۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۳۳۵۵
رایانه های کوانتومی بر خلاف رایانه های عادی می توانند بیت ها را به صورت همزمان به صورت صفر و یک ذخیره کنند و به تازگی در زمینه انتقال این کیوبیت ها دستاورد تازه ای ثبت شده است.
به گزارش پایداری ملی، انتقال داده های کوانتومی در فواصل بسیار دور بدون هیچ گونه محدودیت ممکن است. اما دانشمندان چینی و اتریشی با همکاری یکدیگر موفق به خلق فوتون هایی شده اند که در آن واحد به صورت صفر، یک و دو وجود دارند و انتقال آنها نیز در وضعیت های کوانتومی پیچیده به سادگی ممکن است.

رایانه های کوانتومی در آینده جایگزین رایانه های سنتی و همین طور ابررایانه ها می شوند و ارتقای قابلیت های آنها و محدود نشدن داده های آنها به صفر و یک نوید بخش افزایش قدرت و سرعت پردازش اطلاعات و همین طور عدم پاک شدن داده ها به علت مشکلاتی همچون قطع برق است.

دستاورد جدید دانشمندان ابداع ترکیبات کوانتومی مختلفی را ممکن کرده و انتقال آنها به نقاط دوردست را هم بدون مشکل و با سرعت و دقت بالا ممکن می کند. در آزمایش صورت گرفته در این زمینه محققان توانستند داده هایی از این دست را از آکادمی علوم اتریش به دانشگاه علم و فناوری چین منتقل کنند.

در جریان این آزمایش دو فوتون در آن واحد در دو جهت متفاوت به سمت هدفی حرکت کردند و هر دو تقریبا در یک زمان به مقصد رسیدند. قرار است در آینده آزمایش های بیشتری به منظور ارتقای کیفیت این روش انتقال داده انجام شود.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر