۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۵۳۵۱۲
در حالیکه مقامات آمریکایی به دنبال شروع مذاکرات با مقامات کره شمالی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هستند خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که وزیر خارجه کره شمالی برنامه خود برای حضور در نیویورک را تغییر داده و احتمالا در نشست امسال شرکت نخواهد کرد.

به گزارش پایداری ملی، علیرغم اظهارات تند «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه کره شمالی در روز پنج شنبه گذشته و واکنش شدید پیونگ یانگ به آن، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که واشنگتن برای مذاکره با کره شمالی آماده است.

«چو سان هوی» معاون وزیر خارجه کره شمالی روز شنبه با اشاره به صحبت‌های پامپئو گفته بود که چشم انداز شروع مذاکره دوباره با آمریکا درحال ناپدید شدن است. 

پامپئو با انتقاد از آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی گفته بود: «ما تصدیق می‌کنیم که رفتار سرکش کره شمالی قابل چشم‌پوشی نیست».

چوی با غیرمنطقی و تحریک‌آمیز خواندن اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «پامپئو از حد خود فراتر رفته است و آغاز مذاکرات احتمالی میان کره شمالی و آمریکا را دشوارتر کرده است».

با این وجود، وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در پاسخ به اظهارات چوی اعلام کرد که واشنگتن آماده مذاکره است. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم گفته، «همانظور که قبلا مشخص کردیم ما برای شروع مذاکرات با همتایان خود از کره شمالی در اسرع وقت آمادگی داریم.»

از سوی دیگر خبرگزاری «یونهاپ» روز یکشنبه گزارش داد که وزیر خارجه کره شمالی امسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که نیمه دوم ماه سپتامبر برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد و سفیر دائم این کشور در سازمان ملل مسئولیت ایراد سخنرانی از طرف کره شمالی در مجمع عمومی را برعهده خواهد داشت.

یونهاپ در ادامه نوشته، عدم حضور وزیر خارجه کره شمالی، برخلاف انتظار آمریکا است که نشست مجمع عمومی را فرصتی برای دیدار میان پامپئو با «ری یونگ هو» تلقی می‌کرد. 

یونهاپ به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده، کره شمالی اخیرا به سازمان ملل اطلاع داده بود که وزیر خارجه این کشور احتمالا در نشست مجمع عمومی که از 17 سپتامبر آغاز می‌شود حضور خواهد یافت، اما یک هفته بعد برنامه خود را عوض کرد و به سازمان ملل اطلاع داد که سطح مشارکت کره شمالی در نشست مجمع عمومی سال جاری در سطح سفیر خواهد بود. 

یونهاپ در ادامه با اشاره به کم رنگ شدن چشم انداز مذاکرات بین پیونگ یانگ و واشنگتن افزود: «لغو سفر احتمالی ری یونگ هو به نیویورک در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان دو کشور و انتقادات کره شمالی از مواضع مایک پامپئو اتخاذ شده است.»

کره شمالی و آمریکا از زمان سومین دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دهکده مرزی پانمونجوم در مرز دو کره در تدارک شروع دوباره مذاکرات مربوط به خلع سلاح هستند اما مجموعه تحولات چند ماه اخیر به ویژه برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره و همچنین آزمایشهای موشکی کره شمالی شروع این مذاکرات در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. 

ناظران سیاسی منطقه می‌گویند، با توجه به مسائل اخیر بعید است در آینده نزدیک مذاکرات میان دو کشور از سر گرفته شود.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر