۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۳۹۶۲
واشنگتن‌پست:
یک روزنامه آمریکایی با انتقاد از تصمیم واشنگتن برای اعزام نیروی نظامی به عربستان سعودی، نوشت هیچ دلیلی برای تقویت جنگ فرقه‌ای سعودی‌ها علیه ایران، یمن یا دیگر کشورها وجود ندارد.

به گزارش پایداری ملی، روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشت سردبیری خود به بررسی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام تجهیزات و نیروی نظامی بیشتر به عربستان سعودی پرداخته و نوشت رژیم «محمد بن سلمان» لیاقت به خطر افتادن جان سربازان آمریکایی را ندارد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به دخالت دولت وقت آمریکا در جنگ عراق با کویت (سال ۱۳۶۹) برای دفاع از میادین نفتی عربستان سعودی، این سوالات پرسیده شده است: «اکنون به دلایل متعدد، از جمله رفتار بی‌ملاحظه و بی‌منطق ترامپ، آیا دفاع از عربستان سعودی یا زیرساخت‌های نفتی آن در برابر حملات، جزو منافع حیاتی ایالات متحده است؟ آیا سربازان یا خلبانان آمریکایی باید جان خود را برای رژیم بن سلمان به خطر بیاندازند؟»

واشنگتن‌پست با بیان اینکه آمریکا دیگر به نفت عربستان سعودی نیازمند نیست و فقط طی دو سال گذشته میزان ۵۰ درصد از وابستگی به واردات نفت سعودی را کاهش داده، نوشت: «علی‌رغم افزایش کم بهای نفت بعد از حمله هفته گذشته، شوک آن‌چنانی به بازار جهانی وارد نشد. دفاع از نفت برای خود سلطنت سعودی مشکل بزرگی است، و برای آمریکا نیز دیگر از الزام استراتژیک پیشین برخوردار نیست».

این روزنامه ضمن اشاره به متفاوت بودن ماهیت تهدید کنونی علیه نفت سعودی در مقایسه با تهدید رژیم صدام در سال ۱۳۶۹، توضیح می‌دهد: «حمله هفته قبل حتی اگر از سوی ایران حمایت شده بود، باز هم در ادامه تنش‌های یک درگیری طولانی بین دو کشور [یمن و عربستان] است».

واشنگتن‌پست سپس با بیان اینکه منفعت آمریکا در کمک به عربستان برای پیروز شدن نیست، ادعا کرد: «بلکه در کمک به ایجاد توازن قوا بین نیروهای شیعه به رهبری ایران و نیروهای سنی در منطقه است. منفعت آمریکا در ممانعت از دستیابی ایران و سعودی به سلاح اتمی است... اما هیچ دلیلی برای تقویت جنگ فرقه‌ای سعودی علیه ایران یا یمن یا هر جای دیگری برای آمریکا وجود ندارد».

این روزنامه ترامپ را به دلیل به خطر انداختن منافع آمریکا سرزنش کرده و افزود: «او از توافق هسته‌ای خارج شد، حتی با اینکه ایران آن را اجرا می‌کرد و باعث شد تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. او از محمد بن سلمان در بمباران یمن و کشتار هزاران غیرنظامی حمایت کرد... و در آوریل، قطع صادرات نفت ایران را آغاز کرد که خود اعلان بالقوه جنگ بود».

واشنگتن‌پست در پایان ضمن تاکید بر اینکه آمریکا هیچ منفعتی در درگیری نظامی با ایران ندارد، نوشت: «حتی اگر ترامپ هم خواستار جنگ نباشد، اشتباهات مکرر، او را به آستانه آن [جنگ] کشانده است... بهترین راه ترامپ [برای برون‌رفت از بحران] یافتن مسیری برای کاهش تنش است».

در روزهای گذشته پس از عملیات ارتش و انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در مناطق «بقیق» و «خریص»، آمریکا و عربستان سعودی که در مقابله با تسلیحات یمنی‌ها ناکام مانده‌اند، ایران را عامل این ناکافی معرفی کرده‌اند. واشنگتن و ریاض مدعی هستند که ارتش یمن توان انجام چنین عملیات پیچیده‌ای را نداشته است، بنابراین این ایران بوده که این عملیات را انجام داده است.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز با رد این ادعا، گفت دلیل اتهام‌زنی به ایران این است که آمریکا و عربستان باور نمی‌کنند ملت یمن با دستان خالی، به چنین توانمندی‌هایی دست یافته باشند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفری منطقه‌ای به عربستان سعودی و بعد از آن امارات عربی متحده رفته، روز پنجشنبه مدعی شده بود کشورش همچنان به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز در منطقه و ایجاد ائتلاف است و این در حالی است که ظریف به «تهدید دنیا» و «تهدید‌های خود به جنگ در منطقه» ادامه می‌دهد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر