که همه مدیران اعم از شهرداران، دهیاران، مدیران استانی و ملی درگیر آن هستند و باید به آن توجه ویژه کنند، گفت: باید در بحث پدافند غیرعامل توجه ویژه‌ای به مهاجرت شود. مهاجرت بحث مهمی است. افزایش بی‌رویه مهاجرت و عدم کنترل جریان‌های مهاجرتی منجر به تغییر ساختارهای اجتماعی، جمعیتی، فرهنگی و ... می شود و  در نهایت بذر آسیب‌های اجتماعی یعنی حاشیه‌نشینی وکاهش امنیت و اجتماعی و ... را اگر کنترل شده نباشد،می پاشیم.

وی با تاکید بر اینکه مانایی جمعیت ثبات و پخشایش منظم جمعیت در کشور به خصوص مرزها مهمترین بحث در پدافند غیرعامل است، گفت: مرزهای خشکی، دریایی و رودخانه‌ای  در کشور ۸۵۷۴ کیلومتر است در حالی  که کمتر از ۱۳۰ کیلومتر آن دیوار مرزی دارد اما چیزی که کمربند امنیتی کشور را محکم می‌کند، مرزنشینان هستند. روستاهای مرزی، شهرهای مرزی و استان‌های مرزی و تصمیمات مدیران مرزی نقش مهمی در مرزداری دارند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: حدود ۴۶ درصد از جمعیت کشور در ۱۶ استان مرزی زندگی می‌کنند. حدود ۱۸۹ شهر مرزی وجود دارد و ۱۴هزار و ۳۷۷ روستای بالای ۲۰ خانوار مرزی داریم. استان سیستان و بلوچستان با ۳۳ شهر و ۴۰۴۸ روستای بالای ۲۰خانوار بیشترین سهم را دارد بنابراین اگر به مرزنشینان توجه داشته باشیم و اگر موقعیت مناسبی برای آنها ایجاد کنیم یقینا پدیده‌هایی مانند مرز گریزی ،قاچاق کالا و....را شاهد نخواهیم بود.

به گفته وی مرزنشینان ما مرزداران اصلی و عامل اعمال حاکمیت ما هستند.

جمالی‌نژاد در ادامه گفت: در سال ۹۵ برای اولین بار آمارگیری درخصوص مهاجرت انجام شد اما چرا مدیران شهری به آن توجه نمی کنند؟ چرا شهرداران شهرهای میانی بزرگ و کوچک به این موضوع توجهی ندارد؟ اگر به عنوان شهردار شهرهای بزرگ و کوچک و میانی به این آمارها توجه می کردیم که از شهرهای ما به چه شهرهایی مهاجرت می شود و اگر در آن شهرهای مبدا مهاجرت خدمات و امکانات مناسبی ارائه می‌دادیم، می‌توانستیم در مانایی جمعیت موثر باشیم. این آمارهای مهاجرتی برای تک تک شهرها احصا شده است.

وی با اشاره به اینکه مصادیق پدافند غیرعامل شامل تربیت و توسعه سرمایه‌های اجتماعی و عمومی توسعه متوازن جمعیت و.... است، گفت: اگر روستاها در مرز خالی  از سکنه شوند، اگر شهرهای مرزی خالی از سکنه شوند، با دهها برابر تجهیزات و لجستیک هم نمی‌توانیم کشور را به امنیت پایدار برسانیم.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: وقتی توسعه پایدار می‌خواهیم باید در حوزه توزیع اعتبارات توجه ویژه‌ای به شهرهای محروم و کمتر برخوردار داشته باشیم. اگر به شهرهای کوچک و کمتربرخوردار و محروم توجه کنیم، بازی برد برد خواهیم داشت و کشور متوازن خواهد شد. در حقیقت دو مساله در پدافند غیرعامل  یعنی جمعیت و نقاط مرزی اهمیت بسیاری دارد. توجه به شهرهای مرزی، آبی و خشکی بازی برد - برد است  و جابجایی جمعیت اگر کنترل شده نباشد می‌تواند معضلات بسیاری را در پی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد:۱۱۶ شهرستان  با جمعیتی بالغ بر ۱۸ میلیون نفر را در مرزها وجود دارد. بیشترین شهرستان‌های مرزی  در سیستان و بلوچستان، مازندران آذربایجان غربی وجود دارند. ۱۹۸ شهر معادل ۱۵ درصد کل شهرهای کشور در مرز هستند همچنین وضعیت مهاجرت از روستاهای مرزی نشان می‌دهد که خوزستان بیشترین میزان مهاجرت را دارد بنابراین بایستی مدیران و شهرداران به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.از طرفی وضعیت بیکاری در استان کرمانشاه قابل توجه است. تمام مدیران کشور و دولتمردان و تصمیم‌گیران باید این تحلیل‌های مربوط به مهاجرت‌ها را داشته باشد.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: این آمارها برای نخستین بار در سال ۹۵ با استفاده از تکنولوژی‌های نوین امکان گرداوری اطلاعات مربوط به جابجایی جمعیت جمع اوری شد اما چه کسی از آن استفاده کرد؟.ایا شهرداری از ان استفاده کرده است؟.این امارها به شهرداران کمک می کند. رویکرد ها نشان می دهد در ماتریس مهاجرتی مدل مهاجرت در دهه هفتاد  از روستا به شهر بود اما امروزه مدل مهاجرت متفاوت و از شهر به شهر شده است.

جمالی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آمارهای دیگر مهاجرتی اشاره کرد و گفت: یک سوم مراکز استان‌ها مهاجرت منفی دارند. شهرهای تبریز، اصفهان، قزوین، خرم آباد، اراک، اهواز، زاهدان‌، تهران، ساری و بجنورد دارای خالص مهاجرت منفی هستند. این یعنی اینکه در این شهرها اقداماتی انجام شده است همچنین در شهرهای کرج، رشت، شیراز، سمنان و قم بزرگترین خالص مهاجرت داخلی را دارند. این شهرها باید اقدامات بیشتری انجام دهند همچنین تهران، مشهد ، قم، اصفهان، شیراز و کرج از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجران خارج از کشور هستند همچنین مهاجرت معکوس تهران به سمت شهرهای پیرامونی خودش که در طرح مجموعه شهری حضور دارند، انجام می‌شود.

وی در پایان اظهارکرد: توجه به شهرهای کوچک و روستاها و توسعه متوازن در کشور از اهمیت بسیاری در بحث پدافند غیرعامل برخوردار است و اگر مردم  مرزنشین ثبات، همت و مانایی در حفاظت از مرزها داشته باشند نیاز به دیوار کشی و سیم خاردار نداریم.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر