۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۵۳۷۰۰
رئیس‌جمهور آمریکا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور را برکنار کرد.
به گزارش پایداری ملی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر از اخراج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت خود خبر داد.

دونالد ترامپ ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در یک پیام توئیتری درباره نحوه کنار گذاشتن جان بولتون نوشت: «من شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیازی نیست. من با بسیاری از پیشنهادات او مخالف بودم و دیگر اعضای دولت نیز همین‌گونه [مخالف او] بودند.»

وی افزود: «من از جان [بولتون] خواستم که استعفا کند و او امروز صبح استعفایش را به من تحویل داد. من از جان [بولتون] برای خدماتش بسیار تشکر می‌کنم. هفته آینده نام مشاور جدید امنیت ملی را اعلام خواهم کرد.»

بولتون پس از توئیت دونالد ترامپ در مورد کنار گذاشته شدنش از کاخ سفید، طی پیام کوتاهی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت: اجازه بده فردا در موردش صحبت کنیم.»

برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که شدت گرفتن اختلافات بین ترامپ و بولتون بر سر مذاکرات با طالبان در نهایت باعث اخراج بولتون از کاخ سفید شده است.

به نوشته پایگاه خبری هیل، جان بولتون به‌شدت مخالف دیدار ترامپ با سران طالبان در کمپ‌دیوید در آستانه هجدهمین سالروز حادثه 11 سپتامبر بوده است. پیش از این خبرهایی در مورد اینکه جان بولتون و «مایک پنس» معاون ترامپ با دعوت کردن سران طالبان به آمریکا مخالفند، منتشر شده بود اما ترامپ این خبرها را تکذیب کرد.

جان بولتون که از دهه 1980 میلادی با سمت‌های مختلفی معاون دادستان کل آمریکا، دستیار وزیر خارجه در امور سازمان‌های بین‌المللی، معاون وزیر خارجه در امور تسلیحات و امنیت بین‌المللی و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در سه دولت‌ جمهوری‌خواه آمریکا (دولت‌های ریگان، بوش پدر، بوش پسر) حضور داشته، نقش مهمی در تصمیم‌گیری برای حمله نظامی آمریکا به عراق و اففانستان ایفا کرده و همواره از وی به عنوان یکی از سیاستمداران جنگ‌طلب واشنگتن یاد می‌شود.

بولتون که به دلیل سیاست‌های افراط‌گرایانه خود علیه ایران به ایران‌ستیزی نیز شهرت دارد، سومین مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ بود؛ البته بدون احتساب «کیث کلاگ » که به مدت یک هفته به‌صورت موقت در این سمت فعالیت کرد.

اولین مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ، « مایکل فلین» بود که تنها سه هفته پس از آغاز به کار دولت مجبور شد به دلیل حواشی و اتهامات مربوط به ارتباطش با سفیر روسیه در آمریکا از سمت خود استعفا کند. در پی استعفای مایکل فلین و پس از یک هفته حضور موقت کیث کلاگ در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا،‌ این سمت به «هربرت مک‌مستر» سپرده شد اما وی نیز با ترامپ در خصوص برخی مسائل مرتبط با روسیه،‌ ایران و کره شمالی دچار اختلافات جدی شد و در نهایت جای خود را به جان بولتون داد.

اکنون با کنار گذاشته شدن جان بولتون از سمت خود، دونالد ترامپ که هنوز سومین سال ریاست جمهوری خود را به پایان نرسانده است باید چهارمین مشاور امنیت ملی خود را معرفی کند.

انتهای پیام/

  • منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر