۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۳۲۶۸
دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی وعده داده بود در عین مهار اقتصادی چین از طریق اعمال سیاستهای حمایت گرایانه و وضع تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی چینی، از هزینه های سیاست خارجی آمریکا در مناطقی مانند آسیای غربی و شرقی کاسته و این هزینه های تصاعدی را در داخل مرزهای کشورش متمرکز کرده و به گردش در آورد.
به گزارش پایداری ملی، هم اکنون نه تنها ترامپ در نبرد اقتصادی با چین ناکام مانده است، بلکه ناچار شده است با هدف اعمال فشارهای بیشتر بر پکن، هزینه های زیادی را صرف دخالت در آسیای شرقی کند!

ایالات متحده آمریکا همگام با اتخاد سیاستهای حمایت گرایانه  اقتصادی علیه پکن( که اکثر آنها با شکست مواجه شده است )، سعی دارد از طریق مداخله جویی در شبه جزیره کره، حمایت از استقلال طلبان هنگ کنگ و تبت و فروش تسلیحات به تایوان، مهار نظامی و سیاسی پکن را نیز در دستور کار قرار دهد. بدیهی است که این روند تا پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و حتی پس از آن ادامه خواهد یافت.

با این حال  پکن در برابر سیاستهای مداخله جویانه ایالات متحده آمریکا در شرق آسیا، منفعل نخواهد ماند و از همه ابزارهای خود در راستای تحدید قدرت مانور واشنگتن استفاده می کند.این ابزارها می تواند برای متحدان منطقه ای واشنگتن در شرق آسیا، جنبه ای تنبیهی داشته باشد. اعلام وضعیت آماده باش نظامی چین در قبال تحولات هنگ کنگ نشان می دهد که نسل پنجم کمونیستهای چین در عین هدایت منازعه اقتصادی با واشنگتن، به ترامپ اجازه دخالت در محیط پیرامونی خود را نیز نمی دهند. 

تغییر فاز اجباری آمریکا در نبرد با پکن( از فاز اقتصادی به فاز امنیتی ) و ترکیب نامتجانسی که در این نبرد هیبریدی و ترکیبی به وجود آورده است، خود می تواند منتج به تحمیل هزینه های بیشتری بر پیکره دولت ترامپ شود. افزایش نارضایتی های عمومی از سیاستهای اقتصادی آمریکا، خصوصا در عرصه تجارت خارجی می تواند یکی از این عوارض و تبعات سخت باشد. در این صورت، رئیس جمهور آمریکا اصلی ترین فاکتور برتری خود در برابر دموکراتها یعنی اقتصاد را از دست خواهد داد. 

اگرچه دونالد ترامپ تقابل همه جانبه ای را علیه پکن آغاز کرده است، اما واکنش هوشمندانه و محاسبه شده چین ، بسیاری از طرح های سلبی کاخ سفید را در این مواجهه ناکام گذاشته و حتی در موارد، در نقش یک کنشگر و در قالب طرح های پیش دستانه، محاسبات آمریکا را بر هم ریخته است.

منبع: نور نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر