۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۳۹۶۷
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب یک موضوع فرابخشی است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه لوازم کاهنده مصرف آب باید ورود جدی کند و جلوی واردات تجهیزاتی که مصرف آب بالایی دارند را بگیرد.

به گزارش پایداری ملی، علی سیدزاده مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور در پاسخ به این سوال که چرا امسال مصرف آب رشد داشته و در برخی استانها رکورد مصرف آب زده شد، گفت: آماری که از مصرف آب در کل کشور نهایی و گزارش شده این است که نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف 3،1 درصد رشد داشته است و نباید از واژه رکورد برای این موضوع استفاده کرد.

وی افزود: قطعاً بارش‌های امسال و جنبه‌های روانی آن بر روی مصرف آب تأثیر داشت، چرا که در سال‌های گذشته خشکسالی زیادی داشتیم اما قاعدتاً عدم اطلاع مردم باعث شد تا مصرف آب تا حدودی افزایش یابد. 

وی گفت: در اکثر شهرهای کشور سد وجود ندارد و نمی‌توان آب حاصل از بارش‌ها و سیلاب را پشت سدها ذخیره کرد اما به هر حال باید گفت این بارش‌ها یا به سیلاب تبدیل شد و یا تبخیر شد، بنابراین صرفاً شهرهایی که سد داشتند توانستند آب را در پشت سدها ذخیره کنند.

* بارش‌های امسال افت آب سفره‌های زیرزمینی را جبران نکرد

سیدزاده ادامه داد: در بسیاری از شهرها به دلیل نبود سد از منابع زیرزمینی آب شرب و کشاورزی تأمین می‌شود، پس اگر نتوانیم آب حاصل از بارش‌ها را ذخیره کنیم، آن آب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ شاید بارش‌های امسال جنبه‌هایی که داشته است، آن ذهنیت را در میان برخی از مردم به دلیل عدم اطلاعات کافی ایجاد کرده باشد که وضعیت آب مناسب است.

وی خاطر نشان کرد: باید اذعان کرد وضعیت سفره‌های زیرزمینی در 30 سال گذشته به گونه‌ای بوده است که آب این سفره‌های زیرزمینی افت داشته است و این بارش‌ها بلافاصله نمی‌تواند موجب بالا آمدن سفره‌های آب زیرزمینی شود. اما این ذهنیت شاید یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش مصرف آب بوده باشد. 

سیدزاده خاطرنشان کرد: به هر حال شرکت‌های آبفا در تمام جنبه‌ها مدام این موضوع را گوشزد کرده اند که بارش‌های امسال نمی‌تواند پشتوانه ثابت و پایداری باشد که هر چقدر می‌خواهیم آب مصرف کنیم، چون مشخص نیست سال آبی آینده نیز مثل امسال وضعیت بارش‌ها خوب باشد. 

* آب با هزینه زیادی به درب منازل می‌رسد

سیدزاده گفت: در اروپا علی‌رغم بارش‌های مناسب هر ساله مصرف آب را به شدت رعایت می‌کنند، پس باید مردم در نوع مصرف آب شرب دقت لازم را به خرج دهند و از لوازم کاهنده مصرف آب استفاده کنند تا با استفاده از روش‌های مناسب همواره بتوانیم مصرف آب را کنترل کنیم. 

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور با اشاره به اینکه تولید آب با هزینه زیادی به درب منازل می‌رسد، پس باید دقت کافی در مصرف آب شود، گفت: عامل دیگری که در رشد مصرف آب در سال جاری تأثیرگذار بود، میانگین دمای هوا بود که نسبت به تابستان سال گذشته بالا بود، به طوری که متوسط دمای هوا در اکثر شهرهای کشور 40 درجه بود که این یک عامل طبیعی است که ناخودآگاه بر روی مصرف آب تأثیرگذار بود و مصرف آب را افزایش داد. 

به گفته سیدزاده تولید آب در 6 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 3،1 درصد رشد داشت.

* تعرفه پایین آب روی افزایش مصرف تاثیرگذار است

سیدزاده با اشاره به اینکه جنبه‌های دیگری که می‌تواند باعث افزایش مصرف آب شود، گفت: یکی از موضوعات مهم تعرفه‌ آب است، چرا که در ایران تعرفه آب پایین است و در تمام دنیا اثبات شده است که قیمت آب و تعرفه آب با مصرف آب رابطه عکس دارد، یعنی هر چقدر تعرفه آب بالا باشد، مصرف آب پایین خواهد بود، البته این موضوع هم تا یک سطوحی اینگونه است و نمی‌توان گفت همواره به این شکل است. 

وی افزود: تا زمانی که قیمت آب سهم بسزایی در سبد اقتصاد خانوار نداشته باشد، قطعاً نمی‌شود به عنوان یک عامل بازدارنده از تعرفه نام برد، چون متوسط قیمت فروش هر مترمکعب آب در کشور 400 تومان است، در حالی که قیمت تمام شده 1200 تومان است.

سیدزاده خاطرنشان کرد: بنابراین یک مترمکعب آب (هزار لیتر) یا 666 بطری آب معدنی یک و نیم لیتری هر بطری 2 هزار تومان به فروش می‌رسد اما در ازاء  فروش آب برای هر 1000 لیتر تنها 400 تومان از مشترکان دریافت می‌شود، پس اگر عامل تعرفه نباشد، هر فردی که از لحاظ دانش و فرهنگ استفاده از آب چندان آگاه نباشد، قطعاً در مصرف آب رعایت نخواهد کرد.

سیدزاده گفت:‌ بحث تغییر در دانش افراد که منجر به تغییر در رفتار و نگرش خواهد شد و این اطلاع‌رسانی جامع و همگانی در سطح کشور به مقوله آب باید پررنگ‌تر بشود که قطعاً هر چقدر گسترده‌تر باشد و فرهنگ‌سازی بهتری شود، تأثیر خوبی بر مصرف آب خواهد داشت و رفتار مصرفی آب مشترک را بهتر خواهد کرد. 

سیدزاده با اشاره به اینکه 3 عامل تعرفه و اقتصاد، فرهنگ و آموزش و عامل فنی و مهندسی در مصرف آب حائز اهمیت است، گفت: قطعاً استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب و نحوه طراحی تأسیسات داخلی در ساختمان‌ها مصرف آب را به حداقل ممکن خواهد رساند. 

* اعتبار نصب لوازم کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی افزایش یافت

سیدزاده در پاسخ به این سؤال که آیا آماری وجود دارد که نشان دهد استفاده مردم از تجهیزات کاهنده مصرف در یک یا دو سال گذشته به چه شکل بوده است، آیا افزایش داشته یا خیر؟ گفت: هر ساله اعتباری به صورت ملی میان شرکت‌های آبفا استان‌ها توزیع می‌شود و در سال 97 این رقم حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که شرکت‌های آبفا تجهیزات کاهنده مصرف آب را خریداری می‌کنند و آن لوازم را در اماکن عمومی و مذهبی و آموزشی جهت اشاعه فرهنگ استفاده از لوازم کاهنده آب نصب می‌کنند.

وی با بیان اینکه جزو وظایف شرکت‌های آب و فاضلاب نیست که وارد منازل شده و اقدام به نصب لوازم کاهنده مصرف‌ کنند، گفت: امسال در سال مالی فعلی این اعتبار مطلوب از سوی سازمان برنامه و بودجه به 15 میلیارد تومان رسید، اما به هر حال روند آن رو به رشد و توسعه است و این نشان می‌دهد که نگاه دولت نگاه مثبت بوده است، اما به هر حال در کنار این اقدام که برای اماکن عمومی بوده است، قانون تأکید دارد که مشترکان می‌توانند لوازم کاهنده را درخواست و شرکت‌های آبفا آن را به صورت اقساط در قبوض درج و کسر کنند، پس باید این اقدام نیز فرهنگ‌سازی شود. 

سیدزاده ادامه داد: نصب لوازم کاهنده مصرف آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، اما به هر حال تا زمانی که تعرفه آب پایین است، چندان برای مردم مقرون به صرفه نخواهد بود که از لوازم کاهنده استفاده کنند. 

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب یک موضوع فرابخشی و چندوجهی است، گفت: در همین زمینه لوازم کاهنده مصرف آب وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ورود جدی کند و جلوی واردات تجهیزاتی که مصرف آب بالایی دارند را بگیرند.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر