۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۳۴۳۳
معاون رئیس‌جمهور در قم:
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور معتقد است کشور دوران بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و به دوران بازسازی رونق رسیده است.
به گزارش پایداری ملی، محمد نهاوندیان ظهر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم که در سالن معصومیه فرمانداری قم برگزار شد با تبریک هفته دولت اظهار داشت: از خانواده بزرگ دولت در استان قم بابت خدمات متواضعانه به مردم در یک سال و نیم گذشته که شرایط سختی حکم‌فرما بود تشکر می‌کنم.

وی افزود: به نظر من دورانی را پشت سر گذاشتیم و در آستانه دوره جدیدی قرار داریم که باعزت می‌توانیم دروازه‌ای برکت را به روی اقتصاد ایران بازکنیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به فلسفه ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: هدف از این کار این بود که درجه تاب‌آوری اقتصاد را در مقابل شوک‌ها و تهدیدهای بیرونی بالا ببریم.

وی ادامه داد: در این بالا بردن تاب‌آوری و کاهش آسیب‌پذیری باید نگاه بلندمدتی داشته باشیم، درعین‌حال که انعطاف‌پذیری باید بالا رود اما این مدیریت لحظه‌ها باید در یک مسیر بلندمدتی شکل بگیرد.

نهاوندیان معتقد است گاهی در واکنش به حوادث گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که با هدف‌گذاری درازمدت در تضاد قرار می‌گیرد درحالی‌که این صحیح نیست.

وی گفت: خوب که دقت کنیم در 6 سال گذشته دو مرحله داشتیم. یک مرحله 55 ماه از تیرماه 92 حرکتی و روندی در اقتصاد ایران داشتیم تا دی‌ماه 96 که شرایط تغییر کرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور معتقد است که در طول این 55 ماه حرکت کم‌نظیری در اقتصاد ایران شکل‌گرفته است که تحقق رشد اقتصادی به‌صورت پایدار هم‌زمان با کاهش تورم به‌صورت مستمر را به همراه داشت.

وی افزود: کسانی که اقتصاد خوانده‌اند می‌دانند که این کار کم اتفاق می‌افتد و معمولاً وقتی می‌خواهیم با تورم جنگ کنیم به رکود می‌رسیم.

نهاوندیان اضافه کرد: این مدت 55 ماهه نشان داد که اقتصاد ایران ظرفیت این را دارد که درعین‌حال رشد اقتصادی را تحقق بخشیده و درعین‌حال با تورم مبارزه کند.

وی با اشاره به وجود مشکلات درازمدتی که در اقتصاد کشورمان وجود دارد گفت: مشکلات بانکی و ضعف در رابطه اقتصاد و فرهنگ ازجمله این مشکلات هستند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشار به اینکه بدخواهان ایران نمی‌توانستند این روند قوی شدن اقتصاد را تحمل کنند اظهار کرد: این روند به قوت فرهنگی و سرمایه اجتماعی منجر می‌شد که مطلوب بدخواهان نبود و نتیجه آن هجمه غیرقانونی آمریکا علیه ایران بود.

وی گفت: اغتشاشات دی ماه 96 بدخواهان کشور را به طمع انداخت که فشار زیادی به ملت ایران وارد کنند و این موجب به هم خوردن روند 55 ماهه رشد اقتصاد شد.

نهاوندیان با اشاره به جهش ارزی و تورم پس از تحریم‌ها ادامه داد: به تعبیر یکی از کارشناسان بین‌المللی این فشار به هر اقتصادی وارد شده بود آن اقتصاد را در هم می‌ریخت و به هر دولتی وارد شده بود آن دولت را ساقط می‌کرد.

وی افزود: در این سالها درآمد نفتی حاصل از فروش نفت به یک چهارم رسید و پس از آن یک تحریم بسیار شدید با ادعای به صفر رسیدن فروش نفت ایران آغاز شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: شکی در این نیست که در این یک سال و نیم فشارهای زیادی به مردم وارد شد اما شاخص‌های اقتصادی می‌گوید ملت ایران کم کم در حال بیرون آمدن از این شرایط سخت است.

وی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه حدود 11 درصد پایین آمده است و تورم ماهیانه هم کاهش قابل توجهی داشته اظهار داشت: اینها رضایت بخش نیست اما نشانه‌های خروج از بحران را دریافت کرده‌ایم.

نهاوندیان گفت: وظیفه ما این است که برای 24 ماه آینده برنامه ریزی برای بازسازی رونق و اصلاح ساختاری داشته باشیم.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه ادامه داد: برنامه این موضوع آماده است و بخش به بخش در شورای عالی اقتصادی بحث می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: هوشمندی این است که از این شرایط دشوار برای اصلاح ساختار استفاده کرده و تصمیماتی که در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد را اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: وقت آن رسیده که مدیریت اقتصاد را از بخش دولتی و حکومتی به بخش خصوصی ببریم.

نهاوندیان ادامه داد: هدف اصل 44 قانون اساسی این بود که دولت از تصدی گری خارج شده و مدیریت کسب و کار را به عهده بگیرد و الان زمان رسیدن به این شرایط است.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری فعال اقتصادی رزمنده جنگ اقتصادی است گفت: درسی که در پایان دوره بحران باید بیاموزیم این است که آنچه که موانع تولید و تجارت و سرمایه‌گذاری است را شناسایی کنیم و از سر راه برداریم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: هدف از تاسیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این است که تریبونی برای بخش خصوصی فراهم شود تا مشکلات تولید را به طور مستمر به مسئولان دولتی انتقال دهد.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی اظهار داشت: سران سه قوه در این شورا حضور دارند و هدف این است که تمام نیروهای نظام کمک کنند تا دولت بتواند مدیریت اقتصاد را در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی جلو ببرد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی تغییر خواهد کرد افزود: راه دگرگون شدن شرایط سیاسی در بحث بین‌المللی این است که از اقتصاد ما پیام تاب آوری به خارج از کشور بازتاب داده شود.

وی گفت: حصول توافق برجام زمانی رخ داد که اقتصاد کشور علامت‌های کاهش تورم و تبدیل رشد منفی به رشد مثبت را داده بود و در واقع بدخواهان نا امید شدند از اینکه با فشار بیشتر اقتصادی به اهداف خودشان برسانند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: الان هم باید این سیگنال را به بیرون بدهیم که ادامه فشار اقتصادی به نفع شما نیست.

انتهای پیام/ ع


منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر