۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۵۴۱۴۶
گسترش مداخلات فدرال رزرو بیش از هر چیز عزم بانک مرکزی ایالات متحده را برای پیش گیری از فاجعه قریب الوقوع پیش بینی شده -چیزی فراتر از بحران اقتصادی ۲۰۰۸- نشان می‌دهد.
در بخش مهمی از سیستم فاینانس ایالات متحده ، در طول ده روز گذشته تلاطم های نسبتا شدیدی رخ داده است. برای اولین بار پس از وقوع بحران اقتصادی سال 2008 ، فدرال رزرو آمریکا مجبور به مداخله فعال در بازار به اصطلاح repo شده است. بازار repo بخشی از بازار اوراق قرضه ایالات متحده است ، جایی که بانک های آمریکایی و هدج فوندها به تامین منابع پولی تازه برای خود اقدام می کنند.

در هفته پیش معاملات برای سمت تقاضای اوراق دولتی در این بازار بیش از حد و به طور ناگهانی کاهش یافت. از آنجا که این اتفاق می‌توانست عواقب ناگواری در اعطای وام به ویژه در معاملات بین بانکی به همراه داشته باشد، فدرال رزرو به طور فعال شروع به مداخله در بازار نموده و تامین نقدینگی سیستم را از روز سه شنبه 17.09.2019 به عهده گرفته است. از آنجا که مشکلات بعد از اولین مداخله روز سه شنبه همچنان ادامه داشت، فدرال رزرو مجبور شد در سه روز بعد نیز هر بار با پمپاژ 75 میلیارد دلار در سیستم حمایت کند.

‎در طول مداخلات اولیه فدرال رزرو، رسانه‌ها و همچنین بانک‌های بزرگ سعی در عادی ‎نشان دادن مساله داشتند و طوری وانمود می‌کردند که عدم تعادلات بوجود آمده تنها یک عدم تعادل فنی و کوتاه مدت در عرضه و تقاضا است که منجمله به کمبود بودجه شرکتها به علت پیش پرداخت سه ماهه مالیاتی سال در روز دوشنبه هفته آتی بر می‌گردد.

‎با این حال، اضطراب‌ها زمانی قوت گرفت که فدرال رزرو در روز جمعه گذشته اعلام کرد دست‌کم تا 10 اکتبر امسال با حداقل روزی مبلغ 75 میلیارد -دلار در روز- در بازار حضورخواهد داشت.

روز چهارشنبه 25.09.2019 طبق گزارش وال استریت ژورنال ، فدرال رزرو اعلام کرد که این مبلغ را از 75 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار افزایش می دهد. این در حالی است که طبق گزارش وال استریت ژورنال در 26/09/2019 فدرال رزرو در آخرین معاملات مبلغ 110.1 میلیارد دلار پول پرقدرت را به سیستم اضافه کرد.

گسترش مداخلات فدرال رزرو بیش از هر چیز عزم بانک مرکزی ایالات متحده را برای پیش گیری از فاجعه قریب الوقوع پیش بینی شده -چیزی مانند یا فراتر از بحران اقتصادی ۲۰۰۸- نشان می‌دهد.

باید صبر کرد و دید عملیات آتش نشانی بانک مرکزی ایالات متحده با پمپاژ دلار به سیستم تا 10 اکتبر تا چه حد می‌تواند‌‌ در آرامش بازار نقش داشته باشد. اما در هر صورت ، علائم به اندازه کافی هشدار دهنده هستند.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر