۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۰۸
ظریف در مصاحبه با سی بی اس:
ظریف با بیان اینکه تسلیحاتی که یمنی‌ها دارند با تسلیحاتی که ما می‌سازیم متفاوت هستند، گفت یمنی‌ها تمامی تسلیحات خود را از طریق علی عبدالله صالح و با پول عربستان خریداری کرده اند.
به گزارش پایداری ملی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال مجری شبکه سی بی اس نیوز که پرسید:شما شخصا بر اساس قوانین آمریکا تحریم شده اید.اما شما هم اکنون در اینجا در منهتن نشسته اید.آیا به نظر شما این نشانه آن است که آمریکا خواهان گفتگو است، گفت:آمریکا میزبان مقر سازمان ملل است و تعهداتی برعهده دارد.آمریکا باید برای کشورهای عضو ویزا صادر کند.آنها ویزای مرا بر اساس معافیت ها صادر کردند.آنها می خواستند که بگویند که شما نباید اینجا باشید.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آمریکا اعلام کرده است که نیروها و تجهیزات دفاعی به عربستان سعودی اعزام می‌کند. واکنش ایران به این موضوع چیست، گفت:به نظرم این موضع گیری کمک کننده نیست. به نظرم پایان دادن به جنگ یمن کمک کننده خواهد بود. به نظرم موضع گیری آمریکا درباره جنگ یمن مسیری اشتباه است. زمانی که جنگ یمن چهار سال پیش آغاز شد ما خواهان آتش بس شدیم. ما خواهان مذاکرات فوری شدیم. ما خواهان ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور شدیم. ما خواهان تشکیل یک دولت فراگیر در یمن شدیم. متاسفانه متحدان آمریکا و از جمله عربستان سعودی معتقد بودند که می‌توانند در این جنگ در مدت ۴ هفته به پیروزی برسند؛ بنابراین آن‌ها با پیشنهادات ما برای میانجیگری بین آن‌ها و دیگران برای رسیدن به یک راه حل بر اساس مذاکره موافقت نکردند. هم اکنون پس از گذشت بیش از ۴ سال ما شاهد آن هستیم که تمامی تجهیزاتی که آمریکا برای عربستان سعودی و امارات عربی متحده فراهم کرده بود، تمامی حمایت‌های لجستیکی که آمریکا و دیگر کشورها برای این کشورها فراهم کردند نتوانست گروهی از یمنی‌ها را شکست دهد. یمنی‌ها ارتباطی با جهان خارج ندارند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آمریکا اعلام کرده است که حوثی‌ها از توانایی لازم برای حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان برخوردار نبوده اند، گفت:آمریکا نمی‌تواند این موضوع را توضیح دهد که چرا تسلیحاتی که به عربستان داده است نتوانسته اند این تسلیحات را رهگیری کنند. واقعیت این است که حوثی‌ها این مسئوولیت را قبول کرده اند. ایران این حمله را انجام نداده است. اگر آمریکا معتقد است که یمنی‌ها این کار را انجام نداده اند آنگاه آن‌ها باید به دنبال فردی باشند که این حملات را انجام داده است. یمنی‌ها مسئوولیت این حمله را برعهده گرفته اند. آن‌ها همچنین شواهد لازم را درباره این حمله نشان داده اند. من این موضوع را قبول دارم. اگر آمریکا معتقد است که یمنی‌ها در پس این حملات نبوده اند، چرا دیروز سعودی‌ها اقدامات تلافی جویانه‌ای ضد یمنی‌ها انجام دادند. چرا آن‌ها آتش بس تحت نظارت سازمان ملل را در حدیده نقض کردند و ضد یمنی‌ها اقدامات تلافی جویانه انجام دادند. آن‌ها این اقدام را انجام دادند، چون می‌دانستند که این حملات از کجا انجام شده است. پایان دادن این موضوع به پایان دادن کشتار کودکان بیگناه، زنان، سالمندان بستگی دارد. این جنگ به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر منجر شده است. بیش از دو میلیون مورد ابتلا به بیماری وبا گزارش شده است. همه درباره حمله به یک تصفیه خانه نفت نگران هستند. در این حمله حتی یک نفر هم آسیب ندیده است. کشته شدن ۱۰۰ هزار نفر مشکلی ندارد، اما حمله به یک تصفیه خانه مشکل دارد. به نظرم عقل سلیم کاملا از بین رفته است.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا این نظر آمریکا و مقامات سعودی را که می‌گویند تسلیحات ساخت ایران است، قبول دارید، گفت:آن‌ها در گذشته هم این ادعاها را مطرح کرده بودند. واقعیت این است که یمنی‌ها تمامی تسلیحات خود را از طریق علی عبد الله صالح در دوران طولانی ریاست جمهوری وی و با پول عربستان خریداری کرده اند.

او در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آمریکا معتقد است که موشک‌های شلیک شده به تاسیسات نفتی عربستان از ایران شلیک شده اند، گفت:اجازه بدهید که آن‌ها تحقیقات خود را انجام دهند، زیرا این موشک‌ها از ایران شلیک نشده اند. تسلیحاتی که یمنی‌ها دارند با تسلیحاتی که ما می‌سازیم متفاوت هستند. به نظرم یمنی‌ها فن آوری و چگونگی افزایش برد موشک‌هایی را که هم اکنون دارند از طریق علی عبدالله صالح در اختیار دارند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:عربستان سعودی به خبرنگاران اجازه بازدید از تاسیسات نفتی خود را داده است. آن‌ها معتقدند که موشک‌ها از شمال شلیک شده اند و از جنوب و یمن شلیک نشده اند، گفت:هیچ شواهدی وجود ندارد که این موضوع روی داده باشد. سعودی‌ها یک نمایش را به راه انداخته اند. آن‌ها این موضوع را نتوانسته اند ثابت کنند. آن‌ها ادعا کرده اند که این تسلیحات ایرانی بوده اند. آن‌ها نتوانسته اند که مدرکی را نشان دهند. آن‌ها دورغ‌های زیادی را به دیگران نشان داده اند. آقای تیلرسون اعلام کرده است که برخی به رئیس جمهور ترامپ دروغ گفته اند که او وارد جنگ شود. آن‌ها این کار را انجام داده اند. به نظرم آمریکا به مقاماتی مسئوولیت پذیر در بخش امنیت ملی نیاز دارد. آن‌ها باید بین دروغ‌ها و واقعیت‌ها تفاوت قائل شوند تا این موضوع سبب نشود که برخی از سربازان آمریکایی برای رسیدن به اهداف خود در جنگ‌ها استفاده کنند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا شما معتقدید که برخی رئیس جمهور ترامپ را فریب داده اند، گفت:من این مطلب را نمی‌گویم آقای تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا این مطلب را گفته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا معتقدید که اگر کشورهای دیگر تحقیقات را انجام دهند آن‌ها ایران را متهم نخواهند دانست، گفت:من مطمئنم که ایران هیچ نقشی نداشته است. من معتقدم حتی اگر فردی تحقیقاتی ناقص انجام دهد هم به این نتیجه خواهد رسید. البته در گذشته شاهد تحقیقات ناقص بوده ایم. حتی سازمان ملل هم تحقیقات ناقصی انجام داده است. ما هیچ تحقیقات ناقصی را قبول نمی‌کنیم. حتی اگر سازمان ملل هم تحقیقاتی انجام دهد به این نتیجه می‌رسد که این تسلیحات از ایران شلیک نشده اند.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:عربستان سعودی امروز مدعی شده است که افرادی از شهروندان منطقه از طرف ایران برای این حملات اجیر شده اند، گفت:این نشان می‌دهد که آن‌ها از اتهام زنی‌های خود درباره ایران عقب نشینی کرده اند. آن‌ها مدعی شده اند که این تسلیحات ممکن است از جایی دیگر و به وسیله افرادی که ایران اجیر کرده باشد، شلیک شده باشند. دروغ به زودی معلوم خواهد شد.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا ایران به هیچ روشی از این حملات حمایت نکرده است، آیا از طریق شبه نظامیان شیعه در عراق این کار را انجام نداده است، گفت:ایران از این حملات حمایت نکرده است. ما از یمنی‌ها حمایت می‌کنیم. ما همچنین از دولت عراق حمایت می‌کنیم. شبه نظامیانی که شما از آن‌ها صحبت می‌کنید بخشی از دولت عراق هستند. اسرائیلی‌ها به واحدهایی از ارتش عراق حمله کرده اند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا این حملات از طریق شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق صورت گرفته اند، گفت:نه، این حملات از طریق گروه‌های تحت حمایت ایران و هرگروه دیگری صورت نگرفته است.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:رئیس جمهور ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران بدون پیش شرط ابراز تمایل کرده است، قدرت‌های غربی مذاکرات زیادی برای ارائه کمک‌های مالی به ایران در رابطه با توافق اتمی داشته اند، به نظر می‌رسد که این حمله تمامی این مسائل را با مشکل روبرو کرده باشد، گفت:ما با فرانسوی‌ها گفتگوهایی داشته ایم. من با رئیس جمهور فرانسه دو بار در مدت سه روز صحبت کرده ام. رئیس جمهور ما هم با رئیس جمهور فرانسه گفتگو کرده است. آمریکا در انجام مذاکره بی میل است. رئیس جمهور ترامپ قدرت را از دولت پیشین آمریکا به دست گرفته است. آن دولت قانونی انتخاب شده بود. شورای امنیت سازمان ملل از توافق اتمی ایران حمایت کرده بود. این توافق یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت است. همانطور که می‌دانید آمریکا از نهادهای سازمان ملل خارج شده است. همانطور که می‌دانید آمریکا از نهادهایی، چون یونسکو، شورای حقوق بشر خارج شده است. اما آمریکا هنوز از شورای امنیت خارج نشده است.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:شما برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید دعوت شدید، گفت:من برای چه باید با وی دیدار کنم. آیا برای گرفتن یک عکس باید با وی دیدار کنم. ما آماده مذاکره هستیم. اما باید بر سر چه مذاکره کنیم. آیا باید بر سر موضوعی مذاکره کنیم که در یک سال و نیم و یا پنج سال و نیم آینده اعتباری نخواهد داشت، مذاکره کنیم. ما باید درباره یک موضوع دائمی بحث و گفتگو کنیم. این موضوع باید پایدار باشد. ما یک توافق داشته ایم. ما بر روی یک توافق با وزیر خارجه وقت آمریکا و وزیر انرژی آمریکا برای ساعت‌ها و ساعت‌ها مذاکره کردیم. این مذاکرات یک مذاکرات دردناک و طولانی در وین بود. این مذاکراتی دشوار بود. این تنها یک سند دو صفحه‌ای نبود که ما بر روی آن مذاکره کنیم و امضاء کنیم؛ بنابراین دیگر نمی‌توان بر روی یک سند دیگر مذاکره کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:شما اعلام کرده اید که با آمریکا بر روی هیچ موضوعی تا مادامی که آمریکا به توافق بازنگردد، مذاکره نمی‌کنید، گفت:این توافق هم اکنون وجود دارد. یک اتاق مذاکره وجود دارد. یک میز مذاکره وجود دارد.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا شما با پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیدار نخواهید کرد، گفت:نه، زیرا هیچ دلیلی برای این موضوع وجود ندارد. بر اساس قانون پمپئو از مذاکره با من منع شده است، زیرا من در فهرست افراد تروریستی قرار گرفته ام.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:مقامات آمریکا به سی بی اس نیوز گفته اند که رهبر معظم ایران این حملات به عربستان سعودی را تایید کرده است، گفت:این تنها یک ادعا است. این حملات از ایران صورت نگرفته است تا رهبر معظم آن را تایید و تصویب کند. اگر از ایران صورت گرفته بود او باید آن را تایید می‌کرد، اما این حملات از ایران صورت نگرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا معتقدید که مقامات آمریکا دروغ می‌گویند، گفت:قطعا آن‌ها دروغ می‌گویند. همانطور که سناتور سندرز اخیرا گفت: ما باید راه دیپلماسی را در پیش بگیریم. ما نباید به دنبال جنگ برویم.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال مجری شبکه که پرسید:آیا ترامپ مجددا در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد، گفت:من نمی‌دانم. من می‌توانم حدس بزنم، اما این برعهده مردم آمریکا است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آخرین باری که با شما مصاحبه کردیم شما اعلام کردید که رابرت اوبرایان نامه‌هایی در رابطه با گروگان‌ها برای شما ارسال کرده است. او هم اکنون مشاور امنیت ملی آمریکا است، آیا شما از اینکه کانال گفتگو وجود ندارد نگران نیستید، گفت:ما کانال مذاکره را باز نگه داشته ایم. ما آن را فراهم کردیم. ما آن را پیشنهاد دادیم. ما پیشنهاد مبادله زندانیان را دادیم. این پیشنهاد در سپتامبر گذشته و زمانی که من برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در اینجا بودم داده شد.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:۵ آمریکایی هنوز در ایران زندانی هستند، گفت:آن‌ها متهم هستند. هم اکنون شهروندانی از ایران هم برای مدت نه ماه بدون هیچ اتهامی در بازداشت هستند. اگر آمریکا یک استاد دانشگاه ایران را که مادرش به تازگی فوت کرده است، آزاد کند این می‌تواند جلوه خوبی داشته باشد. او بدون هیچ اتهامی بازداشت شده است. او استاد امور نظامی نیست. او استاد بیولوژی است. او بر روی موضوع ژن‌ها کار می‌کرده است. جهان او را به عنوان یک دانشمند می‌شناسد. او از ماه نوامبر یا دسامبر گذشته در بازداشت است. چرا آمریکا او را به عنوان حسن نیت آزاد نمی‌کند تا بر سر مزار مادرش برود.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسیدآیا مطمئن هستید که از جنگ پرهیز کنید، گفت:نه من مطمئن نیستم از جنگ پرهیز کنیم. من مطمئنم که جنگ را ما شروع نخواهیم کرد. این به معنای آن است که این یک جنگ محدود نخواهد بود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر