۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۳۸۳۴
سناتور آمریکایی:
«کریس مورفی» نماینده مردم ایالت «کنتیکت» در مجلس سنای آمریکا در یک رشته توییت ضمن انتقاد از مواضع عربستان سعودی در یمن به توانایی نظامی بالای انصارالله اذعان کرده است.
به گزارش پایداری ملی، یک سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در رشته توییتی درباره تحولات اخیر در رابطه با عملیات اخیر علیه تاسیسات نفتی آرامکو، درباره «دیکته کردن دستور کار آمریکا در یمن» از سوی عربستان سعودی هشدار داده است.

«کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در سنای آمریکا در ابتدا به شدت از توییت رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و آمادگی او برای «شلیک» انتقاد کرده است.

پیشتر دونالد ترامپ در توییتر نوشته بود: «تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. آماده شلیک هستیم، اما اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط به جلو پیش خواهیم رفت».

سناتور مورفی در رد این توییت نوشت: «خیلی عجیب است که چطور سعودی‌ها این روزها دارند مواضع خودشان را به ما دیکته می‌کنند. ما با پادشاهی عربستان سعودی به خاطر وجود دلایلی خوب، ائتلاف نظامی دوجانبه نداریم و حالا هم نباید وانمود کنیم چنین ائتلافی داریم».

روز شنبه سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در «شرقیه» سعودی را هدف قرار داد. به گفته سرتیپ «یحیی سریع»، این عملیات «در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

مورفی در یک رشته توییت‌ با موضوع جنگ عربستان سعودی علیه یمن، به ریشه تاریخی این منازعه و دخالت‌های ادامه‌دار سعودی‌ها در مسائل یمن پرداخته است.

او از ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره دست داشتن ایران در عملیات پهپادی به آرامکو و همچنین تاکید «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه بر لزوم «حمله به پالایشگاه‌‌های ایران» به شدت انتقاد کرده و نوشته است: «من در چند توییت تلاش می‌کنم آنچه که امروز در یمن می‌گذرد را توضیح دهم تا شما اطلاعاتی در رد این ادعا که ما به دلیل حمله حوثی‌ها به عربستان سعودی باید ایران را بمباران کنیم، داشته باشید. موضوع پیچیده است اما شما باید از آن اطلاع داشته باشید».

عضو کنگره آمریکا سپس نوشت: «تاریخ درگیری بین عربستان سعودی و یمن تقریبا به سال ۱۹۳۲ و زمان تاسیس عربستان سعودی بر‌می‌گردد زمانی که پادشاهی جدید در یک جنگ اراضی یمن را گرفت و بین دو طرف در نتیجه اختلاف مرزی جنگ درگرفت. سعودی‌ها از آن زمان در حال تلاش برای تاثیرگذاری و نفوذ بر مسائل یمن بوده‌اند».

در توییت سوم او آمده است: «حوثی‌ها یک گروه از قبایل شیعه در شمال یمن هستند که یک شکل مشخص از اسلام به نام زیدیه را دنبال می‌کنند. سعودی‌ها در دهه ۱۹۸۰ (میلادی) کارزاری را برای وارد کردن وهابیگری سُنی به مناطق حوثی‌ها آغاز کرد».

به نوشته مورفی، به موازات تلاش‌های عربستان سعودی برای تقویت وهابیگری در شمال یمن به منظور پس زدن زیدیه، حوثی‌ها در برابر سعودی‌ها و دولت همپیمان ریاض در صنعا مقاومت کردند و مقاومتشان قوی و قوی‌تر شد.

سناتور آمریکایی افزود: «در دهه اول سال ۲۰۰۰، دولت‌های مورد حمایت سعودی‌ها در یمن، ۶ جنگ جداگانه علیه حوثی‌ها انجام دادند. (جورج) بوش (پسر) با اکثر این جنگ‌ها مخالفت کرد و اعتقاد داشت که کارزارها علیه حوثی‌ها بیشتر از آنکه نفع داشته باشد، زیان بار خواهد بود. همینطور هم شد چرا که حوثی‌ها شروع به روی آوردن به ایران به منظور گرفتن کمک کردند».

از نظر سناتور ایالت کنتیکت، این جنگ‌های تحمیلی سبب «تقویت توانمندی‌های نظامی حوثی‌ها شد و آنها در سال ۲۰۱۰ به آزموده‌ترین ارتش جنگی در یمن تبدیل شدند. آنها در سال ۲۰۱۵ عملیاتی موفق در صنعا پایتخت یمن انجام دادند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی یک جنگ تمام عیار علیه حوثی‌ها راه انداختند».

مورفی در ادامه مدعی شده که از آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن (ششم فروردین ۱۳۹۴) تاکنون، هر دو طرف درگیر در این جنگ «جنایت‌هایی» مرتکب شده‌اند.

این قانونگذار آمریکایی با اشاره به شیوع انواع بیماری‌ها در یمن نوشت: «شیوع وبا که در نتیجه نابودی تصفیه‌خانه‌های آب صورت گرفته، بدترین شیوع ثبت شده در تاریخ جهان است. حوثی‌ها اجازه ورود غذا و دارو به مناطق مورد مناقشه را نمی‌دهند. سعودی‌ها روی بیمارستان‌ها و اتوبوس‌های مدارس بمب می‌ریزند. خلاصه کلام اینکه، این ترسناک‌‌ترین جنگ روی سیاره زمین است».

عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا معتقد است: «با گذشت زمان، حوثی‌ها برای دریافت کمک، بیشتر و بیشتر به ایران رجوع کرده‌اند البته ایرانی‌ها با حوثی‌ها رابطه فرماندهی و کنترل ندارند اما هر روز که جنگ ادامه می‌یابد، نفوذشان روی آنها بیشتر می‌شود. شاید منشا پهپادهای حوثی ایران باشد».

مورفی در توییت دهم نوشت: «به مرور زمان، یک بازی خطرناک تشدید رفتار تنش‌زا در پیش گرفته شده است. سعودی‌ها غیرنظامیان حوثی را می‌کُشند، سپس حوثی‌ها به داخل عربستان سعودی حمله می‌کنند. تازه‌ترین حمله به پالایشگاه سعودی به دنبال حمله (ائتلاف سعودی‌) به زندان ذمار با بیش از ۱۰۰ کشته انجام شد».

وی در توییت یازدهم و آخر این رشته توییت‌هایش نوشت: «حرف آخر: خود سعودی‌ها  بودند که بذرهای این وضعیت آشفته را کاشتند. آنها در دهه هشتاد (۱۹۸۰) و همچنین از طریق جنگ‌های دهه اول ۲۰۰۰، حوثی‌ها را به حاشیه راندند. آنها در جنگ ۲۰۱۵ افتضاح به بار آوردند».


منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر