۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۴۱۹۳
مدیرعامل رجا در تشریح علت بروز سانحه خرج از خط قطار زاهدان-تهران، گفت: روز حادثه تعدادی پیچ و پابند ریل در مسیر خط‌آهن «توسط افرادناشناس‌» باز شده بود که موجب خارج شدن قطار از ریل و بروز سانحه شد.
محمد رجبی در تشریح آخرین جزئیات بررسی سانحه ریلی خروج قطار مسافری زاهدان-تهران از خط  در بلاک نرسیده به ایستگاه شورو در خط‌آهن زاهدان، اظهار داشت: علت وقوع این سانحه همان‌گونه که کمیسیون بررسی سانحه هم اعلام کرده است، باز شدن پیچ‌های ریل بوده است، خروج از خط قطار قطعاً به خاطر باز بودن پیچ‌های ریل و رها بودن ریل، رخ داده است.

مدیرعامل رجا در واکنش به این گفته ‌رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن مبنی بر اینکه افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر از خط، باز کرده بودند، اظهار داشت: آنچه از سوی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام شده، صحیح است.

وی با اشاره به اینکه با اعضای کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن صحبت کرده‌ام و گفته‌اند تعداد زیادی پیچ ریل و پابند در خط باز شده است، افزود: موضوع علت باز شدن پیچ‌های ریل و بررسی آن در حیطه اختیارات کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن است و هر آنچه اعلام کرده‌اند ما نیز خبر داریم و پیچ‌های ریل باز شده است.

رجبی در پاسخ به این سؤال که آیا باز شدن پیچ‌ها نوعی دزدی بوده است؟ اظهار داشت: اینکه عنوان شود پیچ‌های ریل بابت دزدی باز شده است منطقی ندارد و هیچکس هم این موضوع را اعلام نکرده است که این پیچ‌ها دزدیده شده است، ما فقط اعلام می‌کنیم که افراد ناشناس این پیچ‌ها را باز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا‌ تأکید کرد: بعید می‌دانم که این پیچ‌ها ارزش مادی چندانی داشته باشد‌.

از 5 جان‌باخته حادثه قطار زاهدان یک نفر مهماندار بود 

وی ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه ریلی، بیان کرد: متأسفانه در این سانحه پنج نفر جان باختند که یک تن از آنها یکی از مهمان‌داران رجا بوده است‌.

هنوز برآوردی از خسارت به قطار حادثه‌دیده نداشته‌ایم

وی در پاسخ به این سوال که در این حادثه چه میزان خسارت به قطار وارد شده است،‌گفت: افزود: هنوز هیچ برآوردی از میران خسارتی که به قطار وارد شده است، نداشتیم اما تعداد هشت سالن قطار رجا در این حادثه آسیب دید‌.

وی با بیان اینکه برآورد خسارت نیز انجام خواهد شد، اظهار داشت: بیمه نیز در این حوزه موضوع را پیگیری می‌کند و ما باید رقم خسارت را به بیمه اعلام کنیم.

پیش از این، رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفته بود: ‌‌پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت بروز سانحه برای قطار زاهدان‌ مشخص شد و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کرده‌ایم؛ بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

به گفته غضنفر فولادی برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز کرده بودند، در ریل‌ نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسأله موجب خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه شده است؛ ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی  باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن ‌این را هم گفته بود که ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون، بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.‌

بنابراین گزارش روز چهارشنبه سوم مهرماه، ‌قطار مسافری زاهدان-تهران پس از حرکت از ایستگاه زاهدان، ساعت ۱۶ در بلاک نرسیده به ایستگاه شورو در خط‌آهن جنوب شرق، از خط خارج شد؛ در این حادثه تعدادی زیادی مصدوم و سپس درمان شدند، اما متأسفانه ‌پنج نفر از مسافران این قطار جان خود را از دست دادند‌.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر