۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۳۵۰۲
در حالی که یک هفته از نهمین دوره مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه می‌گذرد، به نظر می‌رسد اظهارات متناقض آمریکایی درباره جزییات گفت‌وگوها، توافق با طالبان را به چالشی بزرگ برای آنها مبدل کرده است.

به گزارش پایداری ملی، در حالی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد تاکنون با طالبان توافق نرسیده است، امروز «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از پایان نهمین دور مذاکرات این کشور و طالبان در دوحه قطر خبر داد.

خلیلزاد در حساب توئیتری خود نوشت: مذاکرات آمریکا و طالبان به پایان رسیده و من برای مشورت در این باره عازم کابل خواهم بود. 

وی افزود:ما در آستانه توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح با عزت و پایدار و یک افغانستان متحد و بااقتدار که ایالات متحده، متحدانش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، مذاکره کنند.

در همین حال، «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز امروز اعلام کرد مذاکرت با آمریکا ساعت 3 بامداد یکشنبه (10 شهریور) پایان یافته و قرار بر این شد تا دوباره ساعت 14 گفت‌وگوها بر روی برخی مسائل فنی از سر گرفته شود.

به‌نظر می‌رسد سخنان ضد و نقیض ترامپ در مورد خروج یا ماندن نظامیان آمریکا در افغانستان فرآیند صلح افغانستان را پیچیده‌تر کرده است. 

همچنین روز گذشته اعلام شد که تیم دولت ترامپ در مورد صلح افغانستان اختلاف پیدا کرده تا جایی که ترامپ مجبور شده است جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا را به طور کامل از سیاست صلح افغانستان کنار بگذارد. 

سناتور لیندسی گراهام نیز از جمله افرادی است که مخالف خروج کامل آمریکا از افغانستان بوده و اعتقاد دارد که نباید به طالبان اعتماد کرد و خروج نظامیان باعث تبدیل افغانستان به مکانی برای تروریسم می‌شود.

آمریکا در حال حاضر 14 هزار نظامی در افغانستان دارد که در حال آموزش و مشاوره نظامیان افغانستان بودند و ترامپ در نظر دارد 8600 نفر از نظامیان این کشور را بعد از توافق صلح در افغانستان نگهدارد موضوعی که طالبان به شدت با آن مخالف است. 

روز گذشته نیز اعلام شد یک نظامی آمریکایی در عملیاتی در افغانستان کشته شده که این پانزدهمین سربازی است که در سال جاری در افغانستان کشته می‌شود.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر