۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۴۱
بعد از دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، کاخ الیزه بیانیه‌ای درباره صحبت‌های «امانوئل ماکرون» با «حسن روحانی» منتشر کرده است.

به گزارش پایداری ملی،  در ادامه اتهام‌زنی‌های بی سند غربی‌ها به ایران درباره حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای ایرانی، در زمینه تنش‌ها در منطقه غرب آسیا توپ را در زمین ایران انداخته و از تهران خواسته تنش‌ها را کاهش دهد.

کاخ الیزه درباره دیدار روسای جمهور فرانسه و ایران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، «امانوئل ماکرون» به «حسن روحانی» تاکید کرد که مسیر کاهش تنش‌ها در منطقه، تنگ‌تر شده و زمان آن فرا رسیده که ایران تنش‌ها را کاهش دهد.

بنا بر نوشته خبرگزاری «رویترز»، رؤسای جمهور فرانسه و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیش از ۹۰ دقیقه دیدار و صحبت کردند.

این دیدار به فاصله کوتاهی بعد از انتشار بیانیه مشترک سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی و اتهام‌زنی آنها به ایران انجام شد.

در بیانیه الیزه درباره صحبت‌های ماکرون خطاب به رئیس‌جمهور ایران آمده است: «رئیس‌جمهور (فرانسه) گفت که در شرایط کنونی، مسیر کاستن از تنش‌ها در حال تنگ‌تر شدن است اما بیشتر از هر زمانی کاستن از تنش ضروری است و زمان آن فرا رسیده که ایران این اقدام را انجام دهد».

به ادعای دفتر ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون از روحانی خواست که ایران مذاکره و صحبت درباره دستور کار امنیت منطقه را آغاز کند.

رئیس‌جمهور فرانسه قرار است امروز سه شنبه در نیویورک با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود دیدار دوجانبه داشته باشد.

«علیرضا میر یوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در توئیتر درباره دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه نوشت: «دو طرف درباره طرق نجات برجام، روابط دوجانبه و ابتکار رئیس‌جمهور روحانی برای منطقه (ابتکار صلح هرمز) صحبت کردند».

پیش از دیدار ماکرون و روحانی، سه کشور انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک ادعا کردند: «واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است. این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

تروئیکای اروپایی در این بیانیه ضمن اعلام ادامه حمایتشان از برجام افزودند: «زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای، موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد».

بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان با واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روبرو شد و او در پیامی توئیتری نوشت: ناتوانی سه کشور اروپایی در اجرای تعهداتشان بدون اجازه آمریکا از ماه مه سال 2018 آشکار شده است.

ظریف افزود: «راه حل این کمبود، اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌ عدم تکرار طوطی‌وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برنامه جامع اقدام مشترک است. هیچ گونه توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت» .

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر