۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۹۴
وزیر خارجه آمریکا ضمن اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک به تهران در جریان عملیات یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، مدعی شد هیچ شواهدی از اینکه این حمله از سمت یمن انجام شده باشد وجود ندارد.

به گزارش پایداری ملی، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد یکشنبه با تکرار ادعاهای بی‌اساس ضد جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد تهران پشت عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است.

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «تهران در پس حدود یکصد حمله‌ای است که [تا کنون] علیه عربستان سعودی انجام شده و این در حالی است که روحانی و ظریف تظاهر می‌کنند که به دیپلماسی متوسل هستند».

وی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، بر خلاف اعتراف تمام رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی به توان پهپادی مقاومت یمن در اجرای این عملیات،‌ مدعی شد: «ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تامین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد».

وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان، افزود: «از تمام کشورها می‌خواهیم علنا و یکصدا، حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با شرکا و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا از تامین انرژی در بازارها اطمینان حاصل کرده و ایران را بخاطر تجاوزهایش، پاسخگو کند».

ارتش یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد.

در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.

دولت عربستان سعودی هنوز اعلام نکرده که چه کسی پشت این حمله بوده و گزارشی نیز درباره تلفات این حمله اعلام نکرده اگر چه خبرگزاری رویترز از اعزام دست کم 15 آمبولانس به سوی پالایشگاه نفتی بقیق خبر داده است.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر