۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۳۳۹۲
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال‌های اخیر از تولید ۱۰ تن اورانیوم به ۳۰ تن رسیده ایم و این میزان را به ۵۰ تن خواهیم رساند.

به گزارش پایداری ملی، علی اکبر صالحی در بازدید از سایت تحقیقات هسته‌ای کشاورزی و پزشکی البرز اظهار داشت: روند پیشرفت‌های هسته‌ای را در کشور خوب است و فعالیت‌های حوزه اکتشاف و استخراج و تحقیق و توسعه با پیشرفت‌های چشمگیر روبروست؛ در سال‌های اخیر از تولید ۱۰ تن اورانیوم به ۳۰ تن رسیده ایم و این میزان را به ۵۰ تن خواهیم رساند.

صالحی ادامه داد: در حوزه اکتشاف و استخراج، قدم‌های بلندی برداشته شده و موفق شده‌ایم با توان داخلی بیش از 80 درصد ذخایر معدنی ایران را شناسایی کرده و خدمات متعددی به وزارت نفت، و مرکز تحقیقات زمین‌شناسی ارائه دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، از بومی‌سازی فناوری‌های هسته‌ای خبرداد و گفت: سالن مدرن سانتریفیوژ که به تازگی راه‌اندازی شده، ظرفیت تولید 60 سانتریفیوژ مدرن را در روز داراست و در زمینه تحقیق و توسعه نیز از فاز مهندسی معکوس به فاز طراحی رسیده‌ایم.

وی افزود: با تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژ‌های جدید توانستیم نسل‌ IR6 که اعتراض بسیاری از کشور‌های خارجی را به دنبال داشت، نصب کنیم.

ساخت بزرگترین بیمارستان هسته‌ای کشور در البرز

صالحی در ادامه از پروژه‌های هسته‌ای در حال ساخت خبر داد و گفت: بیمارستان عظیم هسته‌ای کشور در سایت البرز در زمینی به مساحت 10 هکتار در حال ساخت است که تنها 6 نمونه این بیمارستان در دنیا ساخته شده است و مشابهی در منطقه غرب آسیا ندارد.

صالحی افزود: این بیمارستان فوق تخصصی برای درمان انواع سرطان از طریق تابش یون‌های پروتون فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: طراحی و تامین مالی تجهیزات این بیمارستان نزدیک به 200 میلیون یورو است که در حال حاضر تجهیزات آن سفارش داده شده و نیمی از هزینه آن هم تامین شده است که در صورت محقق شدن برنامه‌ها، این بیمارستان سال 1403 کاملا به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: همچنین پروژه‌ای درمانی تترا در تهران در زمینی به مساحت 33 هزار متر مربع با تجهیزات پزشکی بالغ بر 60 میلیون دلار در حال ساخت است.

صالحی گفت: طرح ساخت دو نیروگاه بزرگ هزار مگاواتی در کشور از دو سال پیش با بودجه 10 میلیارد دلاری آغاز شده و در حال اتمام است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به هزینه‌های بالای پروژه‌های در حال ساخت گفت: به مردم صراحتاً اعلام می‌کنیم که با قدرت و قوت به حرکت خود برای پیشبرد اهداف هسته‌ای‌مان حرکت می‌کنیم و هیچگاه متوقف نبوده و متوقف هم نخواهیم شد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر