۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۴۲۱۱
سازمان تجارت جهانی پیش بینی خود از رشد تجارت جهانی را به کمترین میزان یک دهه گذشته کاهش داد که جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین مهم‌ترین نقش را داشته است.
جنگ تجاری فعلی بین آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان منجر به این شد که سازمان تجارت جهانی چشم‌انداز بسیار ضعیفی از رشد تجارت جهان طی امسال و سال آینده داشته باشد و پیش بینی از رشد تجارت جهانی را نسبت به قبل کاهش دهد.

سازمان تجارت جهانی در گزارشی اعلام کرده است حجم تجارت جهانی در سال 2019 تنها 1.2 درصد رشد خواهد داشت و این رقم 1.4 درصد کمتر از پیش بینی قبلی است که توسط این سازمان در ماه آوریل انجام شده بود. 

بر اساس این گزارش در سال 2020 تجارت جهانی قرار است با دو برابر افزایش به 2.7 درصد برسد، در حالی که پیش از این پیش بینی شده بود که این رشد معادل 3 درصد باشد که جنگ تعرفه‌ای در پیش بینی این کاهش بسیار موثر بوده است.

این گزارش می‌نویسد علاوه بر جنگ تعرفه‌ای که بین کشورها حاکم شده است، شوک‌های بزرگ اقتصادی و نوسانات مالی نیز در این کاهش تجاری نقش ویژه‌ای داشته است. 

واشنگتن و پکن تنش‌های تجاری را در یک سال گذشته داشته‌اند. طرفین در حال حاضر تلاش می‌کنند که به توافقی برسند اما همچنان این توافق حاصل نشده است. 

سازمان تجارت جهانی می‌نویسد: علاوه بر جنگ تجاری چین و آمریکا، تلاش‌های تجاری بین کره جنوبی و ژاپن نیز عامل دیگری بر کاهش پیش بینی از تجارت جهانی بوده است. تنش‌هایی که به نظر می‌آید نشانه‌ای از بهبود در آن وجود ندارد. روابط بین این دو قدرت بزرگ آسیایی در ماه جولای تیره و تار شد، زمانی که توکیو محدودیت‌های صادراتی را به کره جنوبی بر روی محصولات «های‌تک» بیشتر کرد. این محصولات در مانیتورها و چیپست‌های کامپیوترها استفاده می‌شود.

پس از آن ژاپن، کره جنوبی را از فهرست تعرفه‌های ترجیحی خود خارج کرد. این مسئله باعث خشم سئول شد و پاسخ‌های متقابلی را به معرض نمایش گذاشت، به طوری که کره هم ژاپن را از فهرست تعرفه‌های ترجیحی در تجارت حذف کرد.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر