۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۴۱۴۴
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
سردار جلالی با تاکید بر اینکه نیازمند قرارگاه حمایت از تولید داخلی هستیم، گفت: دیپلماسی اقتصادی کشور پویا نیست و به صورت مقطعی عمل می­کند.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درباره جایگاه پدافند غیرعامل در دفاع اقتصادی، اظهار داشت: یکی از تجربیات بسیار خوب ما در دوران دفاع مقدس اداره کشور در شرایط بسیار پیچیده و خاص بود.

وی افزود: اگر بخواهیم یک نگاه دقیق­تر به دوران دفاع مقدس داشته باشیم در آن زمان ما با استفاده از شبکه‌های اقتصادی در مساجد و با استفاده از مردم و بسیجیان، حوزه اقتصاد در دوران جنگ را اداره و کالاهای اساسی مردم را تأمین کردیم.

اخلال در معیشت مردم مهمترین هدف جنگ اقتصادی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین هدف اقتصادی دشمن، اخلال و ناکارآمد کردن اقدامات دولت در زمینه تامین نیازهای اساسی مردم است تا از این طریق معیشت و سفره مردم تحت تاثیر قرار گیرد، بنابراین اگر اولویت حفاظت از معیشت مردم قرار گیرد می‌توان به این تهدیدات پاسخ داد.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به برنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور برای تقویت کشور در حوزه اقتصادی و حفاظت از معیشت مردم گفت: پنج سال پیش ما اولویت‌های این حوزه را به دولت اعلام و تلاش دشمن برای ناکارآمد­سازی اقدامات دولت در حوزه معیشت را گوش‌زد کردیم.

وی افزود: زمانی که هدف دشمن فشار بر مردم و کاهش کارآمدی دولت است، طبیعتا باید زیرساخت‌هایی برای شرایط اضطراری داشته باشیم تا در زمانی که دشمن و سودجویان به‌دنبال ایجاد قحطی و کمبود مصنوعی و فشار بر قشر ضعیف هستند بتوانیم با یک سیستم توزیع عقلانی، هوشمند و مبتنی بر کارت‌های هوشمند نیاز‌های اساسی مردم را به جامعه هدف برسانیم.

* در شرایط جنگ اقتصادی نمی‌توان هدر رفت منابع را تحمل کرد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با اشاره به هزینه‌های دولت برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گفت: در شرایط جنگ اقتصادی نمی‌توان هدر رفت بخش قابل توجه از منابع را تحمل کرد، بنابراین اینکه بگوییم نمی‌خواهیم مانند گذشته سیستم توزیع کوپنی داشته باشیم صحیح نیست. بلکه هر سیستمی که بتواند توزیع مناسب را انجام دهد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بخشی از التهابات اقتصادی را ناشی از فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی بیگانه دانست و گفت: وقتی بازار زمین، سکه و ارز را نگاه می‌کنیم می‌بینیم بخشی از این التهابات به‌دلیل فعالیت همین شبکه‌های اجتماعی است زمانی که ما در حوزه‌های شبکه‌های اجتماعی وادادگی داشته باشیم دشمن می‌آید و از این خلاء استفاده می‌کند.

شبکه های اجتماعی بستر روانی جنگ اقتصادی

به گفته سردار جلالی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تغییر ذهنیت مردم و تحریک آنها برای انجام یک هدف خاص یکی از لایه‌های جنگ اقتصادی است. در این عرصه ما باید به مردم اجازه نقش‌آفرینی بدهیم همانگونه که در دوران دفاع مقدس ما با مدیریت مردم در پایگاه‌های بسیج و مساجد توانستیم مسائل اقتصادی را کنترل کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های این سازمان در سال‌های گذشته گفت: ما سال‌ها پیش به اهداف دشمنان برای ایجاد یک جنگ اقتصادی تمام عیار و استفاده از ابزار مالی برای آسیب رساندن به کشور در جلسات مختلف اشاره کرده بودیم اما متاسفانه این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفت. زمانی که وزارت اقتصاد آمریکا تبدیل به یک وزارت جنگ علیه کشورمان می‌شود ما باید به یک درک درست از شرایط می‌رسیدیم و به همین دلیل سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام استراتژی‌ها و دکترین‌های جنگ اقتصادی دشمن را رصد و بررسی و به مسئولان دولت ارائه کرد اما متاسفانه تا حدودی توجه برخی از مسئولان به حل مشکلات از طریق توانمندی‌های داخلی کم است.

وی در ادامه با تقدیر از اقدامات قوه‌قضائیه در مقابله با مفسدین اقتصادی گفت: تلاش‌های قوه قضاییه برای مقابله با سوءاستفاده‌گران و سودجویان اقتصادی بر بازار تاثیرگذار است چون سد راهی در برابر آنهایی است تنها به فکر منافع خود هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: جنگ اقتصادی یک پدید جدید و برای بسیاری ناشناخته است به همین دلیل دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید در این حوزه فعالیت جدی داشته و به تولید نظریه و راهکارهای علمی برای مقابله با تهدیدات آن بپردازند، زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک استراتژی دفاعی است مطرح کردند باید توسط مراکز علمی به رویکرد اجرائی و برنامه تبدیل شود.

* شاهد یک وحدت و انسجام سیاسی برای مقابله با دشمنان هستیم

دکتر جلالی وابستگی رسانه و اقتصاد را یک امر طبیعی دانست و گفت: الگوی مصرف می‌تواند از طریق رسانه معرفی شود. پس اقتصاد بدون رسانه نمی‌تواند ساماندهی شود، شرط نقش‌آفرینی مردم در ساماندهی اقتصادی، آگاهی درست از شرایط از سوی رسانه های خودی است همانطور که تثبیت قیمت ارز از طریق همکاری بانک مرکزی و رسانه ها شکل گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به نظرات و دیدگاه های جریان های مختلف در خصوص شرایط امروز کشور گفت: خوشبختانه ما شاهد یک وحدت و انسجام سیاسی در کشور و محور مقاومت برای مقابله با دشمنان هستیم. در رویکرد مقاومت، مذاکره تحت تحریم قابل پذیرش نیست، یعنی تحت فشار و تحریم به مذاکره فکر نمی‌کنیم. ما در عرصه نظامی ایستادیم و بازدارندگی ایجاد کردیم. در حالی که آمریکایی ها همواره از روی میز بودن گزینه نظامی صحبت می کردند امروز این گزینه دارد به زیر میز می رود و کارکرد خود را از دست می دهد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در حال از دست دادن توان نظامی در منطقه است، گفت: سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا و عدم واکنش دشمن، نقطه عطفی برای منطقه بود. سخنان آقای ترامپ در سازمان ملل نیز گویای همین بود که گفت ما به‌جای کسی نمی‌جنگیم. این تغییر استراتژی دشمن نتیجه راهبرد مقاومت در حوزه نظامی بود و مشاهده می‌کنیم برخی کشورها که با تحریک آمریکا به دنبال ایجاد جنگ بودند امروز پیام می‌دهند که به‌دنبال مقابله نظامی نیستند، این نتیجه و اثر مقاومت دفاعی در عرصه سیاسی است.

سردار جلالی ادامه داد: این مقاومت در جامعه ما موجب وحدت و یکپارچگی شده است. امروز دفاع مقدس ما در عرصه اقتصادی است. قدم اول ما ایجاد شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است در مرحله دوم همه سازمان‌ها باید لیستی از نیازمندی‌ها و تحریم‌ها را مشخص کنند و با استفاده از توان و پتانسیل موجود در کشور سالانه ۲۰ درصد از این نیازها را تولید کنند در سال دوم دشمن با دیدن این شرایط که ما در حال خودکفایی هستیم عقب نشینی می‌کند.

وی با بیان اینکه ما باید قرارگاه حمایت از تولید داخلی ایجاد کنیم، متذکر شد: کارخانه هپکو یک شبه به این روز دچار نشده است بلکه عدم مدیریت و برنامه‌ریزی درست سبب این وضعیت شده است. ما زیرساخت‌های یک اقتصاد مقاوم و قوی برای مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن همچون معادن کافی و نیروی انسانی کارآمد را در اختیار داریم.

سردار جلالی با بیان اینکه معتقدم حوزه دیپلماسی اقتصادی ما نیز به صورت مقطعی کار می‌کند، توضیح داد: یعنی در برخی موارد خوب عمل می‌کند و در بعضی موارد خیر. در صورتی که باید به شکلی عمل کنیم که انجام یک توافق مانند برجام و یا بر هم خوردن آن تاثیری بر اقتصاد ما نداشته باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر