۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۳۵
با توسعه فناوری و گسترش اینترنت در جهان تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که با هوشمند کردن زندگی افراد شرایط را برای زندگی سهل کنند.
به گزارش پایداری ملی، اولین رایانه‌ها که ساخته شد شاید بسیاری از کاربران توقع چنین سرعتی در توسعه آن نداشتند، اما رایانه از مراکز تحقیقاتی با آن حجم بزرگ به سیستم‌های کوچکی ارتقا یافت، بعد‌ها لپ تاپ و نسل‌های اولیه موبایل نیز به بازار آمد و موجب شد تا بازار کار مناسبی برای برنامه نویسان ایجاد شد.

اینترنت یکی از خدمات مطلوبی است که با توسعه رایانه‌ها مورد توجه دولت‌ها و اشخاص قرار گرفت به طوری که در حال حاضر تعداد بسیاری از افراد در دنیا از خدمات آن بهره می‌برند و هر روز شاهد آن هستیم که دستگاه‌ها و تجهیزات جدیدی به بستر اینترنت متصل می‌شوند.

اگر اهل تکنولوژی و فناوری باشید حتما واژه اینترنت اشیا به گوشتان خورده البته ممکن است با کاربرد‌های آن آشنا نباشید؛ نظریه اینترنت اشیا سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مطرح شد، اما تنها چند سال است که مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

برای همه ما استفاده از اینترنت به وسیله کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن‌های هوشمند مهیا است، اما نحوه عملکرد اینترنت اشیا متفاوت است؛ در این بستر دستگاه‌های مختلف به وسیله اینترنت به یکدیگر متصل می‌شوند. در واقع اینترنت اشیا قادر است تا شرایط زندگی راحت‌تر را برای انسان‌ها فراهم کند تا جایی که کارخانه‌های بزرگ از خودرو‌های هوشمند، یخچال‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند یاد می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان حوزه IT معتقدند که اینترنت اشیا انقلاب صنعتی بعدی خواهد بود، زیرا این توانایی را دارد که نحوه ارتباط همه مصرف کنندگان اعم از دولتی و خصوصی با لوازم و تجهیزات را تغییر خواهد داد. این روز‌ها بسیاری از کسب و کار‌های نوپا در کنار صنایع بزرگ به توسعه این تجارت روی آورده‌اند و در کمترین زمان توانسته‌اند در بخش‌های مختلف همچون خودرو، بانکداری دیجیتال، کشاورزی و حتی خانه‌های هوشمند رشد کنند.

ایران نیز همچون بسیاری از کشور‌های دنیا با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته در این حوزه رشد مطلوبی داشته باشد به طوری که دو سال پیش آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتی اظهار کرد: همزمان با نگریستن به دستاورد‌ها و حرکت شتابان برخی کشور‌ها در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال بایستی به ظرفیت‌های داخلی نیز پرداخت.

وی افزود: در این باره گزارشی از فعالیت شرکت‌های ایرانی در عرصه اینترنت اشیاء و کلان داده‌ها در ابتدای هفته آتی بر روی پرتال وزارت ارتباطات منتشر خواهد شد.
 
انقلاب صنعتی جدیدی در راه است / دنیای امروز زیر سایه‌ی اینترنت اشیا است

اینترنت اشیا در کشاورزی
نیاز بشر به غذا از ابتدا وجود داشته و کشاورزی جزء لاینفک زندگی انسان به شمار می‌رود، با گسترش شهرنشینی صنعت کشاورزی نیز در کشور‌های پیشرفته از شیوه سنتی خارج شده و با کمک تکنولوژی‌های روز دنیا توسعه چشمگیری داشته و امروز به صورت صنعتی اداره می‌شود، استفاده از این فناوری‌ها موجب افزایش تولید شده و از سوی دیگر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.  

اینترنت اشیا نیز در صنعت کشاورزی کمک می‌کند تا با هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات و کنترل آن‌ها سیستم آبیاری هوشمند شده و یا شرایط خاک مورد بررسی قرار گیرد؛ از سوی دیگر با امکان کنترل از راه دور دستگاه‌ها دیگر نیاز به حضور مداوم در زمین کشاورزی و یا گلخانه‌ها نیست.

اینترنت اشیا در بانکداری دیجیتال
گذر همه ما به بانک‌ها افتاده است، تا یک دهه پیش برای هر کار بانکی باید در صف‌های طولانی ساعت‌ها معطل می‌شدیم، اما این روز‌ها دیگر استفاده از بانکداری الکترونیک توسعه یافته و از دستگاه‌های خودپرداز گرفته تا نرم‌افزار‌های موبایلی که تحت وب نیز فعالیت می‌کنند؛ حالا بسیاری از بانک‌های جهان پا را فراتر گذاشته و نسل‌های جدید بانکداری الکترونیک که مبتنی بر اینترنت اشیا هستند خدماتی همچون بانکداری نامحسوس و پرداخت‌های خودکار در بانکداری دیجیتال به مشتریان خود ارائه می‌کنند.
 
خانه‌های هوشمند
بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری و یا کم حواسی ممکن است لوازم برقی خود را خاموش نکرده و از خانه خارج شوند و در شرایطی باشند که امکان بازگشت به منزل نباشد در این صورت چه باید کرد؛ در گذشته همسایگان که یک کلید یدکی همراه خود داشتند این مسئولیت را برعهده می‌گرفتند، اما با رونق زندگی آپارتمانی دیگر این امر ممکن نبود تا جایی که اینترنت اشیا به کمک مردم آمد.

خانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، امکان ارتباط بی سیم بین تجهیزات مختلف در یک خانه را فراهم می‌کنند. از آنجا که هزینه سیم کشی از لیست خارج می‌شود بخش عمده‌ای از مخارج صرفه جویی خواهد شد، زیرا نیاز به اتصال و یا تعمیر مجدد نیست و تنها هزینه اولیه راه‌اندازی به عهده مشتری خواهد بود که بسیار مقرون به صرفا است.

«خانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، یک دستگاه اصلی به عنوان رابط یا گِیت وِی به اینترنت متصل شده و سایر تجهیزات موجود در خانه هوشمند از قبیل کلید لمسی هوشمند، رله هوشمند و پنل لمسی هوشمند به گیت وِی متصل می‌شوند. در واقع گِیت وِی ارتباط سایر نود‌های شبکه با اینترنت را برقرار می‌کند.»

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا مأموریت بزرگ خود را بر پایه حمایت و پشتیبانی از یک محیط مشترک بین صنایع، پژوهشگران و متخصصان فناوری اینترنت اشیا که منجر به شکوفایی، رشد و انتقال آن به داخل کشور می‌شود، قرار داده و با فعالیت در بخش‌های مختلف توانسته خدمات مطلوبی به مخاطبین خود ارائه کند؛ همچنین در نظرسنجی‌های مختلفی که سال ۹۷ در این حوزه صورت گرفته نتایج مطلوبی به دست آمده است که به شرح زیر می توانید مشاهده کنید:
 
انقلاب صنعتی جدیدی در راه است / دنیای امروز زیر سایه‌ی اینترنت اشیا است
انقلاب صنعتی جدیدی در راه است / دنیای امروز زیر سایه‌ی اینترنت اشیا است
انقلاب صنعتی جدیدی در راه است / دنیای امروز زیر سایه‌ی اینترنت اشیا است
انقلاب صنعتی جدیدی در راه است / دنیای امروز زیر سایه‌ی اینترنت اشیا است
منبع: منبع: دانشجو
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر