۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۴۱۲۲
محمدرضا پورابراهیمی:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تغییر در برجام نیازمند مصوبه مجلس است، اعلام کرد پی‌گیری خواهیم کرد تا در نشست غیرعلنی درباره برجام با رئیس‌جمهور نشستی داشته باشیم و از جزئیات مطلع شویم.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت که گفته بود «در جلسه 1+4 مسائل و شروطی که قبلا مطرح کردیم را تکرار خواهیم کرد، حرف ما این است که تحریم‌ها لغو شده و کشورها به جایگاه قبلی خود بازگردند، رئیس‌جمهور بن‌بست شکنی کرده و مطرح کرده که دنبال تغییر کوچکی در دل برجام هستیم»، اظهارداشت: من بعید می‌دانم همچین صحبتی از طرف رئیس جمهور مطرح شده باشد و ما فکر می‌کنیم اینها شایعه‌ای برای تضعیف مواضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکایی‌ها است.

وی افزود: با مواضع رئیس جمهور و وزیر امور خارجه طی یک ماه گذشته بعید می‌دانم که موضوع تغییر حتی جزئی در برجام وجود داشته باشد و احتمالاً هدف از طرح این موضوع توسط دشمنان ایجاد فضای جنگ روانی برای تضعیف موضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان است که بعضاً توسط خودی‌ها به آن دامن زده شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته ظریفی را ربیعی مطرح کرده و آن عبارت «بن‌بست‌شکنی»  روحانی است که این بحث خطرناکی است، نمی‌دانم منظورشان از بن‌بست شکنی چیست. موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه کاملاً مشخص است و موضوعی است که هیچ احدی حق ندارد در موضع جمهوری اسلامی خللی وارد کند.

پور ابراهیمی همچنین گفت: تعهدات طرف مقابل هم بر اساس متن برجام باید اجرا می‌شد و اگر این تعهدات اجرایی نشد همانند اقدامی که آمریکایی‌ها انجام دادند که از توافقنامه برجام خارج شدند، دلیلی بر ادامه انجام تعهدات ما نخواهد بود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر طرف‌های اروپایی مایل باشند که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بماند حداقل بدون آمریکا، تعهدات مربوط به خودشان را بپذیرند که متأسفانه در این خصوص هم اروپایی‌ها نشان دادند کمتر از آمریکایی‌ها نیستند که با سیاست‌بازی و کیّاسی عمل می‌کنند و به خیال خود با ادبیات خاصی با این موضوع برخورد می‌کنند.

وی افزود: صحبت ما این است که ادامه این مسیر برای جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نبود و براساس همان مفاد تعهد شده در برجام تصمیم به کاهش تعهدات خود به صورت مرحله‌ای گرفت و طبیعتاً مراحل بعدی کاهش تعهدات برجامی نیز براساس نظر مسؤولین ارشد نظام و شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور در اجلاس نیویورک در سازمان ملل می‌تواند مطلبی را مطرح کند مبنی بر اینکه ما می‌توانیم تغییراتی را در متن برجام صورت دهیم، اساساً رئیس جمهور این حق را ندارد و این حق مربوط به قانون‌گذار در قالب مفادی که در قانون تصویب شده است.

پور ابراهیمی گفت: به مفهوم ساده اگر رئیس جمهور بخواهد در قانون تغییر ایجاد کند این اقدام گل به خودی محسوب می‌شود یعنی چیزی که طرف مقابل سال‌ها و ماه‌ها دنبال آن بوده که بتواند بدون ایفای تعهدات قبلی خود موضوع جدیدی را تحت عنوان مذاکره ایجاد کند که اساساً این نگاه از نظر ارکان نظام، مجلس و مردم 100 درصد رد شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: هرگونه تغییر در محتوای تعهدات جمهوری اسلامی ایران و تغییر در محتوای تعهدات طرف مقابل در متن برجام نیازمند تصویب آن در مجلس است و رئیس جمهور اساساً مجری مصوبات قانونی مجلس خواهد بود و ایشان حق ندارد حتی در ارتباط با تغییر حتی یک کلمه صحبت کند. ما یک بند از تعهدات جمهوری اسلامی ایران را نه بیشتر و نه ذره‌ای از تعهدات طرف مقابل را کمتر می‌پذیریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته هم جان بولتون و پومپئو و هم مشاوران ترامپ، رسماً اعلام کردند بعد از اینکه در تابستان سال گذشته سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می‌کردند، جشن کریسمس را در تهران خواهند گرفت و این ادبیات گستاخانه در ارتباط با مردم و کشورمان را هیچ زمانی فراموش نخواهیم کرد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: چیزی که به صورت جدی دنبال خواهد شد تعهدات دو طرف در متن برجام است. کوچکترین  تغییری در برجام حتماً نیازمند مراجع قانونی، قانون‌گذار و تایید شورای نگهبان است. صحبت اینکه امکان تغییر در برجام خارج از اینکه این تغییر در حوزه اختیارات رئیس جمهور نیست و اساساً رئیس جمهور حق ندارد در خصوص موضوعاتی که اختیارات قانونی را بر عهده ندارد تصمیم بگیرد، بهانه به دست دشمن دادن و نشان از ادبیاتی است که سال‌ها دشمن به دنبال آن است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با عزت و افتخار از مواضع خود دفاع می‌کند. آمریکایی‌ها بدانند ذره‌ای از منافع ملی‌ خود کوتاه نخواهیم آمد و مجلس جمهوری اسلامی ایران از منافع ملت ایران کوتاهی نخواهد کرد و حتماً بعد از بازگشت رئیس جمهور از نیویورک درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی جهت بررسی اظهارات ایشان در ارتباط با موضوعاتی که از طرف سخنگوی ایشان مطرح شده، خواهیم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارداشت: این موضوعات و صحبت‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر این موضوعات در چارچوب ضوابط و مقررات نباشد طبیعتاً اقدامات قانونی مجلس در خصوص اینگونه اظهارات عملیاتی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر