۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۳۶۵۴
رسانه‌های ترکیه از اعزام چندین دستگاه خودروی نظامی زرهی به مرز سوریه پیش از آغاز گشت‌زنی با آمریکا خبر دادند.
به گزارش پایداری ملی، به نقل از العالم، در حالی که کمتر از یک روز به آغاز گشت مشترک ترکیه با آمریکا در شمال سوریه با هدف ایجاد منطقه امن باقی مانده، تعداد زیادی از خودروهای نظامی این کشور در مرز سوریه مستقر شدند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» ارتش ترکیه شامگاه شنبه ۱۵ دستگاه خودروی زرهی سنگین را به همراه تعداد زیادی پیاده نظام در استان «شانلی‌اورفه» در مرز سوریه مستقر کرد.

واشنگتن و آنکارا روز جمعه بعد از ماه‌ها مذاکره برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به بهانه دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی ترکیه، توافق کردند که از روز یکشنبه به گشت‌زنی مشترک برای اجرای این طرح بپردازند.

پیش از این نیز «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «یاسر گولر» همتای ترکیه‌ای وی درباره لزوم ایجاد منطقه امن در شمال سوریه بدون هیچ تاخیری تلفنی گفت‌وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» گولر در این تماس تلفنی به دانفورد تاکید کرد که ایجاد منطقه امن در شمال سوریه باید در عرض چند هفته‌ای که در جدول زمانی پیش‌بینی شده، کامل گردد و تمام انتظارات ترکیه برآورده شود.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیشتر گفته بود که گشت‌زنی مشترک با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

آنکارا در ۱۶ مرداد گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که با آمریکا بر سر تشکیل یک مرکز مشترک عملیات در ترکیه به منظور هماهنگی امور مربوط ایجاد منطقه امن و اداره آن توافق کرده‌ است.

رسانه‌های ترکیه قبلاً گزارش داده‌ بودند آنکارا خواستار ایجاد یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در شمال سوریه است و اصرار دارد که «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از این مناطق پاکسازی شوند.

دولت سوریه این توافق را قاطعانه محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌داند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر