۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۵۶
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی از مهار کامل آتش در جنگل‌های ارسباران خبر داد و گفت: لکه‌گیری به صورت کامل انجام گرفته و نیروهایی به صورت آماده‌باش در منطقه حاضر هستند.

به گزارش پایداری ملی، محمدباقر هنربر دقایقی پیش در تبریز اظهار کرد:  بعد از جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، بلافاصله استاندار و رئیس سازمان مدیریت بحران و معاون عمرانی و نماینده کلیبر در مجلس و حضور امام جمعه تبریز به منطقه عازم شدیم و کاملاً ابعاد مختلف آتش‌سوزی بررسی شد و خوشبختانه آتش‌سوزی کاملاً  مهار شده و در مراحل پاکسازی و لکه گیری است.

وی افزود: انجام کارهای هلی‌بورد و آب پاشی در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم اتخاذ شده و تعدادی از نیروها در منطقه در حال آماده‌باش هستند و بالگردها در منطقه ارسباران  در منطقه ارسباران تا اطلاع ثانوی حضور دارند.

وی اضافه کرد: دیروز بر اثر شدت وزش باد حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر، آتش‌سوزی شعله ور شده بود ولی امروز در بازدید میدانی کاملا لکه گیری شده و امیدواریم اتفاقی نیافتاد.

هنربر تاکید کرد: بر اساس اعلام فوریت‌های پزشکی  ۴ مصدوم در این آتش‌سوزی مصدوم شده است که یک نفر دچار سوختگی پا و سه نفر در اثر خستگی مفرد و ضعف بود که هر چهار نفر مداوا شدند.جنگل‌های ارسباران نیز با 164 هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بشمار می‌آید.

بر این اساس، جنگل‌های ارسباران، صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع، گنجینه منحصر به فردی از منابع محیط زیستی را در جغرافیای شمال‌غربی کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص اینکه، اهمیت منطقه ارسباران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، اکولوژیکی و توان‌های زیست محیطی آن نبوده، بلکه میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز از زمان‌های گذشته مورد توجه دوستداران این منطقه و جهان بوده، به طوری که هر ساله هزاران گردشگر و محقق را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل‌های ارسباران از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین انتخاب شده، ولی با این وجود هر ساله به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مردم و مسؤولان، نبود امکانات و تجهیزات لازم روز به روز از وسعت این جنگل‌ها کم می شود.

افزون بر آنچه گفته شد، جنگل‌های ارسباران، از جمله یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر