۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۳۸۹۲
پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت که سناتورهای جمهوری‌خواه به کاخ سفید توصیه کرده‌اند که در زمینه هرگونه اقدام برای پاسخ به حملات پهپادی به عربستان سعودی احتیاط به خرج دهد.

به گزارش پایداری ملی، پایگاه خبری «هیل» در گزارشی درباره تحولات مربوط به حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نوشت: جمهوری‌خواهان سنا در حال توصیه و مشورت به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هستند تا قبل از هرگونه تصمیم و اقدام در واکنش به این حملات تحلیل و تحقیق بیشتری (درباره ریشه این حملات) انجام دهد و در زمینه پاسخ نظامی علیه ایران احتیاط کند. 

«جیم ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ این سوال که آیا از گزینه نظامی حمایت می‌کند؟ گفت: «ما به این نقطه نزدیک نیستیم. ما هنوز در مرحله تحلیل هستیم. تنها بعد از بیرون کشیدن واقعیات درباره این حمله ما می‌توانیم به آن گزینه نگاه کنیم و تصمیمات براساس تحلیلها و نتیجه گیریها اتخاذ خواهد شد..» 

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که دولت ترامپ یک جزوه توجیهی درباره این حملات روی میز سنا قرار داده است تا به همراه توضیحاتی که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در اختیار آنها قرار داده است از سوی سناتورهای جمهوریخواه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. 

مایک پنس در جلسه توجیهی با سناتورها گفته بود که دولت ترامپ برای دفاع از منافع خود و متحدانش آماده است. 

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه درباره جلسه با پنس گفت: «معاون رئیس جمهور درباره لزوم اقدام بازندارنده تاکید کرد اما حرفی از اقدام نظامی نزد.»

هیل در ادامه نوشت: سناتورهای آمریکایی همچنین انتظار دارند یک جلسه توجیهی طی امروز یا فردا با حضور مقامات دولتی برگزار شود هرچند که به صورت رسمی اعلام نشده است. 

ترامپ روز یک شنبه نیم نگاهی به پاسخ نظامی به این حملات انداخت و در حساب توئیتری خود تاکید کرد که آمریکا آماده شلیک است اما فعلا منتظر اطلاعات دولت سعودی درباره عوامل این حمله می‌ماند. با این حال رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اندکی از مواضع تند خود عقب نشینی و اعلام کرد که «به دنبال جنگ با هیچ کس نیستیم اما از متحدان خود محافظت میکنیم.»

حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات مهم نفتی آرامکو از سوی یگان پهپادی انصارالله یمن موجب توقف بخشی بزرگی از تولید و صادرات نفت این کشور شده است. تحلیلگران حوزه انرژی می‌گویند که در نتیجه این حملات 5 درصد عرضه جهانی نفت یعنی حدود 5.7 میلیون بشکه در روز با اختلال روبرو شده است. 

مقامات آمریکا بعد از این حمله تلاش کرده‌اند ایران را عامل این حمله معرفی کنند. روز سه شنبه یک مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه ان بی سی مدعی شد که محل این حملات از جنوب ایران و با چند پهپاد و موشک کروز انجام شده است. این درحالیست که مقامات آمریکایی هیچ مدرک و سند مشخصی در این زمینه ارائه نکرده‌اند و تا کنون موفق به اقناع جامعه جهانی در این زمینه نشده‌اند. 

مقامات روسیه نیز درباره این سناریوی آمریکایی‌ها گفته‌اند که هرگونه تلاش برای ارتباط دادن این حملات به ایران و تشدید تنشها پیرامون ایران غیرقابل قبول و غیرسازنده است.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر