۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۹۰
فرمانده تفنگ‌داران دریایی آمریکا در سفر به توکیو، در خصوص اختلافات به‌وجود آمده بین کره‌ جنوبی و ژاپن هشدار داد.

به گزارش پایداری ملی، یکی از فرماندهان آمریکایی در خصوص بروز هرگونه شکاف بین متحدان آسیایی این کشور که در تقابل با چین و کره شمالی دخیل هستند، هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»،‌ «داوید برگر»، فرمانده سپاه تفنگ‌داران دریایی آمریکا که روز چهارشنبه در میزگردی در توکیو شرکت کرده بود، با اشاره به منازعات بین کره جنوبی و ژاپن و احتمال فسخ قرارداد اشتراک اطلاعات نظامی بین دو این کشور گفت: «همه باید زمانی که هر بخش از اتحاد مورد چالش قرار می‌گیرد نگران شویم. هر کشوری اطلاعاتی دارد که سایرین به آن نیاز پیدا خواهند کرد. خوشبین هستم که در این زمینه راه‌حلی یافت خواهد شد».

برگر گفت: «اطمینان دارم که در خصوص تهدیدات منطقه دیدگاه مشترکی داریم. کره‌شمالی تهدیدی نزدیک به لحاظ زمانی است اما چین تهدیدی راهبردی و بلند مدت است که ثبات منطقه و جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد».

برگر روز سه شنبه با مقامات دفاعی ژاپن دیدار داشت و فردا (پنجشنبه) نیز به کره جنوبی سفر می‌کند.

سفر او به آسیا در حالی انجام شده است که وزرای امور خارجه کره جنوبی و ژاپن به منظور گفت‌وگویی سه‌جانبه با چین، به پکن سفر کرده‌اند.

ریشه این اختلافات تجاری به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها در پاسخ، صادرات نیمه رساناهای ضروری برای تولید کالاهای تکنولوژیک کره‌جنوبی را قطع کردند که موجب شد سئول سفیر ژاپن را احضار کرده و توکیو را به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه متهم کند.کره جنوبی نیز متقابلاً ورود بسیاری از کالاهای ژاپنی به این کشور را تحریم کرد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر