۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۵۳۶۳۷
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری خطاب به همتای آمریکایی‌اش، اقدام اخیر آمریکا در پیشنهاد رشوه دادن به کاپیتان نفتکش ایرانی، آدریان دریا ۱، را اخاذی توصیف کرد.
به گزارش پایداری ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز شنبه در پیامی توئیتری در حالی که روی صحبتش با مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مایک پمپئو بود از او پرسید «اخاذی دقیقا چیست؟»

ظریف در ادامه نوشت: «آیا اخاذی نقض یک قطعنامه (2231 شورای امنیت) سازمان ملل و مجازات کردن کسانی که آن را رعایت می‌کنند، نیست؟»

«پیشنهاد رشوه برای دزدی نفت و تحریم کردن آنهایی که رشوه را نمی‌پذیرند؟ شاید هم (اخاذی) درخواست تسلیم شدن ایران یا تاکید بر گرسنگی کشاندن مردمش باشد؟»

«یا از نظر شما اخاذی یک اقدام قانونی طبق مفاد برجام است؟»

در عین حال ظریف در توئیت دیگری که باز هم خطاب به پمپئو نوشته شده بود از او پرسید: «آیا می دانی (کلمه) متمدن به چه معنی است؟»

«آیا (به معنی) فرستادن پهپاد بر فراز مراسم عروسی برای کشتار بی گناهان است؟»

«(یا شاید) دزدی دریایی در دریاهای آزاد؟»

«شاید سرازیر کردن سلاح‌های مرگ‌آور به منطقه برای راه انداختن جنگ‌های غیرانسانی است؟»

«یا ملتی با (قدمت) چند هزار ساله که طی قرن‌ها به کسی حمله نکرده است؟»

نفتکش آدریان دریا (گریس-1) حدود دو ماه قبل به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه 14 تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌ مدت 14 روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید 30 روزه توقیف نفتکش گریس‌‌ــ‌1 داد.

سرانجام پنجشنبه بیست و چهارم مرداد، دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس-1 (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد و بامداد روز دوشنبه 28 مردادماه این نفتکش به سمت مقصد خود به راه افتاد.

در آخرین تلاش ها برای جلوگیری از فعالیت این کشتی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی تماسی مستقیم با ناخدای کشتی پیشنهاد رشوه به وی داده بود تا کشتی را به بندری که قابل توقیف باشد ببرد.


منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر