۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۳۱۰۵
سخنگوی نهاد قانونگذار چین حمایت نمایندگان کنگره آمریکا از آشوب در هنگ‌کنگ را «مداخله فاحش در امور داخلی چین» توصیف کرد.

به گزارش پایداری ملی، «یو ونز» سخنگوی کمیته امور خارجی کنگره خلق چین روز شنبه اظهارات برخی از اعضای کنگره آمریکا در حمایت از آشوب و ناآرامی در هنگ‌کنگ را محکوم کرد. 

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، «یو ونز» با بیان اینکه معترضان در هنگ‌کنگ با توسل به خشونت قوانین چین را نقض کرده‌اند، گفت برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در تلاش هستند تا این ناآرامی‌ها را اعتراضات آزادی‌خواهانه و مسالمت‌آمیز جلوه دهند و تصویری غلط از تحولات هنگ‌کنگ ترسیم کنند.

وی این رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا را «نقض فاحش روحیه حاکمیت قانون، استاندارد دوگانه‌ای آشکار و مداخله فاحش در امور داخلی چین» توصیف کرده است.

یو با تأکید بر اینکه هنگ‌کنگ بخشی از خاک چین است، گفت امور داخلی چین به پکن مربوط است و کسی حق مداخله در این امور را ندارد.

هنگ‌کنگ که از زمان پایان جنگ دوم تریاک به اشغال نیروهای انگلیسی درآمده بود، در دهه ۱۹۹۰ بار دیگر تحت حاکمیت چین قرار گرفت. از آن زمان وضعیت «یک کشور، دو سیستم» میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است، به این معنی که هنگ‌کنگ در اغلب موضوعات از جمله نظام سیاسی، از پکن مستقل است، اما همچنان جزئی از خاک چین به شمار می‌آید.

ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ دو ماه پیش و پس از آن آغاز شد که دولت محلی این منطقه لایحه‌ای قضایی ارائه کرد که استرداد مجرمین به سرزمین اصلی چین را مقدور می‌کرد. با وجود تعلیق این لایحه، اعتراضات همچنان ادامه یافته و اخیرا رنگ و بوی جدایی‌طلبانه نیز به خود گرفته است. تصاویر متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از معترضان پرچم‌های آمریکا و انگلیس به دست دارند.

پکن این ناآرامی‌ها را دارای منشأ خارجی معرفی کرده و از آمریکا خواسته «دست سیاه» خود را از هنگ‌کنگ خارج کند. پکن معتقد است که این ناآرامی‌ها در کنار جنگ تجاری واشنگتن، جزئی از یک راهبرد بزرگتر برای اعمال فشار به جدی‌ترین رقیب اقتصادی آمریکاست. در سند راهبرد امنیت ملی سال ۲۰۱۷ آمریکا، برای اولین بار از چین به عنوان یک رقیب راهبردی یاد شده که باید با آن مقابله کرد.

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر