۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۴۱۹۷
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از حذف قبض کاغذی آب در شهر تهران تا پایان امسال خبرداد و گفت: 30 تا 40 حلقه چاه در شهر تهران به دلیل وجود نیترات بیش از حد مسدود شد.
محمدرضا بختیاری امروز در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب با اشاره به اینکه امسال متاسفانه مصرف آب شرب در تهران با 4 و نیم درصد افزایش یک رکورد به نام خود ثبت کرد، گفت: سه عامل باعث افزایش مصرف آب در شهر تهران شد که یکی از این دلایل این بود که حداقل دمای تهران از 29 درجه به 33 درجه رسید و دلیل دوم تداوم روزهای گرم و دلیل سوم تصور و انگاره اشتباه مردم برای بارندگی‌های مناسب بود، چرا که مردم تصور می‌کردند وضعیت منابع آبی خوب شده و مصرف خود را چندان مدیریت نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه یک  و نیم میلیارد متر مکعب مصرف آب شرب استان تهران است و این عدد نشان می‌دهد 20 درصد مصرف آب شرب کشور در استان تهران مصرف می‌شود، اظهار داشت: مردم باید توجه کنند که بارش‌های امسال نمی‌تواند وضعیت منابع زیرزمینی را بهبود بخشد. پس خواهش ما از مردم این است که همچنان مدیریت مصرف آب را م ورد توجه قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد برنامه‌های مورد افتتاح در ماه‌های آینده در بخش آب گفت: 4 هزار و 700 میلیارد تومان در ماه‌های آینده با حضور مقامات ارشد کشور کلنگ‌زنی در بخش آب خواهیم داشت که عمده‌ترین آنها مدول تصفیه خانه دوم تهران و رینگ تهران و آبرسانی جنوب تهران خواهد بود.پس این برنامه‌ها و این کلنگ‌زنی‌ها به خصوص در مناطق جنوبی تهران باعث خواهد شد که این مناطق از یک آب پایدار بهره‌مند شده و به آب سطحی دسترسی پیدا کنند.

به گفته بختیاری در این پروژه‌ها تلاش شده آب از سد ماملو و یافت آباد و پرند و مناطق جنوبی تهران وصل شود.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان نیاز است پروژه رینگ آب تهران تا 5 سال آینده به اتمام برسد، گفت: برای لوله گذاری در پروژه رینگ تهران مشکلات زیادی را پشت سر می‌گذاریم و به همین دلیل باعث شد این پروژه با یکی دو سال تاخیر مواجه شود.بنابراین برای پروژه رینگ تهران یک طراحی جدیدی ایجاد کردیم تا این پروژه تا 5 سال آینده به اتمام برسد و تمام نقاط شهر تهران از این پروژه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص طرح جامع آب تهران نیز گفت: این طرح در حال نهایی شدن است. بنابراین بر اساس تخصیص وزارت نیرو به استان تهران یک میلیارد و 22 میلیون متر مکعب آب سطحی برای استان برنامه‌ریزی شده است. تا دور ترین نقاط استان تهران از آب سطحی استفاده کنند، چرا که در حال حاضر تنها برخی مناطق مرکزی و شهر تهران از آب سطحی بهره‌مند هستند اما تلاش ما در قالب این طرح این است که شهرهای استان تهران نیز از آب سطحی استفاده کنند.

بختیاری در مورد اینکه مناطق جنوب شرق تهران و مناطق 21و 22 و شهرهای اقماری در 5 سال آینده از منابع آب‌های سطحی استفاده خواهند کرد،‌گفت: سال آینده تسویه خانه ششم تهران راه‌اندازی و مناطق 21 و 22 و غرب تهران از این آب استفاده خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه سرعت ایجاد تصفیه خانه مثل ایجاد شبکه فاضلاب افزایش خواهد یافت، گفت: عقب ماندگی در اجرای تسویه خانه شهرهای استان تهران داریم اما تلاش ما این است تا پایان امسال سه تصفیه خانه در ملارد، صفادشت و اسلام شهر به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران  در مورد ایجاد مخازن اضطراری آب در تهران گفت: 370 نقطه در تهران پیش‌بینی شده که مخازن اضطراری ایجاد شود، بنابراین کارکردی که این مخازن در هنگام وقوع زلزله دارند بسیار حائز اهمیت است چرا که این مخازن 50 تا 100 متر مکعب و 3تا 10 روز نیاز ضروری تهران را بابت آب شرب تامین خواهند کرد.

بختیاری در باره پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که  پرسید آیا در تهران آب شرب تهران نیترات دارد یا خیر،‌گفت:‌در هیچ نقطه تهران آب شرب تهران نیترات ندارد. شاید در برخی نقاط اندازه نیترات پایین و بالا باشد اما قطعا وجود نیترات در آب ضروری است، اما میزان آن باید در حد استاندارد باشد.

وی در پاسخ به سؤال فارس که پرسید آیا در تهران چاه دارای نیترات داریم یا خیر، گفت: در شهر تهران 576 حلقه چاه در تهران داریم که برای شرب حفر شده‌اند.ولی امسال 280 حلقه از این تعداد چاه مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: 40 حلقه چاه به دلیل داشتن نیترات در شهر تهران مسدود شد که عمدتا این چاه آب در مناطق جنوبی مثل یاغچی‌آباد و یافت آباد است.

به گفته بختیاری آب‌های بسته بندی هم نیترات دارند اما میزان نیترات موجود در اینها 10 PPM است که مجاز و برای بدن مناسب است.

وی گفت: این چاه‌هایی که به دلیل داشتن نیترات مسدود شدند در آینده در اختیار شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد حذف قبوض کاغذی آب گفت: حذف قبوض آب سخت‌تر از برق است. چراکه هر واحد مسکونی یک قبض برق دارد اما در آب این وضعیت این گونه است که به هر انشعاب یک قبض آب تعلق می‌گیرد.

بختیاری گفت: در شهر تهران یک میلیون و 800 هزار انشعاب داریم در حالی که آحاد شهر تهران 5 میلیون و 300 هزار است. به هر حال طبق تکلیف وزارت نیرو تا پایان امسال یک میلیون قبض کاغذی آب حذف خواهد شد و تلاش ما این است تا پایان دولت قبوض کاغذی آب حذف شود.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر