۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۴۰۰۶
رئیس‌جمهور پیش از سفر به نیویورک گفت: طرح صلح هرمز را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌کنم.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور پیش از سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد گفت: همواره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل  که سالانه برگزار می شود و امسال هفتاد و چهارمین نشست است فرصت مناسبی است تا نظرات ملت‌ها و از جمله ملت بزرگ ایران در آنجا بیان و توضیح داده شود و اقدامات غیر منصفانه و ظالمانه ای که امروز نسبت به ملت ایران روا داشته می‌شود برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود و همچنین مسائل پیچیده و سختی که امروز منطقه ما با آن مواجه است. 

وی اظهار داشت: امسال فکر می‌کنم سفر ما به نیویورک اهمیت ویژه ای داشته باشد. اولاً احساس ما این بود که آمریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند هیات‌های ایرانی در رده‌های مختلف در سازمان ملل رفت و آمد داشته باشند و مصاحبه کنند و حضور داشته باشند و دلیل آن را باید خود آمریکا توضیح دهند. آنها یا از بیان حق می‌ترسند یا حق برای آنها تلخ است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها دلایلی دارند و می‌خواهند در افکار عمومی مردم خودشان تاثیر گذاشته نشود. وقتی آمریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند پس ما باید اصرار داشته باشیم که این سفر را برویم. اگر آنها تمایل داشتند ما هم می‌گفتیم تمایل دارند خیلی مهم نیست اما حالا که تمایل ندارند باید به سازمان ملل برویم و حرف بزنیم چون ما دارای منطق و استدلال هستیم و دشمن ما دلایل کافی را در اختیار ندارند.

روحانی افزود: اما در شرایطی به سازمان ملل می‌رویم که آمریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه‌شان را نسبت به ملت بزرگ ایران به حدی رساندند که خودشان می گویند دیگر چیزی باقی نمانده ما تحریم کنیم یعنی هر کاری می خواستیم انجام دادیم .اخیراً مجبور شدند از «نو» شروع کنند مثل نواری که تمام می‌شود و از سر می گذارند و گوش می کنند.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: آمریکایی‌ها همان‌‌هایی را که قبلا مطرح می‌کند دو مرتبه دارند تحریم می‌کنند این به معنای استیصال کامل آمریکاست و معلوم است که این تحریم حداکثری و فشار حداکثری نتوانست کاری را انجام دهد و ملت بزرگ ما به خوبی در این یک سال و نیم گذشته ایستادگی و مقاومت کردند و الحمدالله روال حرکت اقتصادی بهتر شده است و نشان می‌دهد که ما توان مقابله کافی با آنها داریم.

رئیس جمهور بیان داشت: در هفته اخیر منطقه حاد شده است، برخوردها و نگرانی‌هایی ایجاد شده است ریشه این نگرانی‌ها معلوم است از کجاست! اما از حادثه‌ای که رخ می‌دهد و اتهاماتی که می زنند پیداست آمریکایی‌ها دنبال اهداف دیگری در این منطقه هستند و الا این که وزیر خارجه آمریکا به طور مداوم حرفهای بی ربط می زند و متاسفانه هیچ وقت ندیدم منطقی صحبت کند جزو عجایب تاریخ است که یک وزیر خارجه همیشه حرف‌های نا‌صحیح می‌زند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: اما در مسائل منطقه بیش از آنچه که در مسائل آرامکو خسارت وارد شده دارند تبلیغ می‌کنند؛ خسارت‌هایی که ممکن است در دوهفته بتوان جبران کرد می‌گویند در یک ماه جبران می شود دلیلش این است که آمریکا می‌خواهد منطقه را تصاحب کند. الان می‌گویند ما سیستم های پدافندی «پاتریوت» می‌خواهیم بیاوریم؛ پیداست می‌خواهند کل نفت شرقی عربستان را در مشت خود داشته باشند البته این دعوا مربوط به ما نیست دعوای آمریکا و چین و دیگران است و از این فرصت دارند سوء استفاده می کنند.

رئیس جمهور با اشاره به طرح صلح هرمز که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل آن را تشریح نماید، گفت: در این طرح به دنبال همکاری دسته‌جمعی درون منطقه خلیج فارس برای امنیت منطقه هستیم و می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این مسیر مشارکت و همکاری داشته باشند و ابعاد مختلف آن را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: این طرح تنها جنبه امنیتی ندارد و مسایل دیگری را هم در بر می‌گیرد و اسم آن ابتکار صلح هرمز است.

رئیس جمهور با اشاره به نام ابتکار صلح هرمز به نام «امید» که بر گرفته از حرف اول کلمات تشکیل دهنده ابتکار صلح هرمز است(HOPE )،  گفت: همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در آن دعوت می‌شوند و سازمان ملل نیز برای حضور در این طرح دعوت شده و برای تأمین و تضمین امنیت منطقه فعال خواهد شد. امیدواریم بتوانیم با این طرح به دنیا اعلام کنیم که ایران به دنبال صلح بلند مدت در منطقه است.

وی افزود: هنوز عکس‌العمل‌ها نسبت به این طرح ابتکاری مشخص نیست، ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم دیروز اعلام کردند که منتظر روشن شدن ابعاد این طرح هستند.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه راه‌حل منطقه از درون منطقه خواهد بود و کسانی که از بیرون بیایند نمی‌توانند برای منطقه ما صلح و آرامش بیاورند، گفت: آمریکایی‌ها از سال 2001 در منطقه هستند اما هیچ وقت نتوانستند در منطقه امنیت ایجاد کنند.

رئیس جمهور مسأله 1+4 و موضوع هسته‌ای و همچنین موضوع کاهش تعهدات ایران در برجام را از دیگر موضوعات مطرح در این سفر عنوان کرد و گفت: در اجلاسی که در سطح وزیران برگزار می‌شود، منطق کاهش تعهدات ایران تشریح و بررسی خواهد شد. خوشحالم برای اولین بار در تاریخ تخاصم ایران و آمریکا در 1.5 سال اخیر به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا از نظر سیاسی منزوی شده است. به جز یک الی دو کشور کوچک از اذناب آمریکا، اکثر قاطع کشورها اقدامات آمریکا را محکوم می‌کنند.

وی در این باره گفت: در موضوع آرامکو که محصول تجاوز آمریکا، عربستان، امارات، صهیونیسم و اذنابش به یمن است، همه افکار آزاد جهان آن را محکوم می‌کند. آمریکایی‌ها ظاهراً ظلم و ستم به کشورها را برای خودشان توجیه می‌کنند. اما پاسخ یمن به تجاوز را نمی‌توانند ببینند و برایشان سنگین است و ظلم به مردم یمن را نمی‌بینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نشست 1+4 در سطح وزرای خارجه در نیویورک به دنبال تبیین کاهش تعهدات خود هستیم، تأکید کرد: خوشبختانه آمریکا در این موضوع نیز از نظر سیاسی موفق نشده و یک بار که به شورای حکام در مورد این موضوع مراجعه کردند پاسخی که شنیدند این بود که این موضوع ربطی به شورای حکام ندارد و باید در نشست 1+5 مطرح شود.

روحانی تصریح کرد: ملاقات‌هایی با 15 نفر از سران کشورهای مختلف در مدت 3 روز اقامت در نیویورک پیش‌بینی شده است علاوه بر آن چند مصاحبه مطبوعاتی و نشست با مدیران رسانه‌ها و فرهیختگان و صاحبنظران آمریکا خواهیم داشت.در سخنرانی مجمع عمومی سازمان مللل نیز مواضع اصولی ایران اسلامی را برای دنیا تبیین خواهیم کرد..

 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر