۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۰۰
یکی از مهمترین عوامل تثبیت ترک اعتیاد در جوامع اعتیاد است، چرا که فرد درمان شده با اشتغال ضمن رهایی فکر خود از مواد مخدر به نحوی به آغوش جامعه نیز بازگشته است.

به گزارش پایداری ملی، پیدا کردن شغل مناسب برای افرادی که از چنگال اعتیاد رهایی یافته‌اند به یک معضل اصلی برای آنها تبدیل شده و ممکن است همین عدم اشتغال و بیکار بودن این افراد سبب برگشت مجدد آنها به اعتیاد شود. مسلما اشتغال و کسب درامد می‌تواند تا حد بسیار زیادی از برگشت فرد بهبود یافته به اعتیاد جلوگیری کند زیرا به واسطه شغل و کسب درامد می‌تواند به راحتی به جامعه بازگردد.

تلاش بهبودیافتگان اعتیاد برای بازگشت به جامعه

یکی از بهبود یافتگان از اعتیاد در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: افرادی که مواد مخدر را ترک می‌کنند نیاز دارند که به جامعه بازگردند که اشتغال یکی از اصلی‌ترین مواردی است که به این امر کمک می‌کند.

وی افزود: متاسفانه اکثر ما برای پیدا کردن شغل و درامد مناسب با مشکل مواجه‌ایم و همین امر سبب می‌شود مجددا شاهد بازگشت برخی به دام اعتیاد باشیم، زیرا نمی‌توانیم فشارهای روانی ناشی از بیکاری را تحمل کرده و بیش از پیش سربار خانواده باشیم.

اهمیت اشتغال در ترک اعتیاد

محراب سمیعی کارشناس جامعه شناسی در این باره به خبرنگار فارس گفت: بسیاری از معتادین پس از ترک مواد مخدر به دلیل پشیمانی، خجالت و احساس گناه به دلیل ضرر و زیان‌هایی که خانواده به واسطه اعتیاد آنها متحمل شده تلاش می‌کنند تا حدی بتوانند این ضرر و زیان‌ها را جبران کنند که اشتغال و کسب درامد در این امر نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: همچنین بهبود یافتگان از اعتیاد ضروری است در جامعه حضور یابند و اشتغال یکی از عواملی است که می‌تواند این افراد را به جامعه بازگرداند و از طریق مشاغل مختلف می‌توانند در جامعه حضور یابند.

این کارشناس اضافه کرد: مسلما در صورتی که بهبود یافتگان از اعتیاد موفق به یافتن شغل و کسب درامد نشوند از جامعه کناره گیری کرده و مجدد برای تسکین آلام روحی به اعتیاد پناه می‌آورند.

سمیعی با بیان اینکه باید مسوولان با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و پرداخت تسهیلات به بهبودیافتگان از اعتیاد سعی کنند این افراد را جهت ایجاد اشتغال و کسب درامد یاری کنند، تصریح کرد: باید از طریق آموزش و تسهیلات زمینه بازگشت این افراد به جامعه و خانواده ایجاد شود.

لزوم تزریق امید در جامعه

گراوندی فرماندار ایلام نیز طی روزهای اخیر در این باره گفت: توفیقات خوبی در زمینه مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر حاصل شده اما برنامه‌ها باید هدفمند و با برنامه ریزی اجرا شوند و مسوولان نیز باید امید را در جامعه تزریق و تمام توان خود را برای خدمت به آنان به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه باید همه دستگاه‌ها برای پیشگیری و مبارزه با  این آسیب اجتماعی بسیج شوند، افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ایجاد شغل، آموزش و پرورش با آموزش دانش آموزان و خانواده‌های آنها و سازمان فنی و حرفه‌ای با مهارت آموزی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارند.

ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تسهیلات از جمله مشوق‌هایی است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی به اشتغال بهبود یافتگان از چنگال اعتیاد کمک کند و ضروری است این موارد در دستور کار مسوولان مربوط قرار گیرد.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر